Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

Jeg har fået et par DS1820 1-wire temperatursensorer fra Maxim som samples.
Jeg har hooket dem op til PC´n og skrevet et lille testprogram, men
værdierne jeg får fra kredsen ligger ca 5 grader celsius for højt, og
umiddelbart burde der ikke kunne laves fejl i programkoden som gør dette, da
det er rå data som kommer fra kredsen.

Så var det jeg kom til at tænkte på om kredsen kan være miskalibreret nu når
det er en sample ?

Jeg kan selvfølgelig bestille et par hos elfa.se og teste om de udlæser
noget mere korrekt, men hvis nogen ved noget så hører jeg gerne.

På forhånd tak.

Brian :ø)

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?
Hej Brian

når

Hvis nu du læser Maxim's betingelser for samples, så ville du have bemærket
at de udtrykkelig skriver at samples kun er eksemplarer der er i stand til
at
fungere, man skal ikke regne med at man kan bruge dem i produktion.

Mvh Max

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

Tak for svar. Synes nok at jeg havde hørt eller læst det et sted.

Det er jo også meget fair, ideen med samples er næppe at levere alt for
mange komponenter til div. hobbyprojekter ;-)

Brian :ø)

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

Men da "samples" ikke er markeret på nogen måde på selve samplen, så skal du
nok ikke regne med at de vitterligt er anderledes end en købt version.
Tænk hvis en sample ved en fejl røg med i produktionen, så ville Maxim jo
have et problem.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051118013513@smart-tech.dk
Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

ku' vE6%re at det var pre-produktion

jeg har indtryk af at Maxim kun laver samples, hvis der sE5% er noget
der vil kF8%be nogen
starter de en produktion og den er klar til levering cirka en uge inden
produktet det sku bruges i kan kF8%res pE5% teknisk museum ;)

-Lasse

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

    Ja, det ser man tit.... jeg skulle bruge x antal RTC kredse fra dem,
dem var der nu 3-4 ugers leveringstid, men jeg kunne godt bestille dem
som sampels ??? de kom nemlig 2-3 dage efter vi bestilte dem. Jeg kan så
glæde mig over at jeg ikke skulle levere så mange af vores produkt, så
de sampels der kom gjorde at vi kunne levere halvdelen til tiden, og
resten de uger efter.

    Nu gør jeg alt hvad jeg kan for at undgå at bruge Maxim kredse, så jeg
er sikker på levering ikke er et problem, når jeg gerne vil betale for
tingende.

--
VH
Lars Molnit

Fristende ja, men dine samples er formentligt preproduktions samples og
derfor ikke nødvendigvis på samme kvaliteisniveau. Så du risikerer at få
skabt en flok brevduer som du kommer til at bytte på et tidspunkt.

Maxim er ikke enestående med hensyn til leveringstid i forholdet mellem
samples og produktionsbatches

/carsten

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

    Det er sandt, men nu var det 10 enheder, og kunden er gjort opmærksom
på det. Og de rigtige kredse ligger også på lager nu, så de er klar hvis
der er problemer.

    Det er jeg godt klar over, især trafo, spole området er virkelig et
problem :( selv for sampels delene... Nå, men man lære det jo med tiden,
og det er skam også noteret ned i alle tilbud nu :) så kunderne ikke
blir overrasket når der er tidsproblemer med leveringerne.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

Jamen så du jo ikke gøre mere...

Så skulle du prøve at købe specialkuglelejer... Til sammenligning f.ex.
Printfabrikker har lært at der er penge i at give strax leveringstider,
Kuglelejefabrikker har ikke lært det, og er tilsyneladende aldeles
ligeglade, alt under at købe fabrikken går ikke noget indtryk på deres
salgsafdeling. Og når så der er en og kun en fysisk fabrik i europa der
laver det pågældende leje. 30 - 40 uger kræver en del forudseendehed ;-(
suk ;-(

/carsten

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

Var ikke klar over at du gør mekanik. Specielt selvsmørende emitterlejer
til udgangstransistorer er ofte et problem :-))

Bo //

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

*LOL*

Mvh. Uffe Ravn

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

Hvis du fravælger Maxim pga. 3-4 ugers leveringstid, er der mange andre du
også kommer til at fravælge.
3-4 ugers er ikke lang leveringstid i dag, hvor ingen producenter har lager.
Jeg bliver ofte mødt med leadtime på 3-4 måneder eller mere.
Det er desværre ret udbredt og kræver god planlægning.

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?
Bl.a. derfor bliver mange beslutninger taget på baggrund af samples, så
de skal virke - muligvis bortset fra levetid som man må stole på databladet.

/carsten

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

    Helt klart... Test blir nu engang baseret på samples ;) eller hvis man
er heldig så fås stumperne fra rs, elfa, digikey, newark osv... :) da de
jo har ok lagre til os der operere i små serier af produkterne.

    Hvis levetiden er kortere forstår jeg det godt. Firma'erne skal jo ikke
tage røven på producenterne ved at sælge små serier hvor de budgetere
med sampels til produktionen, det er jo en af grundene til at visse
lande er blacklistet for at få sampels fra Dallas-Maxim, microchip , st,
osv...

    Hvis det skal laves i store styktal så er jeg helt med på leveringen
tager tid, men opstart osv. tager også tid, og derved er det ik så stort
et problem igen :) og kunderne er også mere overbærende over den slags.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

Det er korrekt, men mon ikke der er tale om en standard ansvarsfraskrivelse?
Der kan f.eks. også være noget med hvordan samples har været håndteret
ESD-mæssigt, når de er taget ud af den normale salgsemballage.
Jeg har i hvert fald aldrig oplevet at der var forskel på deres samples og
de ting jeg efterfølgende købte til produktion. Hvordan skulle man for
øvrigt kunne bruge samples til at vurdere om deres kredse kan anvendes i et
givent produkt, hvis paramenterne ikke er identiske med de kredse man
efterfølgende køber?

Mit bud er at enten har Brian lavet en fejl, eller også er hans DS1820
defekt (netop DS1820 har jeg selv modtaget samples af uden problemer).

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

Enig, sammenholdt med at de måske også stammer fra
Preproduction/engineering produktioner og derfor ikke nødvendigvis har
den samme kvalitetssikring som standard produktioner.

Det ville på sigt være for dyrt hvis ikke samples var lige så gode som
std. stumper, samples bruges typisk også til at vælge om stumpen kunne
bruges eller om det er en om'er - og det ville da være ærgeligt for
maxim hvis løsningen blev kasseret fordi den målte 3 grader for
meget/lidt/forkert, så ville der være bedre reklame i at levere samples
der var "bedre" en databladet.

/carsten

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

Hej alle.

Jeg skal love for der kom gang i den tråd :o)

Jeg har netop testet med den anden sample som jeg fik og den måler helt
korrekt, altså er der noget der tyder på at sample nr. 1 er defekt.
Lidt sjovt at den kan være defekt på den måde ?

Brian :ø)

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

Er det alle de DS1820 du har der er 5 grader ved siden af?

Er det ikke kun DS18B20 man kan få nu?

Du skriver du læser de "rå" data dvs du laver ikke en beregning hvor du
beregner på dataerne får du får fejl udlæsning?

Jeg husker at der er en Maxim app hvor man beregner 1/100 grad og der er en
felj i beregningen ved nul grader.

Prrøv at dyppe føleren i et glas vand med isterninger så skal der være 0.0
grader.

Der er rigtig mange PIC aplikationer på nettet der bruger DS1820 prøve evt
at samle en pic app der sender temp ud på RS 232.eller til et LCD display

http://www.anotherurl.com/therm/schematic.htm

Hilsen Wiljan

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

Det er 18S20 jeg har fået, jeg kan se at 18B20 har lidt flere funktioner.

Sample nr. 2 kører perfekt. Den beregning i databladet er hvis man vil have
større præcision end 0,5 grad.

Brian :ø)

Re: Samples fra Maxin, er de miskalibreret ?

Må lige korrigere en misforståelse.
Det er kun opløsningen, der bliver større. Præcisionen er den samme.

Du ved, et multimeter med mange decimaler er ikke det samme som et mere
nøjagtigt multimeter ,o)

Site Timeline