Søges: artikel fra Ny Elektronik fr a før 1980

Hej NG,

Er der en hjælpsom sjæl der ligger inde med ovennævnte artikel og kan
scanne eller affotografere den for mig?

Det er en konstruktion af en Phaser-pedal til musiker-brug, og er nok
fra engang omkring 1977 og begået af Jan Soelberg hvis jeg gætter rigtigt.

Der var en serie artikler om musikelektronik i de årgange. Jeg har de
fleste men denne mangler jeg fordi bladet er bortkommet inden jeg kunne
rive artiklen ud og lægge den til side.

Der er masser af Phaserpedaler på nettet, men det er ovennævnte jeg
søger til diagramsamlingen.

Hvis du mailer tilbage skal du omskrive returadressen en anelse ;-)

/Lars

Re: Søges: artikel fra Ny Elektronik fra før 1980

Er det Wah-wah pedalen fra 5/77, du mener?

-Søren

Re: Søges: artikel fra Ny Elektronik fra før 1980

Wah-pedalen har jeg sammen med frekvensdobler og sustainbox og flere
andre konstruktioner fra de årgange.. Det er konstruktionsartiklen til
Phaserpedalen jeg mangler.

/Lars

Re: Søges: artikel fra Ny Elektronik fra før 1980

Har kigget lidt i de gamle årgange af Populæ Radio & TV-teknik,  som  bladet
hed dengang.

Artikelserien Musiktronik begyndte 1976 og der havde man følgende emner på
programmet:

Nedenstående er taget fra indholdsfortegnelsen for årgangene.
I nr 1, januar: El-orgel Yamaha Bk-2 og  Forforstærker til el-guitar.
nr. 2) Krystalpick-up
nr. 3) Bongotromme
nr.4) Leslie-højttaleren
nr. 7) Philicorda 762 el-orgel
nr. 10) Elektronisk Leslie

Serien fortsatte i 77-årgangen med 2 artikler:

nr. 4, april: Synthesizeren Odyssey fra Arp
og også nr 4: Sådan laves wah-wah-effekt.

Der er ikke flere musiktronik-artikler i årgangene 78 eller 79 og 80, så
serien må være stoppet med april 77.
Jeg har ikke kunnet finde noget om Phaserpedaler i ovennævnte artikler, som
jeg har kigget løseligt igennem.

Første artikel er skrevet af P. Kristiansen, resten af ingeniør E. Dam Ravn,
så hvis du mener det er Jan Soelberg, skal du lede et andet sted.

mvh. tp

Re: Søges: artikel fra Ny Elektronik fra før 1980
On Thu, 28 Dec 2006 20:36:18 +0100, "Terkel Pedersen"

Du skal lige være opmærksom på at "Populær Radio & TV Teknik" og "Ny
Elektronik" ikke altid har været samme blad. Hvornår de blev lagt
sammen husker jeg ikke, men mener det var senere.

--
Slet transportmidlet før dk
                                    __o

Jeg kan heller ikke rigtig huske den konstruktion med en
Phaser
der står lidt om div Danske elektronik blade her
http://hjem.get2net.dk/helthansen/radblad.htm
http://hjem.get2net.dk/helthansen/radblad.htm

det jeg husker var at netop Phaser var en af de konstruktioner
man ikke så så tit dengang som selv byg.
Meget andet udi MusikElektronik WahWah distortion tremolo ringmodulator.
Men Paseren var rimelig svær at ´konstruer (mange komponenter)
der bruges immervæk en del FETS og OpAmp ( det var før OTA OpAmp og
FETOpAmp)
der skulle svjh 6 til 8 stages til for at få en rimelig delay plus
naturligvis en LFO
nogle blevet lavet mere simpelt med en lille pære og en LDR modstand.
Men at Jan Soelberg skulle have lavet en husker jeg ikke.
ellers er der rigtig mange på nettet i dag
bla den her
http://www.buildyourownclone.com/phaser.html
læg mærke til at den bruger TL071 OpAmp

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Søges: artikel fra Ny Elektronik fra før 1980

Hvis der kan opklare noget, var der på et tidspunkt tre "populære"
elektroniktidsskrifter: Populær Radio og TV, Populær Elektronik samt Ny
Elektronik.  De døde alle omkring 1990.

/Lars

Re: Søges: artikel fra Ny Elektronik fra før 1980

Prøv på et større bibliotek i deres arkiv der har de de blade.

Torben

Site Timeline