"Se" RF signal

Hejsa

På jobbet har vi nogen maskiner der kommunikerer med enten IR eller RF.

Til de maskiner der kommunikerer via IR, har vi sådan en detektor, som man
også kan bruge til fjernbetjeninger.
Hvis der er signal, hyler den og en rød LED blinker med.

Kan man få et apperat, der kan det samme ved et RF signal ? Det kører på
3.8GHz båndet.

/Brian

Re: "Se" RF signal
Hvad med sådan en blinkende dims der reagerer på gsm signaler.
Mon den også reagerer på 3.8 GHz? Jeg ved det ikke selv.

Se fx:
http://ww.thansen.dk/product.asp?c23%4471134&n28%3056340&pn28%3056808
http://ww.thansen.dk/products.asp?c23%4471134&n28%3056340#xy

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: "Se" RF signal
Hej Brian,

Du kan lave en ret nemt med en 555 og lidt løst, hvis der er tale om
pulstransmission. Er det med konstant bærebølge er en Op-Amp nok lettere.
(Det virker kun på kort afstand, men det er sædvanligvis også nok til en
go-nogo-tester).

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg ved faktisk ikke om det er med puls eller bærebølge, det må jeg lige få
styr på.
Jeg vil tro det er med bærebølge, det er de andre maskiner. der kører med
IR transmission istedet for RF, ihvertfald. Eneste forskel på maskinerne er
sådan set
at dem med RF er nyere modeller, deres virkemåder er ellers den samme.
Men det er på 2.4GHz istedet for 3.8GHz.

Har du evt. et link til et diagram eller noget mere konkret ?

Jeg skal sådan set bare finde noget der giver lidt lyd fra sig, når der er
aktivitet.

/Brian

Re: "Se" RF signal
Hej Brian,

Det ville hjælpe :)

Jeg kalder det, i denne sammenhæng, kun bærebølge (modsat pulser) hvis der
er tale om en _kontinuerlig_ bærebølge. Hvis bærebølgen kun udsendes i
pulserne er det at regne for pulstransmission (set fra detektrokredsløbets
side).

Undersøg lige hvordan signalet ser ud mht. puls/kontinuerlig bølge.

Det er blot et spørgsmål om tuningen af svingningskredsen.

Hvis du lige får fod på signalets karakter, så kan jeg strikke noget
sammen (men det bliver nok først efter påsken).

Let nok hvis detektoren kan sidde i nogenlunde nærhed af senderen.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg målte lidt på det igår.
Der er en linie til sender, og en til modtager.
På modtager siden, er der et positivt firkant signal, altså det går fra stel
og mod plus. På sender delen er det omvendt, den ligger fast på plus og
har firkanter mod stel.
Hvis man så sætter time/base lavere, kan man se at der i firkant signalet er
endnu et signal, der er savtak formet.
De to små sender/modtager dioder der er på selve apperatet, blinker i takt
med
de "store" firkant pulser.

Hvis du kan forstå den smøre, har du meget store pædagogiske evner ;o)

/Brian - der ønsker god påske til alle :-)

Re: "Se" RF signal
Hej Brian,

Det lyder som bærebølge i pulser.

De kunne jo bruges som et alternativ, ved at glo på dem med en fotodiode
eller -transistor.

Men en radioløsning kan fx. laves efter flgd. link
<URL:http://www.web-ee.com/Schematics/Radar%20Detector/rad_det.htm

Længden "L" der omtales i diagrammet er benene på C1 og de udgør en spole,
så C1 i sig selv bliver en svingningskreds.
Formlen omskrevet metriske mål er:
25,4 * (-0,25 * log(f) + 0.75) mm

Længden bliver ved 2,4 GHz: 25,4 * (-0,25 * log(2,4) + 0.75) mm = 17 mm

Jeg har ikke selv afprøvet det kredsløb, men jeg kan ikke umiddelbart se
noget galt med det.
Den første halvdel af Op-Amp'en er koblet som en forstærker med en
svingningskreds på indgangen og den anden halvdel er en enkel komparator.

Skriv gerne om dine resultater hvis du bygger den.

 Må være fordi jeg har en søn der er pædagogmedhjælper ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jamen, det siger vi så :)

Det ville vist blive noget klyt, der ikke er særligt mobilt....

Se, det lyder straks bedre :-)

Fornemt, det er jo lige til at at sætte op på et stykke veroboard.

Selvfølgelig, det er da det mindste jeg kan gøre.
Mange tak for hjælpen! :-)

Øhhh.... jaaee.... det kan vi da godt sige ;-)

/Brian

Re: "Se" RF signal
Hej Brian,

Det kan være.

Måske skal du justere benlængden en smule frem og tilbage mens du tester,
men den skulle nu være forholdsvis bredbåndet - det kan sagtens tænkes at
en mobiltelefon i nærheden vil give "falsk alarm", så det skal du nok også
lige checke (bare tænd og sluk en tlf. i forskellige afstande fra den).

Velbekomme :)

--
Venlig hilsen,
Søren