Sa.... blyfri komponenter

Lige lidt oplysning til dem der gider læse.

Jeg er begyndt at få blyfri komponenter hos farnell og firmaet hvor jeg arbejder. Disse komponenter skal pakkes lufttæt hvis de ikke anvendes med det samme. En håndfuld modstande faldt på gulvet (1. sal), jeg fandt dem en uge senere hvor de var korrigeret på benene. Jeg kunne efterfølgende ikke lodde dem med blyfri tin. Der hvor jeg arbejder er alle aktive komponenter i tørreskab hvor fugtigheden er under 3%.

Det bliver svært at værre hobby mand når det blyet loddetin slipper op.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

Benny Højvælde skrev i en meddelelse:

en

Jeg har også oplevet at blyfri komponenter koriderer ret hurtigt, men jeg syntes faktisk at det er mere irriterende at mine lodninger med blyfri tin bliver matte, især store loddeøer bliver meget grimme.

Gert K.

Reply to
GK

"Benny Højvælde" skrev i en meddelelse

Shit ....det er sådan nogen som mig :o( kan koriderer komponenter ikke redes enten kemisk eller manuelt (slibning ) ?

og lufttæt er det vacum pakket ?

--
Med særlig Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

"Benny Højvælde" skrev i en meddelelse news:44af7302$0$194$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

en

Jeg oplevede det med en stak processorer vi havde købt på "det grå marked" det lykkedes at få dem loddet ved at bruge en god flus. Den forseglede indpakning og den lille pose kugler (fugtsuger) som er med i pakker fra anerkendte leverandører er ikke længere for sjov :-(

I øvrigt ses oxideringsproblemer nu også med printplader, hvis de ikke er forgyldt. (kantconnectorer f.eks) eller opbevares korrekt, men man får næppe komponentproducenterne til at forgylde komponentbenene :-/ Måske man skulle anskaffe sig et nitrogenskab....

mvh JBH

Reply to
JBH

"Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse news:44afc84c$0$2102$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Rolig nu. Men som hobbymand burde du investere lidt kr i et kg sølv lodetin med en god flus. går det helt galt så brug arax flus monster agresivt. kan lodde på næsten alt. selv rustfrit. Min normale lodetin er flutin 60/36/4Ag FG 2.2% 3-seelig 1mm tykt

Jacob

Reply to
Jacob

"GK" skrev i en meddelelse news:qmLrg.36$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Der er dog et plus. Lodningerne er stærkere.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

Det er et spørgsmål om at handle de rigtige steder. At sælge og købe blyholdigt loddetin er ikke ulovligt. Der er jo også stadig en del områder som er undtaget fra RoHS-direktivet og som vil anvende blyholdige komponenter og loddetin et godt stykke tid endnu. Så det er bare et spørgsmål om ved enhver given lejlighed man kommer forbi en elektronikpusher og kigge efter det.

En komponents lagertid er væsentligt forringet efter indførelsen af blyfri komponenter. Det er en stor udfordring for diverse salgsled og færdigvareproducenten at håndtere. I starten, her efter RoHS-direktivets ikrafttræden, vil vi nok se en del problemer på den baggrund. Desuden kan det også medføre en endnu større udbreddelse af brug-og-smid-væk konceptet. Hvis man lukker røgen ud af en komponent i et kredsløb, er det ikke sikkert man kan skaffe den. Man kan være uheldig at den er udgået af produktion og pga. den forkortede lagertid kan det være umuligt at have et reservelager i særlig lang tid uden at det bliver raketvidenskab at opbevare dem.

Lodninger med blyfrit loddetin kan faktisk godt laves "pæne". Jeg kan dog ikke lige huske hvilken legering det er jeg har set det på.

Det kan også være et minus. Hvis lodningen ikke kan give sig kan du risikere at rive komponenten eller lodningen fra hinanden pga. termiske påvirkninger og dermed mekaniske spændinger. Problemet er størst ved printfremstillingen hvor det nu er endnu vigtigere at styre loddeprocessen 100% korrekt. Blyholdige lodninger havde trodsalt en hvis fleksibilitet og tillod komponenten at arbejde en smule. Dette er faktisk et af hovedargumenterne for visse af de undtagede områder, der f.eks. laver sikkerhedskritiske produkter, for at forblive undtagede. Der er dog efterhånden ved at være godt styr på produktionen, så det er nok tvivlsomt hvor længe de kan strække den. Man venter dog nok på lidt erfaringer fra alle de omfattede områder før end man begynder at fjerne for mange af undtagelserne.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Benny Højvælde:

Kan man ikke købe det mere ? Det bliver sgu lidt sværre at lodde modelhobby uden. Kai

Reply to
Basil

Hårdere. Det er lidt som at sige at glas er stærkere end jern.

Reply to
Ole Geisler

Argh, jeg havde kun hørt om de grimme lodninger og tin whiskers, øv altså hvor EU suger!

Reply to
Flemming Frandsen

"JBH" skrev i en meddelelse news:44afd751$0$20300$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Selv de fabriksfremstillede print jeg har, der ligger i plastposer med lynlås og er suget lufttom med støvsugern, korriderer. De er belagt med teknisk tin.

Vores tørrer luften som derefter pumpes ind i skabet og presser moget luft ud gennem ventiler i bunden. Derved er der altid overtryk i skabet.

Det er fa... også svært at lodde med blyfri på hjemmelavet print.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

Er tin whiskers et større problem ved blyfri lodning end ved almindelige

60/40 tin?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Ja, blyfrit loddetin har ikke samme tendens til at flyde sammen omkring komponentbenet og loddeøerne....

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Ja, meget, men jeg læste et sted at bare 3% bly kan hjælpe på problemet.

Flemming Frandsen

Men 3 % bly er ikke tilladt i flg. RoHS direktivet (2002/95/EC) - desværre. Maks 0,1 vægt% er tilladt i et homogent materiale. Løsningen er igen meget præcis styring af loddeprocessen.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Hej

Jo, man kan sagtens købe det stadigvæk, og det bruges såmændt også stadigvæk ude i industrien, det er trods alt ikke alle der skal være blyfri endnu. Så køb et par kilo og stil dem på lager til seneder :)

Tjah, om 2 år når RoHS elktronik begynder at dø vil der måske komme andre boller på suppen.

Jeg tror at man enten finder en løsning uden bly eller også kommer EU til at tillade 3% bly.

Alternativet, at al elektronik holder max 2 år, kan hverken EU eller kunderne være tjænt med, jeg har masser af elektronik som er ældre end 2 år som jeg ville være meget ked af at skulle skifte ud.

Well, det er vel en sandhed med modifikationer, så vidt jeg har kunnet læse mig til er der ikke nogen der har en løsning på tin whiskers problemet.

Reply to
Flemming Frandsen

Hvor har du det med de to år fra ?

Det er bare et vildt gæt baseret på: A) "Growth rates .03 to 0.9 mm/yr have been reported" fra

Samt: B) Afstanden mellem ic ben er ved at være langt under 1mm.

Hvis man har små komponenter der er loddet uden bly får man fejl efter ret kort tid, med mindre man enten:

1) Dypper al elektronik i epoxy og ødelægger en hver chance for vedligeholdelse. 2) Finder på en eller anden magisk legering som ikke har knurhår.
Reply to
Flemming Frandsen

Grim læsning. UHA.