Sænkning af hastighed på AC motor ?

Hejsa,

    I min emhætte sider der jo sådan en flot AC motor, og den blir
reguleret i hastighed med en BT137 triac.

    Det som jeg så undre mig over er at når jeg måler på effekt forbruget,
og skruer ned for den, så falder det ikke synderligt :( altså ingen
fordel rent energi mæssigt at man skruer op og ned for denne, så jeg
lure på om det virkelig er sandt ? især når man tænker på de spændings
styret DC motore, hvor man tydeligt kan se forskel på effekt forbruget
når man skruer op og ned i hastigheden.

    Nå, men spørgsmålet er egentligt om AC motore virkelig ikke kan sættes
ned i hastighed så der spares strøm samtidig med, eller om det bare er
styringen der er noget L.... uden lige ???

    links til AC motor styrings kredsløb osv. vil blive modtaget med
kyshånd ;) for hvis det er den der skider, skal jeg da hjem og lege igen :)

    VH
    Lars Molnit

Re: Sænkning af hastighed på AC motor ?

Hvad måler du med ?

Den fungerer garanteret som en lysdæmper....
http://www.dsel.dk/lys.shtml

En rigtig motorstyring er en frekvensomformer.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Sænkning af hastighed på AC motor ?

    Altså, hvis der skal en energimæssig besparelse til, skal den enten ha
en frekvensomformer på, eller det skulle ha været en DC motor i stedet,
med en ok pwm styring ?

    VH
    Lars Molnit

Re: Sænkning af hastighed på AC motor ?
Hej Molnit

Du glemte at fortælle hvad du måler med, det er nemlig vigtigt
i denne sammenhæng.

Mvh Max

Re: Sænkning af hastighed på AC motor ?

Nej, for det du gør med en "lysdæmper" er at du skærer sinussen i
stykker og dermed kun lader eksemelvis en halv sinus komme op til
motoren. Derved sænker du også effektforbruget.

Men dit måleapparat kan nok ikke lide "ødelagte sinuskurver".

Hvis kredsløbet skulle blive ved med at trække sammme effekt, skulle den
effekt der er til forskel mellem høj og lav sugestyrke afsættes som
varme i regulatoren - så varm bliver den vel heller ikke ?

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Sænkning af hastighed på AC motor ?

    hmmm, må lige finde noget bedre udstyr frem til det...

    VH
    Lars Molnit

Re: Sænkning af hastighed på AC motor ?

    Så fik jeg fikset det, SparOmeteret fra El-sparefonden, det originale
hvide virker fint, og kan godt måle det som de skal... på den anden
side, den indeholder også 2 stks. 24bit SigmaDelta sataner, så mon ik
den kan nå at få målt det hele :)

    Men hvordan er loven nu omkring at ødelægge sinuskurverne på den måde ?
trode der skulle være et kredsløb så det er jævn belastning på El-nettet.

    VH
    Lars Molnit
    Med en fornuftig Ventilator aligevel.

Re: Sænkning af hastighed på AC motor ?

Det er den måde næsten alle lysdæmper virker på.

JJ

Re: Sænkning af hastighed på AC motor ?
Hej Molnit

El-nettet.

Der tales vidst om symetrisk strømtræk i det EU-direktiv :)

Mvh Max

Re: Sænkning af hastighed på AC motor ?

Jup! Men det har Du ikke råd til i en emhætte. Strømbesparelsen i "hættens"
levetid kan nok ikke betale merudgiften.

Men måske om yderligere nogle år..........

mvh
Orla,
som har set hele staldventilationsanlæg reguleret på fasesnit.

Re: Sænkning af hastighed på AC motor ?
Hej Orla

Hvis alle emhættefabrikanter kunne blive enige om at bruge
frekvensomformer løsningen, ja så tror jeg at prisen ville
blive gevaldig reduceret på omformerne.

Mvh Max

Re: Sænkning af hastighed på AC motor ?

Det er udelukkende et spørgsmål om viljen til det, mange Grundfoss
cirkulationspumper er født med indbygget frekvensomformer, jeg har set dem
til priser omkring 850 kr, det er vel ikke mere end 100 kr mere end en
tilsvarende uden regulering.

Re: Sænkning af hastighed på AC motor ?

De ville med garant alligevel alle have hver deres egen udgave,
Vi laver kunde specificerede FC'er her, med det er mest
prof. vaskemaskiner, og pumper til amerikanske swimmingpools
Men de bruger alle 3-fasede asynkrone motorer, det gør min
enhætte ikke.
Igen den er lavet specifikt til den aktuelle motor, og applikation

Mvh

Hjorth

Re: Sænkning af hastighed på AC mot or ?

Så går diskussionen igen..!  hvad måler du _effekt- med.? Et A-meter og
multiplicerer med spændingen.?
(Jeg menr: Diskussion om hvordan man måler effekt har været oppe
utallige gange i gruppen. Men det er sikkert ikke bekendt af alle)

Netop ventilatorer og de fleste pumper (afhængig af princip) er meget
følsomme for ændringer i omdrejningstal.
Dvs. effektforbruget reduceres meget når omdr. tallet reduceres.
problemet er garanteret at du måler forkert.

Det er - såvidt jeg ved - en "naturlov" at effekten er 1/4 når omdr.
tallet halveres.

Ja.  Men du måler forkert.

Mvh. Jørgen

Re: Sænkning af hastighed på AC mot or ?

    Gider du lige at spænde hjelmen, hvis du kender så meget til denne
gruppe, ville du nok vide at jeg har forskellige Effektmålere liggende
som kan klare opgaven, og at jeg tilfældighvis fik valgt en af de
dårlige da jeg havde glemt den ikke ku tage en hakket strømkurve det fik
jeg så rettet ud fra Orla og Klauses gode hjælp.

    Min tvivl kom da jeg er ret ny omkring lige AC motore, og derved kom i
tvivl omkring AC med thyristor styring, da den modl jeg har bruger det,
frem for de gamle med en skydemodstand, som ikke reduceres i forbrug når
den skrues ned(gælder en del på markede endnu).

    Hvor ved du det fra ? ud fra hvilken påstand ? jeg bruger en effekt
måler da jeg ligger inde med den slags, eller ret så mange forskellige
incl. nogen netanalysere, jeg startede bare med den af dem som ikke var
så god som producenten påstår.

    VH
    Lars Molnit

Site Timeline