Schottky dioder..

Jeg oplever en del kredsløb, hvori der anvendes Schottky dioder,
men har ikke endnu fundet et god beskrivelse af hvorfor de bl.a.
nu hyppigt anvendes ifm. nogle svagstrøms strømforsyninger.

1) bl.a. set anvendt som 'broensretter'..
2) og en enkelt Schottky dioder i lederetningen med forsyningsspænding
til et kredsløb..

Der findes en del videnskabelig teoretisk information, men den er ikke
direkte overførbar til ovenstående.

Hvilke fordele ønsker der opnået ?
Hvilke ulemper er der ?  støj som f.eks. ved zener, eller andet ?

Er der nogen her, som har en god indsigt i anvendelsen, og kan give
en overskuelig forklaring... nogle grundregler for anvendelsen ?

Venlig hilsen
Finn

Re: Schottky dioder..

Schottkydioder har lavere spændingsfald i lederetningen end siliciumdioder.
De er ogsaa typisk hurtigere. Til gengæld er max. spærrespænding lavere.

Aage

Re: Schottky dioder..

I udviklingsafdelingen jeg er ansat anvender vi en del sckottky dioder.
Primært er det spændingsfaldet i lederetningen og hastigheden i switsere.

Ulemper:
    De har en større egenstøj.
    En faktor 1000 gange større lækstrøm og det bliver yderligere forværret
ved - 30 grader
    Laver spænding. Går ikke meget over 200 volt.

Benny

Re: Schottky dioder..

Tak for informationen Aage og Benny. Jeg kan se, at de karle er
fortræffelige til en del, men i mit tilfælde er mere egenstøj lige det
jeg ikke havde brug for - en 'bagdel' ;-)

Så der skal lige checkes lidt dybere ned i et projekt med en sckottky
diode - den skal ut', den karl.

Venlig hilsen
Finn

Site Timeline