Sammenligne lux og candela ?!

Haves: en standart halogen pære (philips 12v / 35 W / 1500 cd / 36 grader)

Ønskes: en LED pære (Lux: 270 bei 0,5 m)
(http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/203_210/products_id/599 )

Hvordan finder jeg ud af om "lysudbyttet" er det samme?
Eller er det "bare" at købe en og selv prøve at måle/se det??

Mvh Jens Skaarup

(har forsøgt google - det blev til noget ´langhåret´noget  :o| )

Re: Sammenligne lux og candela ?!
Hej Jens

Jeg vil mene du er nødt til at prøve dig frem da du ikke
oplyser udstrålingsmønstret på begge typer lamper.

Mvh Max

Re: Sammenligne lux og candela ?!
(http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/203_210/products_id/599 )

Som Max skriver, så prøv dig frem, den du linker til har en
udstrålingsvinkel på 20 grader.
Hvis du vil lave en direkte sammenligning skal begge pærer have samme
udstrålingsvinkel.

Dog skal du ikke regne med at finde en LED-pære der giver 1500 cd ved 36
grader.

Den kraftigste LED-pære jeg har på lager er en med en enkelt Luxeon diode i,
også i MR16 hus.

Sidst jeg var i Silvan havde de faktisk LED-pærer i deres pærerudstilling,
så prøv evt. at
smutte forbi dem for at sammenligne.

mvh
Gert K.

Re: Sammenligne lux og candela ?!

Jeg plejer at anvende
http://led.linear1.org/lumen.wiz
ved ikke hvor præcist resultatet er.

Husk at det er millicandelas som der skal indtastes.

Jeg tror der skal ca. to LED pære til at erstatte halogen pæren, men det
er kun ud fra tallene. Det virkelige resultat kommer meget anpå
situationen prøv dig frem :-)

/Rune

Re: Sammenligne lux og candela ?!

Hovsa kom lige til at bytte rundt på lux og lumen.

Prøv dig frem det er mit bedste råd. Skriv endelig om resultatet :-)

/Rune

Re: Sammenligne lux og candela ?!
Ups, fik lige sendt dette direkte i stedet for til gruppen.