Sa.... blyfri komponenter

Lige lidt oplysning til dem der gider læse.

Jeg er begyndt at få blyfri komponenter hos farnell og firmaet hvor jeg
arbejder. Disse komponenter skal pakkes lufttæt hvis de ikke anvendes med
det samme. En håndfuld modstande faldt på gulvet (1. sal), jeg fandt dem en
uge senere hvor de var korrigeret på benene. Jeg kunne efterfølgende ikke
lodde dem med blyfri tin.
Der hvor jeg arbejder er alle aktive komponenter i tørreskab hvor
fugtigheden er under 3%.

Det bliver svært at værre hobby mand når det blyet loddetin slipper op.

Benny

Re: Sa.... blyfri komponenter
en

Jeg har også oplevet at blyfri komponenter koriderer ret hurtigt, men jeg
syntes
faktisk at det er mere irriterende at mine lodninger med blyfri tin bliver
matte,
især store loddeøer bliver meget grimme.

Gert K.

Re: Sa.... blyfri komponenter

Der er dog et plus. Lodningerne er stærkere.

Benny

Re: Sa.... blyfri komponenter

Det er et spørgsmål om at handle de rigtige steder. At sælge og købe
blyholdigt loddetin er ikke ulovligt. Der er jo også stadig en del
områder som er undtaget fra RoHS-direktivet og som vil anvende
blyholdige komponenter og loddetin et godt stykke tid endnu. Så det er
bare et spørgsmål om ved enhver given lejlighed man kommer forbi en
elektronikpusher og kigge efter det.

En komponents lagertid er væsentligt forringet efter indførelsen af
blyfri komponenter. Det er en stor udfordring for diverse salgsled og
færdigvareproducenten at håndtere. I starten, her efter RoHS-direktivets
ikrafttræden, vil vi nok se en del problemer på den baggrund.
Desuden kan det også medføre en endnu større udbreddelse af
brug-og-smid-væk konceptet. Hvis man lukker røgen ud af en komponent i
et kredsløb, er det ikke sikkert man kan skaffe den. Man kan være
uheldig  at den er udgået af produktion og pga. den forkortede lagertid
kan det være umuligt at have et reservelager i særlig lang tid uden at
det bliver raketvidenskab at opbevare dem.

Lodninger med blyfrit loddetin kan faktisk godt laves "pæne". Jeg kan
dog ikke lige huske hvilken legering det er jeg har set det på.

Det kan også være et minus. Hvis lodningen ikke kan give sig kan du
risikere at rive komponenten eller lodningen fra hinanden pga. termiske
påvirkninger og dermed mekaniske spændinger. Problemet er størst ved
printfremstillingen hvor det nu er endnu vigtigere at styre
loddeprocessen 100% korrekt. Blyholdige lodninger havde trodsalt en hvis
fleksibilitet og tillod komponenten at arbejde en smule.
Dette er faktisk et af hovedargumenterne for visse af de undtagede
områder, der f.eks. laver sikkerhedskritiske produkter, for at forblive
undtagede. Der er dog efterhånden ved at være godt styr på produktionen,
så det er nok tvivlsomt hvor længe de kan strække den. Man venter dog
nok på lidt erfaringer fra alle de omfattede områder før end man
begynder at fjerne for mange af undtagelserne.

- Lars

Re: Sa.... blyfri komponenter
On Sun, 9 Jul 2006 02:26:45 +0200, "Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O

Hårdere. Det er lidt som at sige at glas er stærkere end jern.

Re: Sa.... blyfri komponenter

Argh, jeg havde kun hørt om de grimme lodninger og tin whiskers, øv
altså hvor EU suger!

Re: Sa.... blyfri komponenter

Er tin whiskers et større problem ved blyfri lodning end ved almindelige
60/40 tin?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Sa.... blyfri komponenter

Ja, blyfrit loddetin har ikke samme tendens til at flyde sammen omkring
komponentbenet og loddeøerne....

- Lars

Re: Sa.... blyfri komponenter

Ja, meget, men jeg læste et sted at bare 3% bly kan hjælpe på problemet.

http://www.google.com/search?hl=en&q=tin+whisker

Re: Sa.... blyfri komponenter

Men 3 % bly er ikke tilladt i flg. RoHS direktivet (2002/95/EC) -
desværre. Maks 0,1 vægt% er tilladt i et homogent materiale.
Løsningen er igen meget præcis styring af loddeprocessen.

- Lars

Re: Sa.... blyfri komponenter

Tjah, om 2 år når RoHS elktronik begynder at dø vil der måske komme
andre boller på suppen.

Jeg tror at man enten finder en løsning uden bly eller også kommer EU
til at tillade 3% bly.

Alternativet, at al elektronik holder max 2 år, kan hverken EU eller
kunderne være tjænt med, jeg har masser af elektronik som er ældre end 2
år som jeg ville være meget ked af at skulle skifte ud.

Well, det er vel en sandhed med modifikationer, så vidt jeg har kunnet
læse mig til er der ikke nogen der har en løsning på tin whiskers problemet.

Re: Sa.... blyfri komponenter

Hvor har du det med de to år fra ?

Bo //

Re: Sa.... blyfri komponenter

Det er bare et vildt gæt baseret på:
A) "Growth rates .03 to 0.9 mm/yr have been reported" fra
    http://nepp.nasa.gov/whisker/background/index.htm#q5
Samt:
B) Afstanden mellem ic ben er ved at være langt under 1mm.

Hvis man har små komponenter der er loddet uden bly får man fejl efter
ret kort tid, med mindre man enten:

1) Dypper al elektronik i epoxy og ødelægger en hver chance for
vedligeholdelse.
2) Finder på en eller anden magisk legering som ikke har knurhår.

Re: Sa.... blyfri komponenter

Grim læsning. UHA.

Bo //

Re: Sa.... blyfri komponenter
On Thu, 13 Jul 2006 19:32:01 +0200, Bo Bjerre

Skal nok tages med et par skovlfulde salt. Blyfri lodning bliver
nemmere og bedre for hver dag der går.

Re: Sa.... blyfri komponenter

Shit ....det er sådan nogen som mig :o(
kan koriderer komponenter ikke redes enten kemisk eller manuelt (slibning )
?

og lufttæt er det vacum pakket ?

--
Med særlig Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Rolig nu.
Men som hobbymand burde du investere lidt kr i et kg sølv lodetin med en god
flus. går det helt galt så brug arax flus monster agresivt. kan lodde på
næsten alt. selv rustfrit.
Min normale lodetin er flutin 60/36/4Ag FG 2.2% 3-seelig 1mm tykt

Jacob

Re: Sa.... blyfri komponenter

en

Jeg oplevede det med en stak processorer vi havde købt på "det grå marked"
det lykkedes at få dem loddet ved at bruge en god flus. Den forseglede
indpakning og den lille pose kugler (fugtsuger) som er med i pakker fra
anerkendte leverandører er ikke længere for sjov :-(

I øvrigt ses oxideringsproblemer nu også med printplader, hvis de ikke er
forgyldt. (kantconnectorer f.eks)  eller opbevares korrekt,  men man får
næppe komponentproducenterne til at forgylde komponentbenene :-/  Måske man
skulle anskaffe sig  et nitrogenskab....

mvh
JBH

Re: Sa.... blyfri komponenter

Selv de fabriksfremstillede print jeg har, der ligger i plastposer med
lynlås og er suget lufttom med støvsugern, korriderer. De er belagt med
teknisk tin.

Vores tørrer luften som derefter pumpes ind i skabet og presser moget luft
ud gennem ventiler i bunden. Derved er der altid overtryk i skabet.

Det er fa... også svært at lodde med blyfri på hjemmelavet print.

Benny

Re: Sa.... blyfri komponenter
Benny Højvælde:

Kan man ikke købe det mere ?
Det bliver sgu lidt sværre at lodde modelhobby uden.
Kai

Site Timeline