sdcc gnu c compiler til pic

Jeg vil lige høre om jeg er på det rette spor her, da jeg ikke har en chip
at teste med. Skal jo simulere den (jævnfør tidligere tråd).
Jeg har instaleret SDCC c compileren.
Jeg skrev et absolut minimalt c-program og kompilerede det med
"sdcc -p18f6585 test.c" hvilket gav en række filer. Deriblandt en med pic
assembler mnemonics. Kørte derefter "aslink -f test", hvilket gav yderligere
filer. Deriblandt en test.ihx, som jeg opfatter som værende maskinkoden til
programmet. Den der skal "brændes" på pic eller en rom, eller som jeg skal
indlæse i min simulator.

Det ser dog ikke ud til at være helt ren maskinkode. Jeg mistænker det for
at være et af de utallige formater der findes med lidt checksumsberegning.
Hvilket det er, kan jeg dog ikke lige gennemskue på siddende fod.

-Er ihx-filen masknkoden i en elelr anden form?
-Hvilket format er den i? Hvilke bytes er data og hvilke er checksum oa.?
-Kan man et sted i nogle af de genererede filer se hvilken pic koden er
kompileret til?

Re: sdcc gnu c compiler til pic

yderligere
til

Kunne godt stå for Intex Hex File, de plejer dog at hedde .HEX

Et meget udbredt filformat, søg på google: "intel hex file", giver en masse
rigtigt gode hits.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Yes. Det så også bekendt ud. Kunne bare slet ikke huske navnet. Kørte mere
rundt i noget ibm hex. Tæt på, men ikke tæt nok. Takker.

Jeg er dog stadig ikke klar over om dene fil er præcis de data som skal i
chippen/rommen.

Re: sdcc gnu c compiler til pic

Det er et format som brænderprogrammet kan forstå.

Det er noget med:

:10132100D000EC38FCEB38FBEA38FAD083D0827578

: = start
10 = typen af hexfile
1321 = adressen
00 = dummy
D000EC38FCEB38FBEA38FAD083D08275 = data som skal lægges ind på adressen 1321
og frem
78 = checksum

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Ja næsten. 10 er data bytes, 00 er datatypen.. 00=data, 01=end of file og 02
extended address.

Re: sdcc gnu c compiler til pic
Hej
Jeg har brugt SDCC til 8051. Og har fundet ud af at mange simulatorer og
brændere ikke kan bruge filerne fra SDCC. Det kan dog løses ved at lave dem
til .bin filer og derefter tilbage til en .hex fil.
Det gøres ved at hente programmerne hex2bin.exe og bin2hex.exe (søg på
google).

hex2bin dinfil.ihx dinfil.bin
bin2hex dinfil.bin dinfil.hex

Håber det hjælper dig

Mvh
Toke

Re: sdcc gnu c compiler til pic
dem

Nææ, men tak for tanken alligevel. Skal jo, som skrevet her og der
efterhånden, lave min egen emulator, så skal ikke brænde og skal ikke bruge
andres emulatorer.

Site Timeline