Sæbekassebil med elmotor - hvordan?

Hejsa

Lillepigen skal snart have en lille sæbekassebil og jeg vil lave den med
elmotor. I første omgang pønsede jeg på at lave den med en motor fra en
12 volt boremaskine, men jeg tror ikke den er kraftig nok. Så ideen går
mod en viskermotor fra en bil.

Der hvor udfordringen ligger pt. er at få lavet transmissionen og
"speederen" - her er det vel PWM jeg skal bruge?

Er der nogle der har erfaring/forslag til dette? Skal jo gerne laves
billigt :-)

//Søren

Re: Sæbekassebil med elmotor - hvordan?

Hej Søren

De elbiler man køber til børn, er ofte drevet af 2 motorer, svarende til dem
man finder i en opladelig bore/skruemaskine. Med den rette udveksling kan
den sagtens trække det, hastigheden bliver dog ikke overvældende. Jeg har
bygget et par elbiler, på basis af en brugt pedal-gocart, og jeg har brugt
viskermotorer hver gang, den førstemed komplet snekkedrev, og den anden uden
snekkedrevet. Snekkedrevet gør at bilen ikke kan rulle, men stopper brat når
strømmen tages fra den.
Transmissionen har jeg lavet med en cykelkæde, og forskellige tandhjul fra
en cykel, f.eks. 2 af de der 5-trins sat "omvendt" så det er muligt at ændre
udvekslingen efterhånden som modet vokser :)
Hastighedsregulering har jeg ikke brugt, det har været ON/OFF, og det har
fungeret ok.

Martin

Re: Sæbekassebil med elmotor - hvordan?

Jeg bygger lidt selv på en elbil. Jeg har så været så heldig at arve en
ombygget el-scooter...

Men det er kun understel og motorer der er bibeholdt. Ratstamme er et
vandrør og rattet et gammelt barnevognshjul, så det ligner skam en rigtig
sæbekassebil ;-)

Styringen jeg har lavet er med en lille micro. Input er et par kontakter og
så en speeder.
Kontakterne bruger jeg til at skifte retning frem/bak (fungerer dog ikke
lige pt) og til at skifte max hastighed/acceleration med (barn/voksen mode).
Og så er der et FET udgangstrin som jeg styrer med PWM. Så kan jeg styre
hastigheden og lave softstart. Hvis det bare var en ON/OFF switch ville man
få røg i øjnene. Trækker vel absolut MINIMUM 50A under acceleration hvis den
bare tilsluttes. Jeg har 2*25A autosikringer i, og de kan ikke holde til
det...
Så jeg vil anbefale PWM styring. Det er også langt sjovere at kunne styre
den med en rigtig speeder.

Speeder har jeg lavet med et stykke plade og en fjeder, og så en vinkel
sensor på. Sensoren giver 0,5 til 4,5 volt ud. Det er dog kun fordi jeg har
adgang til sådan nogle ting. Ellers kan et potmeter af en slags bruges. Det
er langt billigere...

Jeg står selv overfor at skulle lave en ny styring. Den jeg har er ikke
optimal.
Den kommer til at indeholde:
- ATMEGA168 processor
- Analog input til speeder
- Digitale input til kontakter (bl.a. retning)
- PWM Output til H-bro, incl. H-bro driver
- Evt. nogle driver output til hvis der skal noget lys er tingetangel på en
dag...
- Evt. indgang til hjulsensor, så styringen kan holde øje med om bilen
stadig bevæger sig. Benyttes
   f.eks. i forbindelse med retningsskift. Det er ikke altid lige sundt at
begynde at bakke mens den stadig triller fremad. Jeg har ikke nogen bremse
på maskinen. Den er så tung at den stopper forholdsvis hurtigt alligevel. Og
så er der et godt gear på, som bremser den alligevel.
- Evt. strømsensor indgang, så styringen kan regulere PWM ned hvis strømmen
til motorerne stiger for voldsomt.

Når jeg alligevel er igang, kan der jo nok reproduceres en mere forholdsvis
billigt. Men helt gratis kan det desværre ikke gøres. Ej heller er der
garanti på den. Til gengæld er der venlig og god support ;-)
Hvis den bare skal kunne køre fremad, så kan det laves næsten gratis. Det er
meget simpelt.
Men det er sjovere når man ikke skal af bilen for at trække den fri når
tøsen har kørt den ind i en busk...

I øvrigt vil jeg sige: "Pas på!". Når du siger lillepigen, så er det nok
ikke en gokart hun skal køre i alene.
Nu ved jeg ikke hvor kraftig den skal være, men når der er en selvkørende
motor indbygget, så er der altid noget man skal passe på.
Min bil vejer alene ca. 100kg med batterier (2*12V 60Ah blybatterier). Plus
vægten af barn plus mig = ca. 200kg ialt. Og motorerne kan sagtens
accelerere godt alligevel. Man skal IKKE have noget i klemme.
Og pas på hvis du bruger noget med kæder og tandhjul. Det skal pakkes godt
ind.

mvh
Kåre

Re: Sæbekassebil med elmotor - hvordan?

Jeg ville gå på jagt efter noget mere eller mindre færdigt, f.eks. en
brugt/kasseret elektrisk golftaske-vogn ? Der må stå en del af dem rundt
omkring med defekte batterier.  Der er motor, gearkasse, hjul,
hastighedsregulering.Eller også et elektrisk løbehjul, der må også være
brugbare dele

mvh
JBH

Re: Sæbekassebil med elmotor - hvordan?

Jeg vil tilslutte mig, der må stå en del aflagte rundt om,
 hvor det "blot" er batteriet eller kontakt eller kabel der er gået død..
Det tror jeg eer langt nemmere end at starte fra bunden af. Stumper er ofte
svære at finde..
 Fart- kræfter:
Vi har en knægt i familien der fik en traktor til jul, det ville ikke være
gået godt, hvis kunne køre mere en gå fart..
mvh
Preben

Site Timeline