Sætte blæser ned i hastighed?

Jeg har en 12v blæser på et køleskab som larmer alt for hidsigt.

Jeg vil gerne have den ned i halv hastighed.

Er det bedste en modstand eller et potentiometer, som jeg egentligt er mest
til?

Men hvilken størrelse modstand skal man anvende og hvad hedder
potentiometeret i givet fald?

Re: Sætte blæser ned i hastighed?

Nej.

Det kommer til at knibe med at finde et potmeter der kan klare effekten,
du kan selvfølgelig nok finde en effekt modstand der kan, men som du
selv siger er det ikke ideelt.

Tag et kig på en blæser regulering til en PC som den her:
http://www.shg.dk/Koeling-og-blaesere/Zalman-FanMate-2-Fan-Controller-320683.html

Den hvide ledning skal du ikke bruge, den sorte er til stel og den røde
er til plus, hanstikket er udgangen.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://www.openspaceaarhus.dk /

Re: Sætte blæser ned i hastighed?
http://www.shg.dk/Koeling-og-blaesere/Zalman-FanMate-2-Fan-Controller-320683.html