SD/MMC kort som lodbar kreds

Kan man få SD "kort" som kreds?
Dvs. i stedet for at skulle have en SD kort holder på sit print, så lodder
man i stedet kredsen på printet?
Det skal være absolut samme interface (SPI) som var det et normalt SD kort.

pft
Kåre

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds
Ja, men kan sagtens få hukommelse som IC med SPI interface. Se f.eks ATMEL.
http://www.atmel.com/dyn/products/devices.asp?family_id61%6
Dog er de meget dyrer end SD kort (for privat personer).

Mikkel

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds

Njahh, dem kender jeg godt, men de er desværre ikke helt identiske med SD
kort.
Skal bruge dem sammen med en mikro controller, hvor der er implementeret et
FAT32 system på, som benyttes SD/MMC kortenes interface. Jeg er ikkehelt
inde i detaljerne, men der er lidt forskel i SPI interfacet på SD kort, og
Atmels Dataflash.

mvh
Kåre

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds

Ja, Dataflash har ikke fat og tilgås blot med en adresse.

Stabilitet burde også kunne opnås uden lodning. En gammeldags
ic-sokkel er jo ikke ligefrem ustabil. Jeg skal dog indrømme, at
jeg ikke selv har fundet nogle specielt stabile. Det bedste
vil nok være en type der, som på nogle mobiltelefoner, klemmes fast
med en plade, der går ned over. Jeg har kun set typen hvor kortet
skydes ind. Prøv at kikke på den nye mini-type, måske er der
mulighedder for at finde en god holder til den.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds

Øh... FAT er bare en måde at opfatte indholdet af sektorerne på. Indtil
den er formatteret er det bare en samling sektorer, helt uden mening.

Bo //

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds

Ja, og Dataflash har ingen sektorer, men har linær adessering, så
den kan ikke bruges i forbindelse med en fat-driver.

Ivar Magnusson

--
Bruger du  Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Jeg skulle have skrevet: Dataflash har ingen sektorer, men har linær
adressering, så  den kan ikke bruges i forbindelse med en standard
fat-driver. Kåre har utvivlsomt en stadard driver.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds

- Hvorfor "utvivlsomt"?
det fremgår da ikke af spørgsmålet. Men det må Kåre selv forklare.

Bo //

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds

Det fremgår af hans bemærkning om, at det skal være helt identisk
med SD-kort. Så man må formode at han har driveren, og ønsker en
chip der passer der til.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?      Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Standard "Mass storage device drivere" til USB kører sædvanligvis kun med
SD/MMC kort interface på SPI bussen.
det er lige det jeg skal bruge så det er jo fint. Men jeg er bare bekymret
for om der altid er kontakt til kortet.

Kort om systemet:
En LPC ARM7 processor (Philips/NXP) med USB og SPI.
Køber mig til et færdigt "Mass storage" kit (Mass Storage Device på USB'en,
og FAT32 på et SD kort).
Systemet skal sidde på mit pillefyr år ud og år ind, uden at kortet bliver
taget ud. Skal bare bruges som billig FLASH. Data får jeg ud via USB.
Dvs. der er ingen rystelser, som kan sørge for at der altid er en god
kontaktflade, og kortet bliver aldrig taget ud og ind, som ellers er en god
metode til at holde kontaktfladen nogenlunde god, og ridse lidt korrosion
væk.

Men der findes måske kvalitets sokler som er anvendelige i denne sammenhæng?

mvh
Kåre

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds

Kan du ikke bare lodde på et SD kort?

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds

Nix. Grunden til at det skal være en kreds til printmontage er pga.
stabiliteten.
Et SD kort er ikke beregnet til at loddes på, så det bliver ikke nogen køn
løsning.

mvh
Kåre

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds

Måske ikke, men det kan lade sig gøre. Du skal vel alligevel ikke kigge på
printet.
Personligt vil jeg nu foretrække en sokkel. Hvis bare det er samme legering
på kortet og på soklen, så korroderer kontaktfladerne ikke.

Mvh. Ulrich

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds
On Thu, 23 Nov 2006 08:19:01 +0100, "Kåre"

Vi bruger en almindelig kortlæser, SMD monteret.

Har du styr på kommunikationen?
Det er ikke "bare lige"

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds

Man kan købe sig til meget...

mvh
Kåre

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds
On Fri, 24 Nov 2006 07:45:31 +0100, "Kåre"

Jaja. Jeg HAR betalt de 500$ og har speifikationerne, det var venligt
ment. Du troede måske det var simpel kommunikation der skulle til. En
løs RAM/FLASH/Whatever er jo intet problem.

Re: SD/MMC kort som lodbar kreds

Kommunikationen er da ikke noget problem sE5% lE6%nge der skal
kommunikeres med kortet i SPI mode. SPI moden er tilgE6%nglig for alle:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sd_card

en god application note fra phillips der beskriver kommunikation med et
mmc kort:
jp.nxp.com/acrobat_download/applicationnotes/AN10406_2.pdf

og endelig et link til et projekt jeg selv har vE6%ret med til at lave
hvor vi brugte sd kort og derfor havde brug for fat driver og
kommunikation.
http://www.iau.dtu.dk/~ex40/pmp/sdcard /

/aske

Site Timeline