SCOP

Hey

den anden dag var jeg ved at lave en 220V sensor, og skulle til at måle på
det med mit digitalscop, som har en RS232 og USB til min computer = ikke
galveniskadskilt (min pc er ikke jordet, gammel bygning / kollegie så ikke
fandens nemt)
men jeg turde ikke rigtig putte scope på, for satte jeg gnd klemmen på
fasen, så ville jeg jo ligge fase på scopets kabinet og computerens også,
mener der sidder 2 caps i pcens psu, som laver kunstigt midtpunkt på pc på
115V hvad ville der ske hvis jeg gjorde det, og hvordan kan jeg undgå dette
??

enda hvis computeren er jordet og jeg sætter gnd på scopet til en fase, så
vil hfi'en vel klappe hurtigere end...

Kasper

Re: SCOP

en

Jeps, en lille gnist og klik, ingen strøm. Rammer du nul sker der
ingenting, men man må vist ikke lave forbindelse mellem nul og
jord, selvom potentialet er det samme. Det bedste er at sætte en
skilletrafo på sensoren, så den bliver 'svævende', og så måle
løs.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: SCOP
Det bedste er at sætte en

jip.. men fattige su-mand som mig har ikke sådan en fyr )):

Kasper

Re: SCOP

Jo, to ens transformatorer koblet "ryg mod ryg" og du har 230 volt uden
potentiale.

Re: SCOP
Hej Kasper

Hvis du bor i Horsens, ja så kan du hente en her, gratis.

Mvh Max

Re: SCOP

det gør jeg ikke.... men hvad er det for en fyr ?

Kasper

Re: SCOP
Hej Kasper

Så vidt jeg husker er det en 10 Amp skilletrafo, beregnet
til at galvanisk adskille et helt serviceværksted fra nettet.
Den er tung som bare fa....

Hvis dit spørgsmål er hvad en skilletrafo er, så er det en
trafo med 2 ens viklinger, så når du sætter den til 230 VAC,
ja så har du også 230 VAC på den anden side. Da det jo
er 2 adskilte viklinger betyder det at din konstruktion er
galvanisk adskilt fra netforsyningen, det gør den meget
sikre at arbejde med, ingen med bare lidt mellem ørene
sidder og roder i udstyr der er forsynet fra nettet uden
skilletrafo.

Mvh Max

Re: SCOP

Hvor stor er den.. bor jo på et kollegieværelse.. hehe

hvis det er, hvornår kan den så afhentes ?

Er den i kasse eller kun transformaroen ?

Kasper

Re: SCOP
Hej Kasper

Ca. som en 6-pack.

Når det passer dig.

Kun trafo.

Mvh Max

Re: SCOP

Har nemlig en ven der er i vejle, og han kune muligvis hente den i morgen

kunne det være ok ?

Kasper

Re: SCOP
Hej Kasper

Ja, kan du ikke lige sende mig en mail, fjern "invalid" fra min adresse.