Så fik jeg en Dab radio

Ja så er jeg her igen.

Nu har jeg efter at have prøvet 3 forskellige dab radioer fundet en der
virker her i byen (Skagen) Men jeg har et lille problem jeg ville høre om en
eller anden kan hjælpe med,det er at jeg når jeg søger efter stationer
finder jeg kun 9 og jeg mener da at DR sender mindst 18 kanaler ud,hvad kan
der være galt?.

--
      Hilsen Jesper
        Mr.Nobody

Du mangler nok den ene kanal.  Her i København kan jeg også kun fange
9 stationer i den ene side af lejligheden. http://www.dr.dk/dab har
lidt info, der står for øvrigt også noget om at der er
driftsforstyrrelser p.t.

--
Thomas Bjorn Andersen
                                                +++ATH

Re: Så fik jeg en Dab radio

Jep... Har også lige fået DAB-radio. Købte en billig Matsui DA-1 i
El-Giganten, da jeg dels ikke vidste om det overhovedet var muligt at tage
DAB for mig eller om jeg brød mig om kvaliteten. Antennen skulle lige
forlænges (nemt, blot en stump ledning), men så fungerer det da også
hæderligt i mit område. Uden forlængelse kunne den intet tage, med
forlængelse og lidt positionering ligger fejlraten på typisk på 2-5 (eller
ca. 1 når klokken nærmer sig 22), hvilket er ganske udemærket.
I øvrigt en egenskab jeg synes at kende fra næsten alle radio'er... Antennen
skal altid være lidt længere end den leveres fra fabrikanten.
Btw. Kig i news:dk.teknik.lyd (El-Gigantens DAB "adaptor", 03-08-2005), der
har jeg postet en lille kort beskrivelse af hvordan man laver optisk udgang
på Matsui'en ;)

Mvh
Morten

Re: Så fik jeg en Dab radio

Det lyder interessant.  Som nævnt har jeg lidt modtagerproblemer i den
ene side af lejligheden. Hvordan finder du ud af, hvad der er en god
længde?  Er det blot et kvalificeret gæt, eller ligger der en god
forklaring bag?

Hehe, opfindsomt :-)

--
Thomas Bjorn Andersen
                                                +++ATH

Re: Så fik jeg en Dab radio

Nope, det er rent try'n'error :o)

Dog kan antenner også nemt blive for lange til DAB og FM. (Prøv med 1 1/2
meter eller 2)
Til AM derimod synes det ikke at være tilfældet, men det er dog meget lang
tid siden jeg har rodet med det, det er vist ikke siden jeg legede med
diode-radioer ("moderne" udgave af krystalradioen hvor krystallet er
erstattet af f.eks. en AA119 germaniumdiode). Vil du have tekniske
argumenter mv. er jeg nok ikke den rette ang. antenner ;)

Mvh
Morten

Re: Så fik jeg en Dab radio

Cool, min favoritmetode :)

Det er helt ok, i dette tilfælde vil jeg hellere have noget praktisk
viden :-)

--
Thomas Bjorn Andersen
                                                +++ATH

Re: Så fik jeg en Dab radio

Dr.dk og find frekvensen de sender på..... Køb en god antenne og forbind
til din radio (hvis den har mulighed for ekstern antenne)

Re: Så fik jeg en Dab radio
Hej

Jeg takker for svarene og kan fortælle at jeg har bestildt en dab antenne
til at montere på væggen ude for, så skulle jeg kunne modtage begge kanaler
for jeg stildte mig uden for med radioen og så kunne jeg modtage begge dab
kanaler.

Jesper

Re: Så fik jeg en Dab radio

Skagen ligger ikke ret godt i forhold til tolne senderen, skal du have godt
signal skal du minimum have en mast med antenne i

Kasper

Re: Så fik jeg en Dab radio

Jeg er også lige blevet DAB-ejer (Bilka's tilbud til 579,-) og kunne
også kun høre ca. halvdelen af kanalerne.

Instruktionsbogen gav intet bud, men på DR's hjemmeside:
"Jeg kan ikke modtage cirka halvdelen af kanalerne, hvad skal jeg
gøre?
Problemet forekommer mest på Jylland og Fyn, og kan ofte løses ved at
holde ”Auto Tune” knappen inde i 3 sekunder, hvorved radioen laver en
”Full Tune” eller ”Full Scan”. Herved skanner radioen også kanal 13b,
som benyttes på Jylland og Vestfyn. "

og det var lige det der skulle til!

mvh

Re: Så fik jeg en Dab radio

Hej igen

Jeg kan fortælle at jeg har købt en en element antenne og nu tager jeg alle
samme med fuld styrke endda svenske kanaler ryger ind men dem kan jeg så
ikke få god lyd på tråds alt,men jeg er meget tilfreds med resotatet for Dab
korte siger at jeg slet ikke kan tage dab her i byen.
--
      Hilsen Jesper
        Mr.Nobody