SCHOTTKY DIODE ??

Jeg savner en poplær dansk forklaring af principet for en SCHOTTKY DIODE .
Symbolet minder jo lidt om en Zener diode.
Er der en venlig sjæl der vil skrive et par ord om den.

På forhånd tak.

m.v.h.

Børge

Re: SCHOTTKY DIODE ??

En normal diode består af en halvleder-halvleder (p-n) overgang. En
schottky-diode består af en halvleder-metal overgang.

En schottky diode har derfor en lavere tærskel spænding (ca 0.4Volt vs
0.7Volt for en pn-diode), og har mindre rumladning der skal omlades
når der skiftes fra spærreretning til lederetning.

Håber dette forklarer det du er ude efter,

Kai

Re: SCHOTTKY DIODE ??

Hej BF8%rge

En Schottky diode er blot en almindelig diode af funktion. Den har IKKE20%
zenerdiodeegenskaber (i det mindste ikke tilsigtede).

En af de gode egenskaber ved denne diodetype er at spE6%ndingsfaldet over=
20%
den i lederetningen er lavt f.eks. 0,3V - kig i databladene.

Hvis du vE6%lger den "rette" Si (Silicium) Schottky diode kan reverse20%
recovery tiden f.eks. vE6%re sE5% lav som 10 nSek for store strF8%mme, me=
n20%
langsommere Schottky diode kan sagten findes, til dyrere priser - sE5% se=
20%
dig godt for.

Kombinationen af lavt ledespE6%ndingsfald og hurtighed har hidtil gjort20%
dem til et oplagt valg i SPMS:

http://da.wikipedia.org/wiki/SMPS

-

Mere information kan findes her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Schottky_diode

Hurtige lavstrF8%ms Si Schottky dioder kan ensrette frekvenser pE5% op ti=
l 520%
GHz. De bliver bE5%de anvendt i detektorer og blandere.

-

De mest effektive dioder idag er dog SiC (SiliciumCarbid) Schottky dioder=
:

http://www.infineon.com/sic

600 V, 1- 40 A, Schottky Diodes in SiC and Their Applications:
http://www.cree.com/ftp/pub/CPWR-AN02.pdf
Citat: "...near-zero reverse recovery SiC..."

SiC Schottky Diodes in Power Factor Correction:
http://powerelectronics.com/mag/408pet20_web.pdf
Citat: "...The improvements in efficiency are. greatest at the higher20%

SiC Power Diode Characterization, Modeling, and Circuit Evaluation:
http://www.darpa.mil/mto/hpss/Presentations/megawatt/fall_presentation/DA =
RPA_review_Allen_Hefner_NIST.pdf

SiC diode:
http://www.mc2.chalmers.se/mc2/mel/res/wbg/sic_diode.xml

Kig her hvis du er mere interesseret i SiC Schottky dioder:
http://www.google.dk/search?hl3D%da&q3D%SiC+diode

mvh/Glenn

Re: SCHOTTKY DIODE ??
On Sun, 17 Jul 2005 15:48:54 +0200, "Børge Larsen"

http://www.google.dk/search?hl=da&q=define%3Aschottky&meta =
Re: SCHOTTKY DIODE ??

Jeg kan ikke finde noget dansk i din link.

Re: SCHOTTKY DIODE ??
On Mon, 18 Jul 2005 18:33:22 +0200, "Børge Larsen"

Det bad du ikke om.
Re: SCHOTTKY DIODE ??

Puds brillerne, Ole :) Børge skrev "Jeg savner en poplær dansk
forklaring" (du har selv citeret det i din første posting).

Kai

Re: SCHOTTKY DIODE ??
On Tue, 19 Jul 2005 07:34:17 +0200, Kai Harrekilde-Petersen

Jeps. Men "poplær" står ikke i min ordbog, og Børge er typisk meget
nidkær, så det var lidt personlig hetz.