Sammenkoblet

Er der en måde hvorpå jeg kunne koble to lydudgange (L og R) sammen til et
signal? Dvs. blande de to signaler så det rent faktisk bliver et mono
signal? Problemet er vel at de to udgange er lavimpedansede og min højtaler
indgang er højimpedanset.....Nogen ideér?

Mvh.
Jan

Re: Sammenkoblet

Seriekoppla utgångarna med två lika motstånd, sedan är det bara att
parallellkoppla signalerna.

/Danne

Re: Sammenkoblet
et
højtaler

Mange tak for svaret, men kunne du uddybe dette en smule......Mener du at
have en modstand fra hvert af udgangene? Og hvordan så? Parallelkoppla dem
med hvad? Kunne du måske tegne en tegning?

Mvh.
Jan

Re: Sammenkoblet
til

Du kobler en motstand til hver av signal ledningene L og R, og den andre enn
enden av hver motstand kobles sammen.  I dette punktet har du nå mono.
Prøv f.eks. 10K.
Jord kobler du så klart sammen i ett punkt.

L   --[]---|
R   --[]---|

           Mono

Re: Sammenkoblet

Jeg læser det som om han vil mixe to højttalersignaler sammen til 1. I så
fald giver ovenstående ikke noget lyd, og der er nok ikke nogen god måde at
mixe to effektsignaler sammen til ét.

Signalet skal mixes på signalsiden, dvs. inden det går ind i forstærkeren.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Sammenkoblet
mono
at
dem
enn

Ok, mange tak, men hvorfor skulle dette så give mig en bedre beskyttelse af
mine udgange....vil der ikke stadig kunne løbe strøm ind i mine udgange?
Eller det for at det er så lidt når det skal igennem de to 10K modstande?
Indgangsmodstanden i min højtaler er vel stadig større end 10 Kohm, så vil
der ikke stadig løbe meget strøm ind i mine udgange?
Det vil vel også give et svagere signal til min højtaler, men det er måske
ikke noget man rigtigt kan høre?

Mvh.
Jan

Re: Sammenkoblet
sammen
af

OBS!, stor tabbe, la ikke merke til at det var høytaler signaler det var
snakk om.
Det jeg tenkte på var signal nivå før en forsterker.
(De kan gjerne blandes med to motstandere.)

Du kan ikke koble sammen to høytaler utganger og føre det til en høytaler.
Det blir bare tull, og du kommer til å ødelegge forsterkeren da de vil
motarbeide hverandre.

Du skriver at  "Problemet er vel at de to udgange er lavimpedansede og min
højtaler indgang er højimpedanset"

Om du kobler en høytaler med høy impedans til en forsterker så er ikke det
noe problem for forsterkeren (så sant det ikke er en rørforsterker).

Om det er snakk om en høytaler på f.eks. 30Ohm så kan du blande signalene
som beskrevet over, men motstandene bør være ca 10Ohm hver.
Dette er ikke skadelig for en forsterker beregnet på f.eks 8Ohm.

Du vil miste noe effekt over motstandene.
Stereo signal mikset ned til mono lyder gjerne noe mørkt.

Som Martin ganske riktig skriver og som jeg egentlig svarte på (feilaktig)
så bør dette gjøres før forsterkeren, ikke etter.

Re: Sammenkoblet

Hvis nu forstærkeren var opbygget som to seperate mono-blokke kan man så
egentligt ikke blot brokoble R+L udgangene og opnå sammenblandingen på den
måde?

Hvis man ikke er sikker på at forstærkeren kan tåle en brokobling, så skal
man dog nok ikke prøve på det.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Sammenkoblet
Hej Jan

De oplysninger du giver virker lidt forvirrende, kan du ikke forklare
helt præcis hvilke udgange der er tale om og hvad der er for en
højttaler med høj indgangsimpedans ?

Mvh Max

Re: Sammenkoblet

Ja, hvis den rent faktisk har en høj indgangsimpedans, så må det jo være en
aktiv højttaler, og så kan man jo godt gøre tricket.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Sammenkoblet
en

Mange tak for svarende alle sammen. Det med den høje modstand var bare noget
jeg antog altid var sådan. Hvorfor ville det kunne lade sig gøre med en
aktiv højtaler, og hvordan?

P.S. Hvad er egentlig forskellen på en aktiv og passiv højtaler.....

Re: Sammenkoblet
Hej Jan

I virkeligheden er det også noget vrøvl, problemet er at vi bruger
betegnelsen højttaler om både enhederne og den samlede kasse.
Når der så er en forstærker i kassen kaldes det en aktiv højttaler.
En alm. højttaler har i de fleste tilfælde en indgangsimpedans på
4 til 8 Ohm. Aktiv højttalere har en indgangsimpedans der kan
variere meget, men ligger vel normalt omkring 10 kOhm.