sammenlodning af nimh af forskellig slags

Til hardballskydere skal der bruges dyre batteripakker ..ca 3-500 kr efter
størrelse
Nu ville jeg så prøve at lave mine egne til billigere pris ...
I jem og fix har jeg købt 4 stk AA nimh for 49,95 kr på 1,2 volt 1500 mAh
mærke camelion
og sat dem sammen med 4 stk AA nimh 1,2 volt 1300 mAh mærke uniross
de er sat i serie så de tilsammen giver ca 9,6 volt .......
de virker også nogenlunde men nu kommer min forundring .... :
De arbejder ikke så hurtigt som mit "rigtige" batteripack som kostede 350 kr
og som er købt med skyderen og som kun er på 600 mAh 9,6 volt
Motoren køre meget hurtigere med det "rigtige" batteripack i forhold til det
jeg selv har lavet ..HVORFOR ?????
De er på ligemange volt men det som jeg selv har lavet er på dobbelt så
mange mAh men på trods af det
køre det altså langsommere ...???
Der er AA størrelse batterier i begge pakker ,, i både mit eget og det
"rigtige "

Kan det være fordi jeg køre med to forskellige typer batterier i mit pack
???

mvh Claus

Re: sammenlodning af nimh af forskellig slags
Grunden er at du har brugt nogle skod batterier.
Gå ind i en hobby butik og fortæl hvad du skal bruge batterierne til. så
finder de nogle sanyo eller GP batterier som du så kan lodde sammen. så sker
der noget son venstre ville sige.
den lange forklaring er at de billige batterier ikke er lavet til store
strømtræk. et 2300Mah sanyo batteri kan fint levere 2A vedvarende mens de
kun kan levere 5-6A i kort tid adgangen. ellers falder spændingen.

Re: sammenlodning af nimh af forskellig slags

Det kan der 2 hovedårsager til:

1. Den oprindelige batteripakke er NiCd eller specielle højstrøms NiMH og de
kan trække store strømme uden at falde så meget i spænding som NiMH.
2. Du har loddet på celler uden loddeflige. NiCd kan som regel overleve det,
hvis det gøres "rigtigt", men NiMH er noget mere følsommme.

Så se på hvor mange ampere din gun trækker og køb nogle batterier med
loddeflige, der kan klare det store strømtræk. Der er stor forskel på om
batteriet skal drive en lille MP3 afspiller, her vil man have så høj
kapacitet som muligt, strømtræk nærmest ubetydeligt, eller en motor som
værktøj og hardball guns, her SKAL batteriet kunne klare strømtrækket, så må
kapaciteten komme i anden række. Af fysiske årsager er det sådan at
højstrømsudgaver har mindre kapacitet og højkapacitetsudgaver kan klare
lavere strømtræk (og så er der de billige som hverken har høj kapacitet
eller højstrømtræksevne).

Det er en rigtig skidt idé. De svagere celler aflives hurtigere! Det betyder
ikke så meget når de bruges nu da forskellen ikke er større, men en
ordentlig opladning er alfa og omega! Og da de sidder sammen i en pakke,
oplades de i serie. Tog man dem ud for at lade dem enkeltvis var det om end
ikke optimalt, så nogenlunde acceptabelt.

Mvh
Morten

Re: sammenlodning af nimh af forskellig slags
Ok mange tak for svar ... jeg troede strøm var strøm og spænding var
spænding ...
sådan kan man tage fejl ... kan nu bedre forstå hvorfor de "rigtige
batteripacks er så dyre....
Suk .. så spare jeg ikke nogen penge der ...
Skal da lige sige at når man kun skyder enkeltskud med en elskyder er der
ingen problemer ..det er først når man skal "lege" ..skyde fuldautomatisk,
det kniber ...
såå ... har man kun brug for enkeltskud er der da mange penge at spare ...

Claus