Scotkey-dioder?

Jeg skal forsøke å likerette utgangspenninger fra en biltema elektronisk
trafo for halogenlemper.

Finnes der noen enkel metode for å måle ut hva som er en schotkeydiode?

Hvis jeg tar en transistor, BU406 for eksempel, og bruker diodene mellom E-B
og C-B, vil det fungere som en fast halv diodebro?

Er motoren i en vilduspyler for bil en universalmotor, slik at den kjører på
vekselspenning?

HM

Re: Scotkey-dioder?

Nej ikke umiddelbart. Schotkey dioder har lavt ledespændingsfald og
normalt lav spærrespænding. Det sikreste er at se på typenummeret og
checke databladet. Det næstbedste er at sende en amp gennem den og måle
om der er mere eller mindre end 0.5Volt over den i lederetningen.

Det varede idt inden jeg fik dekodet dit sprog, hvad det var for en
motor. Nej, de jeg kender til er med permanent magnet, og derfor ikke
universal motorer.

Bo //
-jeg er ved at lære lidt norsk efterhånden, men taler elelrs flydnde svensk.

Re: Scotkey-dioder?

Takk.
Når den metoden fungerer, så bruker jeg den metoden.

HM

Re: Scotkey-dioder?

Den simpleste måde at vurdere om en diode er en schottky-diode, er ved
at måle knækspændingen.  På en normal diode er knækspændingen ca 0.7V,
mens den er ca 0.4V over en Schottky diode.

Forskellen mellem en normal diode og en schottky diode er at en normal
diode bruger man en pn-overgang, mens i en schottky diode er det en
metal-halvleder overgang.

I teorien, ja.  I praksis, nej.  Dioder er dioder, og transistorer er
transistorer. (OK, der er specielle anvendelser hvor man kan/bør bruge
en bipolær transistor som diode, men dertil hører ikke diodebroer)

Kai