Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

Jeg søger et diagram til en variabel strømforsyning.

Krav 1,2V - 26V, min. 7A

Gerne med Kortslutnings sikring og variabel strøm begranser.

Og udtag til voltmeter og amperemeter.

Hilsen Jan..

Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

Tag et kig på L200, det er en 5-benet spændingsregulator, voltmeter og
amperemeter skulle jo ikke være noget problem at sætte til :o!

http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Power/l200var.html

P.S. google efter et datablad, den er kortslutningssikker!

Brian

Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.
Hej Jan

En strømforsyning med de data er ikke lige noget man sådan laver, den
skal designes efter de stumper man ønsker at bruge i den. Problemet
er hvis du laver en almindelig seriereguleret forsyning, så får du et enormt
effektab der skal afsættes som varme, hvis du stiller den sådan at
spændingen
er 2 Volt og strømmen er 7 Ampere så skal der afsættes 200 Watt i varme
og det er meget. Dette kan løses ved at bruge en transformator med flere
viklinger og så koble dem ind efterhånden som spændingen stiger. En
anden løsning vil være at lave noget switch mode regulering, så slipper
man for en del problemer med hensyn til varme, men får så en del andre
blandt andet støj som skal filtreres væk.

Du kan også lave en løsning hvor du laver den med en rimelig køleplade og så
sætter temperatur overvågning på den så den afbryder hvis du afsætter mere
varme end kølepladen kan klare. En løsning jeg selv bruger og er glad for.

Men som sagt, der skal designes efter de stumper der er til rådighed.

Betænk også at du for 1500 kr. kan købe en laboratoriestrømforsyning der kan
give 0-30V - 0-10A med digital udlæsning af strøm og spænding. Det er værd
at tage med i overvejelserne før man begynder at købe stumper.

Mvh Max

Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

kan

ja det er helt korekt , men men

det er da bare fedt og have bygget helt sin egen hvor man
virkeligt har "nusset" om detaljer , analoge og digitale metere,
flere spændings udtag, standby knapper, variabel vekselspænding ,lækre
kontrol lamper og og og åååååhhhh......ja

til alle power supply freaks
http://users.telenet.be/educypedia/electronics/circuitssupplies.htm

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.
Hej Michael

Jeg kan kun give dig ret, min egen supply er også hjemmebixet,
2 gange 0-30V - 0-3A der kan serie/parallel kobles efter behov,
4 digitalinstrumenter, grov og fin strømområde, temperaturovervågning,
5 turn potmeter til spændingsindstilling og andre detaljer som erfaring
har vist skulle med.

Glæden ved at have lavet det selv er for mig stor, så stor at jeg ikke
kikker på det økonomiske aspekt.

Men hvis man vil bygge for at spare penge, ja så skal man nu om dage
se sig godt for, da jeg startede med elektronik for 35 år siden, ja der
kostede en laboratoriestrømforsyning også 1500 kr: Men idag er
alt elektronik jo blevet så billig at man ikke engang kan købe stumperne
til prisen på et færdigapparat. Så der er man nødt til at designe med
de stumper man kan finde gratis eller næsten gratis hvis man vil
spare penge.

Mvh Max

Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

Lyder spændende, kan man få nogle diagrammer, specielt over selve power
supply delen.

enig.

--
mvh/rg. Christian
Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

Selve PSU er standard, ideen er hugget fra et Elektor diagram fra starten
af firserne. Referencen er en 723, som efter sigene skal have en indbygget
reference diode af meget høj kvalitet til en brøkdel af prisen på en sådan.
Så sidder der 2 stk. 741 til spænding og strøm reguleringerne. Selve
serieelementet er 1 stk. BD241 og 3 stk. 2N3055 i parallel.

Jeg har så koblet det sådan at jeg bruger et 5 turn potmeter til
spændingsindstillingen og ved hjælp af en omskifter har jeg 2
strømområder, nemlig 0-300mA og 0-3A.

Jeg har også en afbryder direkte på udgangen af hver forsyning, så
behøver man ikke tage stikket ud når man tænder for den og
indstiller den.

På forsiden indikere lys i displayet jo at den er tændt, derudover
er der 3 led pr. forsyning, 1 der fortæller at der er spænding på
udgangsterminalerne, 1 der fortæller at strømbegrænseren er
trådt i kraft og 1 der fortæller at kølepladen er for varm.

Temperatur overvågningen er lavet med en NTC boltet på kølepladen
og er lavet med 1 stk. 741 og transistor som relædriver.

Digitaludlæsningerne er 3 ciffer type, bygget med CA 3161 og CA3162.
En konstruktion fra Opperman hvor de faktisk kun fylder det som 7
segmenterne fylder, styrrings printet er lodet vinkeltret på printet
der bære udlæsningerne.

Som det kan ses er det standard kredsløb bygget med standard
komponenter, intet fancy her, men bundsolidt og særdeles stabil.

Hvis du er intereseret, ja så kan jeg naturligvis gerne maile dig
diagrammer, det trænger bare til at blive rentegnet.

Mvh Max

Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

sådan.

Jo tak, men ville det ikke være bedre at poste dem i dk.binaer, så er der
flere der kan få glæde af dem ?

--
mvh/rg. Christian
Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

Så må jeg jo igang på tegnebrædtet.

Jeg poster af princip ikke i binær grupper, men jeg kunne måske
lægge diagrammet op på min hjemmeside når det er rentegnet.

Mvh Max

Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

Diagrammet er nu tilgængelig her

http://www.sandcastle.dk/Images/PWR-supply.gif

Mvh Max

Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

Mange tak. Så vil jeg tegne det ind i Eagle en dag ved lejlighed og gøre det
tilgængelig et eller andet sted.

--
mvh/rg. Christian
Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

det

Rentegnet indtil videre, kritik modtages meget gerne.

Kan findes her: http://www.cba-controls.dk/eagle/ps.htm

--
mvh/rg. Christian
Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

Lige et par spørgsmål:

Midterbenet på P1, hvor går det hen ?
Hvor stor er R4 ?
Hvor stor er R25 ?

--
mvh/rg. Christian
Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.
Hej Christian

Til en af enderne, det potmeter er koblet som variabel modstand.

Tilpasses efter hvad Vout max man vil have.

R16 tilpasses efter den Imax der ønskes.

R25 tilpasses efter hvor stor man ønsker sit lille I område, den og
kontakten kan bare udelades hvis man ikke ønsker den regulering.

Forøvrigt ligge printet som

http://www.sandcastle.dk/Images/PWR-supply-PCB.gif

Mvh Max

Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

Dvs. et af benene er NC ?

Har du et forslag ?

Har du et forslag ?

Har du et forslag ?

Jeg er ved selv at lægge et ud, men det bliver vist ikke så overskueligt som
dit :-)

--
mvh/rg. Christian
Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.
Hej Christian

Ja, eller koblet til en af enderne.

Nej, det er afhængig af trafo spænding og ønsket Vout max.

Nej, igen er det afhængig af de stumper der buges og de krav der stilles.

Nej, igen.

Disse kompoinenter er noget der skal tilpasses når det hele er på
plads, at prøve at beregne dem er dømt til at mislykkes.

som

Så brug bare mit, jeg kan sende det i en bedre opløsning hvis du ønsker det.

Forøvrigt mener jeg selv at mit print er for stort og klodset.

Mvh Max

Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

det.

Jo tak, send det bare på travSNABELAtiscaliPUNKTUMdk

Men autorouteren i Eagle har meget svært ved det. Der skal nok laves en del
lus.

--
mvh/rg. Christian
Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.
Hej Christian

Jeg sender en 600 dpi fil i aften.

del

Undskyld jeg siger det, men en autorouter som den i Eagle er ikke nær
intilligent nok til den slags print.

Mvh Max

Re: Søges: Diagram til variabel strømforsynig.

ønsker

Mange tak.

Det har jeg også opdaget :-)

--