se stigende/faldende temperatur

Jeg kunne godt tænke mig en lille opstilling der med to forskelligtfarvede
lysdioder viser om temperaturen er stigende eller faldende.
Den skal ikke give udslag ved nogen bestemt nedre eller øvre temperatur, men
blot om den stiger eller falder.
Findes der et mon et lille print-samlesæt?

Mvh Benny A

Re: se stigende/faldende temperatur

Jeg kan tenke meg en integrator + et par komparatorer;
Vis integratorutgangen er høyere en inngangen, så er temperaturen fallende?

LM393?

Har ingen ide :-(

HM

Re: se stigende/faldende temperatur
Hej Benny

Kunne du ikke nøjes med et almindeligt termometer med
pil op/ned på ?

Re: se stigende/faldende temperatur
Findes det???
Mvh Benny A

Re: se stigende/faldende temperatur

Sådan en pil op/ned har alle de inde/ude thermometre jeg har set i
handlen haft.

Mvh Per Hansen

Re: se stigende/faldende temperatur

Aner det ikke...

Men det kan laves let, meget småt og helt som du vil have det med en lille
microcontroller (med ADC), en håndfuld modstande og en NTC eller PTC - og
selvfølgelig et par lysdioder!

Hvis du ikke kan eller vil bruge en microcontroller må du over i noget med
en komparator og noget, som allerede foreslået.

Brian

Re: se stigende/faldende temperatur

Man kunne måske lave et transistordifferentialtrin som det der sidder i
indgangen af de fleste udgangstrin. Og så give den ene transistor en lille
termisk 'ballast' i form af en lille aluklods spændt på den. Så vil den
'løse' transistor skifte temperatur hurtigere end den 'ballastede' når
omgivelsestemperaturen ændrer sig. Det vil kunne ses på kollektorstrømmene.
Måske man bare kan sætte to lysdioder i serie med kollektorene, så får man
en analog visning, så den ene lyser mest ved temp-stigning, og den anden
mest ved fald.

Altså, tag to BC547, kortslut emitterne med hinanden, og baserne med
hinanden. Sæt en modstand fra emitterne til stel (1k) og en modstand fra
baserne til stel og en til plus (10k). Og så en LED på hver kollektor, til
plus. Sæt strøm på, f.eks. 12V. Og prøv så at varme den ene transistor lidt
op og se om lyset i dioderne ikke 'vælter' til den ene side.

Hvis følsomheden er for dårlig kan man evt. sætte en til diff-trin på
kollektorene med to PNP'er, som forstærker.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: se stigende/faldende temperatur

<snip>

Intet mindre end genialt, og enkelt. Meget langt fra en overkompliceret
processor løsning.

Herligt at der stadig findes folk, der tænker enkelt.  :-)

Orla Pedersen
Re: se stigende/faldende temperatur

Hehe ja! ;)

Men overkompliceret ved jeg nu ikke om det er, ja det er klart spild af
processor kraft, men en lille mikro med 8 ben til en 10'er synes JEG ikke er
overkompliceret, ihvertfald ikke hvis man har redskaberne til at bruge
den...

Ellers er det klart noget hø hvis man først skal til at fremskaffe
programmerings dims f.eks, og sætte sig ind i at skrive kode...

Man bliver hurtigt "miljøskadet" når man først har rodet lidt med det!

Brian

Re: se stigende/faldende temperatur
Det er desværre sort snak for mig! Jeg er ikke loddedøv, men derudover...
uha!
Havde lidt håbet der fandtes et færdigt print!

Mvh Benny A