Selvbyg af GPS?

Kan det overhovedet betale sig selv at bygge en gps-enhed til pc?
Forslag til tegninger/byggesæt?

Re: Selvbyg af GPS?

Det skulle så være for underholdningens/udfordringens skyld - for du kan
købe en brugt GPS for 150 kr. i Den Blå Avis (annonce 21-2-2006) med
PS2-forbindelse. Eller en helt ny på Ebay.de for 50 euro inkl. porto.

Skal du bygge den selv kræver det jo under alle omstændigheder et
GPS-modul eller -chip - og de er ikke så billige i løs vægt.

Man kan dog ind imellem gøre et attraktivt brugtfund på løse komponenter
(bl.a. på førnævnte Ebay), men skal man købe brugt kan man jo lige så
godt købe noget, der kan bruges direkte i PC'en....

Her er f.eks. en hollandsk diy-gps

http://www.gpskit.nl/index-en.htm

og her en svensk

http://www.mhd.miun.se/~stok/ghetto-gps /

God fornøjelse

Lars

Re: Selvbyg af GPS?

Hvor meget vil du bygge selv?

Jeg har brugt en fiks og færdig GPS modtager (PG31) med NMEA eller Sirf
binær ud og 1PPS signal for 55 EUR + porto (samlet 72 EUR + porto hvis
du vil have antenne med) i et par projekter. Den er utrolig lille!
Den kan fås her: http://www.laipac.com

Ellers kan du prøve www.gsat.dk det er vist ca samme pris, og indholdet
er ca. det samme - dog uden 1PPS. Størrelsen er lidt anderledes (antenne
og correlator etc sidder i samme plasticklump).

Personligt har jeg en Garmin Etrex Summit jeg købte sidst jeg var i USA.
Den er jeg godt tilfreds med. Det er meget lettere end at bygge selv, og
den har seriel ud + en fin skærm når jeg render rundt i bjergene ;) Sært
nok er den stadigvæk dyrere i DK end hvad jeg gav for den i USA i 2001 :s

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: Selvbyg af GPS?

Nej, men det kan være nok så lærerigt, specielt hvis vi taler om at
bygge den helt fra bunden. Du kan få chipsets til det, men det sjoveste
er naturligvis også at lade være med at bruge disse.

Med venlig hilsen Preben

Re: Selvbyg af GPS?

Ja, man skal kun bruge transistorer, modstande og kondensatorer, også
kun de komponenter der ligger til højre i skuffen. Der efter skal man så
lodde det hele uden et board og med en engangslighter. Så bliver det
rigtigt sjov!

Hilsen Mikkel

Re: Selvbyg af GPS?

Man laver selvfølgelig transistorene selv også...

Det hele er jo et spørgsmål om hvor meget man har lyst til selv at
lave/hvad man vil have ud af det. Da det ikke kan betale sig at lave sin
egen GPS-modtager skal der være en anden grund til det. Hvis denne grund
er at få lidt kendskab til hvordan man laver RF printdesign, så kan man
bruge et færdigt chipsets; hvis det er et spørgsmål om at finde ud af
hvordan en GPS modtager rent faktisk virker så laver man det uden brug
af et færdigt chipset (der kan naturligvis være en million andre grunde).

Med venlig hilsen Preben

Re: Selvbyg af GPS?

Vi skulle lige hilse og sige at der er en helvedes masse matematik
indblandet i at bestemme positionen :-)

Men jeg kan godt huske den første GPS modtager, jeg havde (adgang til).
Den bestod af et kortmagasin med 6 print, lidt større end europakort.
Effektforbruget taler vi ikke om.

Men kan jeg ikke anbefale at man anskaffer et modul, der kan det hele.
Det findes i en udgave, der kan køre både GPS og Glonass, og det duer.

Imens skændes alle de store eurpoæsiske lande om hvordan man laver et
rent europæsik system, og der er megen politik og magtkamp i det.