Sølvpapirs sikringer

Jeg har en gammel 7kg 24v transformer, som jeg tænkte jeg ville bruge
til at drive nogle 1.8V 4.8A stepper motorer.
Så jeg har købt en Gecko stepper driver, og sat en 15A diodebro og en
10.000uf 64V kondensator på.
Der var ingen sikring i sikringsholderen i trafoen, men der står
Sikring:10A, 250VA på den, så jeg satte en 250ma sikring I, som var
viklet 0.8x (ikke en hel omgang) med sølvpapir.

Da jeg startede den op, sprang sikringen efter 2-3 sekunder. Sølvpapiret
brændte over.

Hvor meget strøm har jeg mon trukket? Hvad sker der hvis jeg vikler
flere omgange sølvpapir om?

Jeg ved godt at I vil sige at jeg skal vente til Mandag, og finde den
rigtige sikring, men jeg er lidt utålmådig efter at se hvor mange Nm jeg
kan få ud af stepperen.

Gode råd er velkommen. Kan jeg evt. bruge en el-pære som sikring? - Hvis
så, hvor mange Watt skal den så være, for at svare til en 10A sikring
ved 24V DC?

Håber på hurtigt svar :)

--Michael

Re: Sølvpapirs sikringer

Totalt overkill !

Sidder sikringen på primær, eller sekundær side af transformeren ?

Så har du noget der bruger _meget_ effekt.

Et skud vil være en 6-7 A

Hvorfor vil du bruge så voldsom en transformer ?
En 30 volt 4 A vil være rigeligt.

Re: Sølvpapirs sikringer

Den sidder på sekundær siden.

Så er det vel ikke for meget? - Jeg trækker jo 4.8A pr. fase, så der er
vel 9.6A?

Da ikke hvis jeg skal trække tre steppere med 4.8A pr. fase?

Re: Sølvpapirs sikringer

Okay

Trækker du 4,8 A pr fase kontinuerligt, eller maksimalt ?

Nej, så vil en 8A være nok.

Re: Sølvpapirs sikringer

kontinuerligt.

Re: Sølvpapirs sikringer
Hov....

Jeg fjernede stepperen, og det samme sker....?

Er det fordi jeg vendte kondensatoren forkert i første forsøg, og den
var tændt 2-3 sekunder, hvor den lavede koge lyde? - Måske er den bare
brændt af?

--Michael

Re: Sølvpapirs sikringer

ROTFLMAO!
Jeg tror rolig du kan regne med at den ikke har det godt ("koge-lyde", fnis)

/A

Re: Sølvpapirs sikringer
I retrospekt kan jeg godt se det morsomme, men den virkede sådan set
fint bagefter - den holdt spændingen på 33.9V 2-3 min efter at der var
slukket for strømmen. Det betyder selvfølgelig ikke at den er i tip-top
stand, men vel heller ikke at den skulle trække 10A?

--M

Re: Sølvpapirs sikringer

Den vil trække en signifikant strøm når den lader op! Om den vil kunne spise
dit sølvpapir skal jeg ikke kunne sige! Du kan jo evt. prøve at lade den op
først (med en seriemodstand)....

/Anders

Re: Sølvpapirs sikringer

Så er du heldig at den ikke eksploderede.......

Re: Sølvpapirs sikringer

Spørgsmål:
Hvor meget strøm skal der til for at koge en kondensator?

Svar:
Ca. 0,8 omgang sølvpapir.

Du har været heldig, at den ikke sagde BUM!
Eller
BANG!

Få fat på den rigtige størrelse sikring.
En eller anden servicestation må da have åbent.
Gå derhen, tænk over opstillingen.
Monter når du kommer hjem og se om det ikke går.

--
mvh Uffe     (elektronik-fidus)

Re: Sølvpapirs sikringer

Sikker ?

Re: Sølvpapirs sikringer
Tja - motoren er en stepper, så når den står stille, står den og trækker
to faser, for at holde kernen fast, så jeg tror at den trækker en
pokkers masse strøm hele tiden. Jeg kan tage fejl, men det tror jeg den gør.

--Michael

Re: Sølvpapirs sikringer

Hmmm, ud fra min kendskab til steppere så switcher man på strømmen og
har typisk en 30-40 volt til rådighed. Der lukkes op og når
strømbegrænseren træder i (det er driveren og ikke motoren der bestemmer
det) lukkes der igen. Dutycycklen for det bestemmes af
spænding/strøm/driver.

Re: Sølvpapirs sikringer

momentet på stepperen har jo en sammenhæng med strømmen, så
hvis man vil ha' max moment ska man ha max strøm. Grunden til at bruge
en højere spænding og så lave switchmode strømbegrænser er at man ka' nå
max strømmen hurtigere og derfor steppe hurtigere.

-Lasse

Re: Sølvpapirs sikringer

I gamle dage brugte vi enkelt kore fra et stykke normal lysnetledning, hvor
tråden blev loddet uden på sikringens terminaler.
Som en tommelfingerregel holdt den til ca. 6 A. - 2 stk. corer må vel være =
ca. 12 A. Det er i hvert fald en væsentlig bedre metode end sølvpapir, idet
her har man i det midste bedre mulighed for at styre uhyrlighederne - når
man nu ikke kan styre tålmodigheden.
KHJ

Re: Sølvpapirs sikringer

I min gamle ITT "Reference data for radio engineers" (c) 1968 er der en
tabel for sikrings værdier for forskellig tråde/tykkelser.
Formlen angives til

I = K * d^(3/2)

hvor K er materiale konstant der for Cu er 80 hvis d (diameteren)
indsættes i mm.

Det giver for en 0,2mm tråd 7,2Amp, hvilket svarer fint til en kore fra
en 0.75mm2 alm blød ledning, der ofte er netop lavet som 24*0.2 tråd.

Dia    Sikringsværdi
0,079    1,8
0,099    2,5
0,127    3,6
0,160    5,1
0,201    7,2
0,254    10,2
0,320    14,4
0,404    20,5
0,511    29,2

For en gangs skyld var det hurtigere med papir end på nettet ;-)

/carsten

Re: Sølvpapirs sikringer

Tja, hvis man ikke kender "The Tricks of the Ttrade" o.s.v. Jeg var blot
fortalt det til, hvis så fremt i fald og med mindre uden at det skulle blive
nødvendigt i alle tilfælde, hvor det kneb med og ikke lige kunde findes
eller ikke havde med i servicekufferten midt om natten lang fra hjemmet og
uden øl - oven i købet hvor man kun havde en gættekæp og ikke en moderne
plastichjerne.
KHJ

K: TL783C
Jeg prøvede uden kondensatoren, og stepper driveren futtede af.

Jeg tror at det er en TL783C - Spændings forsyningsdims som ikke kunne
klare det, så hvis der er en der har en i københavnsområdet, ville jeg
blive meget glad hvis jeg kan købe den.

Venlig hilsen

Michael

Re: TL783C

Klart!
Det er jo en DC dims, ikke en AC dims!

Vent hellere til i morgen, hvor du jo også kan købe en stak sikringer
samtidig.

--
mvh Uffe

Site Timeline