Søges: Dokumentation på Jupiter MPK (Message per keystroke)-protokol

Hej gruppe.

Jeg har fået fingrene i en lækker kontrolpult fra professionelt
Video-switch setup (TV-station mm.)

Billed af dyret:
http://i392.photobucket.com/albums/pp4/mccominc/MCCOM%206/IMG_6469.jpg

Der er tale om en Philips CP 3864 pult, den har 64 to-farvede knapper og
3 stk. 8-char ASCII displays.

Jeg har googlet og googlet, og funder frem til at den snakker RS422 på
et netværk der kaldes "Jupiter MPK"

Det går i alt sin enkelthed ud på, at når en knap trykkes, sender den
panelets ID-adresse efterfulgt at knappens nummer & status.

Googler man CP 3864 dukker der en hel masse PDF-dokumenter op, der
beskriver hvordan at udstyret betjenes, stikforbindelser osv. Der er dog
INTET nævnt om protokollen der bruges, men jeg kan læse mig til at det
er helt basale ASCII kommandoer der bruges.

Jeg har forbundet den til et terminalprogram via en RS485/232/USB
omsætter, og hvis jeg laver et loopback-stik med y-forbindelse og sætter
den til at køre en loopback-test, så kan jeg fint se de data den sender ud.

Desværre sender den intet ud i andet end loopback-testen, da den ved
powerup skriver "NOT CONN"

Jeg har kigget efter om den sender nogle data ud ved poweron, der kunne
identificere at den spørger host'en om at forbinde, men det typer på at
det er host'en der forbinder til panelet som så virker derefter.

Kunne det tænkes at der sidder nogen her i gruppen der har forstand på
disse interfaces og protokoller der kunne komme med et par hints på,
hvordan jeg taler med panelet ?

Jeg har forsøgt mig med at sende den tilfældigt junk, men der sker
intet, den forventer jo en helt bestemt streng før at den vågner op...

// Per.

Re: Søges: Dokumentation på Jupiter MPK (Message per keystroke)-protokol
setup (TV-station mm.)
http://i392.photobucket.com/albums/pp4/mccominc/MCCOM%206/IMG_6469.jpg
stk. 8-char ASCII displays.
netværk der kaldes "Jupiter MPK"

Ser meget interessant ud

Mit først spørgsmål er hvad er den designet til at kontrolere,,,

Ebay siger
http://www.ebay.ca/itm/Grass-Valley-CP-3864-Control-Panel-Venus-Router-/190609607733
Grass Valley CP-3864 Control Panel for Venus audio Router

Venus router:
http://www.grassvalley.com/docs/Manuals/routers/apex/071-8257-05_Apex_Man.pdf
MPK bussen  går til en system kontroler på blockdiagrammet svjks.

VM3000 system controler.
http://www.grassvalley.com/docs/Manuals/routers/jupiter/04-045707-002-AY/vm3man/01intro.pdf

Bare et bud jeg har ikke kigget nærmere efter.

Jan Rasmussen

Re: Søges: Dokumentation på Jupiter MPK (Message per keystroke)-protokol
Hej Per

Prøv at kigge på disse pdf'er

http://www.grassvalley.com/docs/Manuals/routers/jupiter/071-8305-03.pdf

http://www.grassvalley.com/docs/Manuals/switchers/kalypso/071-8063-08.pdf

Det er et XY panel der bruges til at sætte krydspunkter i en video matrix.

Typisk vil det snakke med matrixen og læse status (kaldet tally) og hvis
man sættes et nyt krydspunkt i matrixen vil dette så kunne ses på displayet.

Du får altså ikke displayet til at visse noget i forhold til knapperne
uden en matrix controller

Hvad har du tænk dig at bruge panelet til?

Wiljan

Re: Søges: Dokumentation på Jupiter MPK (Message per keystroke)-protokol

Yep, i know :-)

Som jeg ser det, skal panelet se en initialiserings-streng for at det
vil spytte beskeder ud på RS422-porten - derefter sender den en
datapakke hver gang en knap trykkes ned. - Hvordan jeg styrer displays
og knappernes lys, kommer jo an på om jeg kan hitte ud hvordan at
datapakker til displayet skal skrives...

Nej, det ved jeg skam godt :-)

Kaste en Microcontroller på, som igen er forbundet til en computer via
USB (f.eks. en Arduino-lign. ting) - så er der mange muligheder -
knapperne kan indikere status på ting - vise klokken binært, bruges til
programmering af musikprogrammer osv...

Kort sagt - Blinkenlights!

// Per.

Re: Søges: Dokumentation på Jupiter MPK (Message per keystroke)-protokol

Nu er det mest SONY protokoller jeg har rodet med, men de ligner alle
hinanden

Der skal man ofte en "Break" init streng til at starte kommunikationen
op. Den adskiller sig fra 38400 standarden

Prøv at se på side 42 i den link jeg gav dig
det kalder man SMPTE Break Character og den er meget længere en en
normal byte
På noget udstyr kommer der ikke data ud før den "Break har været sendt
... noget udstyr for venter også der kommer regelmæsigt ellers timer det
ud og lukker porten

Hvis du tester fra en PC så er tricket at skifte til en lavere baudrate
og sender eg 0x00 og så skifte tilbage on the fly til 38400

Site Timeline