Salora 21N5S

Nogen der kender denne fejl ?

Billedet er OK i 5 til 10 min. her efter bliver billedet smalt i ca. 0,5 til
1 sec. og der mangler synk, de fleste gange forsvinder fejlen og andre gange
går fjernsynet i standby, fejlen kan gentage sig med interval på 1 til 10
sec. når fjernsynet ikke går i standby.

Har skiftet diverse lytter i strømforsyningen og repareret mange dårlige
lodninger, fejlen kan ikke bankes frem.

Fejlen er den samme uanset om fjernsynet bruger den indbyggede tuner eller
får signal fra scart.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Har et par gæt :-)

Hmm, du har vel allerede omloddet stikket til horisontalspolen?

Har du evt. prøvet at skifte den store kondensator på ca. 0.5µF som sidder i
liniedelen?

Jeps, det er højest sandsynligt en liniedelsfejl...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Salora 21N5S
til
gange
10

Hele linie delen er loddet efter.

Kan ikke finde en C på ca. 0,5u

eller

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hmmm, den skal være på størrelse med boosterkondensatoren (fysisk) og sidde et
eller andet sted omkring linietrafoen...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Salora 21N5S
sidde et

Der er monteret 2 stk. 180nF parallelt i Ø/W kredsløbet, er det dem du
mener.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvis det er de to du mener, så er fejlen ikke der, de er skiftet uden
ændringer.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det er det så vidt vides ikke. Dog kan jeg ikke huske dette tv godt nok til at
lede dig...

Har du søgt nettet igennem for tips?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Salora 21N5S
til at

Ja, og der er ikke ret meget at hente.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Fandt lige flg

21M90 INT NARROW WIDTH DPU2543 IC8501

Besidder dit apparat en DPU2543?

Ved ikke om det er sammen chassis, men hvis den pågældende kreds forefindes er
det nok værd at lege lidt med den! Prøv evt. at lægge den på is med kølespray og
se om det ændrer på noget...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Salora 21N5S
forefindes er
kølespray og

Der er ikke brugt en DPU x i denne model.

Fejlen er fundet, det var linie dr. transistoren der var halv død.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Ok. Kan ikke mindes om jeg overhovedet har skiftet en liniedrivertransistor :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Salora 21N5S

Kan også være en afhoppet tråd i linæritetsspolen...

Også, når billedet går ud af sync!? ;o)

Hilsen
Lars

Re: Salora 21N5S

Der ser ikke ud til at være noget problem der.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Skift liniedrivertransistoren, og omlod liniedriverkredsløbet.
Re: Salora 21N5S

Tak Ole.
Kunne du ikke lige have skrevet det noget før. Jeg fandt fejlen ved måling
med scop.

1

Tro kan flytte bjerge af penge.

--