Scankoder til dansk keyboard

Hej!

Jeg har jo lavet en keyboardemulator, og nu skulle den udvides med
understøttelse af dansk tastatur. Jeg har dog ikke kunnet finde en
scankode-tabel over dette. Nogen der har et godt link? Der er 117
forskellige til de amerikanske, men ingen danske :(

(Hint: Det er ikke ASCII-koder jeg leder efter :))
--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Scankoder til dansk keyboard

Har du bruk for scankoder?
Scankodane gir bare beskjed om kva tast som er berørt. Tolkinga av kodane
blir (omsider) foretatt i kbd.sys(?).

HM

Re: Scankoder til dansk keyboard

Scankoder er de samme for ALLE sprog, det er tastens placering der afgør
scankoden, ikke hvad der er trykt på den.

Hvis du har brug for at oversætte ascii koder, til scankoder, så find
scankoden for den pågældende tastplacering på et amerikansk keyboard, eller
brug ALT+asciicode til at indtaste ascii koden.

Re: Scankoder til dansk keyboard
Hej!

Tja, jeg har dog et _meget_ underligt problem med min emulator. Den
virker perfekt når jeg sender til en editor m. US layout men fejler hvis
jeg kører dansk layout :-/ Dvs. jeg ændrer kun på keyboardlayoutet i de
to tests.

Der kommer et par rigtige ord igennem og så kommer der fejl i
overførslen. Som sagt _kun_ når jeg bruger dansk layout...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Scankoder til dansk keyboard

Jeg skal ikke kunne sige hvad du laver galt, jeg har ikke haft problemer,
selvom mit keyboard design bruges i flere lande.

Du roder ikke de forskellige scankodesæt sammen?

Re: Scankoder til dansk keyboard
Hej!

Jeg bruger samme scankodesæt i begge tilfælde. Ergo ville jeg mene at
bogstaver (minus æøå) burde kunne sendes uanset DK/US layout. Men
hvorfor det fejler er beyond me (ihvertfald lige nu ;-)).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Scankoder til dansk keyboard

nok fordi nogle af de taster du bruger har en anden placering

--
Calle

Re: Scankoder til dansk keyboard
Hej!

"Desværre" sender jeg kun strengen "Ping" og de taster skulle gerne
sidde samme sted :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Scankoder til dansk keyboard
Hey

PC-XT scankoder :

P    19    Tast nr :      25
I     17                      23
N   31                      49
G   22                      34

------------------------------------

AT-84 tasters :

P    19                    26
I     17                    24
N    31                   51
G    22                   35

----------------------------------

AT-101 taster :

P    19                    26
I    17                    24
N    31                    51
G    22                    35

Det er det eneste der står i min bog... ud over ascii koderne
så ikke meget hjælp at hente der

Kasper

Re: Scankoder til dansk keyboard

[snip scankoder]

Nu gider jeg ikke lige slå op i mine manualer, men historien med scankoder
er som følger:

1) IBM laver XT med scankoder
2) IBM laver AT, men ændre de scankoder tastaturet sender. For at softwaren
stadig skal virke, så bliver de nye scankoder omsat til de gamle scankoder i
PC'en, hvorefter de gamle scankoder bliver omsat til bogstaver og
funktionstaster.

Og ifølge IBM dokumentation skal et tastatur understøtte 3 scankode sæt:
1) IBM XT
2) IBM AT
3) Ved ikke om det har et navn.

I praksis kan man nøjes med 2, da (næsten) alle PC'er bruger det.

Re: Scankoder til dansk keyboard
On Mon, 23 Feb 2004 13:29:30 +0100, Kim Voss Schrader

Havde "Norton utility for DOS" ikke et lille testprogram der udlæste
scankoderne ? Jeg mener at det var 2 koder a 3 ciffere for hvar tast.

/Hans

Site Timeline