Søger hjælp til forståelse og mod ifikation af analogkredsløb fra analog-guru ; -)

Hey gruppe.

Jeg sidder med et Tektronix WFM601A apparat. Der er tale om et digitalt
vectorscope (SDI video) med gammeldags elektrostatisk afbøjet billedrør.

Jeg har rykket så meget jeg kan ud, af digitaldelen, og der er nu kun
strømforsyning tilbage samt motherboard med CPU, D/A og
afbøjningskredsløb. Der er stadig billede på apparatet så jeg kan
reverse engineere lidt på det.

Jeg har lagt diagrammet på henholdsvis Vertikal og Horizontal udgang op
på dette link:

http://zapro.dk/div/pdf /

Den fulde manual med alle diagrammerne i, ligger iøvrigt her:

http://128.238.9.201/~kurt/manuals/manuals/Tektronix/TEK%20WFM%20601A,%20601E,%20601M%20Service.pdf

Jeg har absolut ingen forstand på D/A convertere med strømstyret udgang,
men jeg har efterhånden forstået at det er lavet på denne måde således
at udgangen på den er bipolar og kan trække begge udgangene i
afbøjningen henholdsvis lavt og højt og gøre det i 100% symmetri.
Kredsløbet ønskes tilpasset, så jeg kan komme med et 0-5V signal (single
ended) der kan afbøje strålen fra den ene yderlighed, til den anden
(apparatet opfører som en helt standard X/Y monitor)

Der er fysisk fjernet U56 fra motherboardet (en custom ASIC D/A kreds
fra Maxim) således at jeg kan styre indgangen på afbøjningskredsløbet.

Jeg har eksperimenteret lidt med en opamp der konverterer en
indgangsspænding over en modstand, men jeg har absolut ingen reaktion
fra mit kredsløb :-/

Det lyder måske som et tosset projekt, men jeg ønsker at genbruge så
meget som muligt at den originale elektronik i apparatet, og ikke skal
til at bygge nye afbøjningskredsløb.

Jeg er på _ingen_ måde god til analog elektronik - Digital elektronik er
min stærke side - men jeg håber at jeg kan løfte denne opgave med lidt
hjælp, og samtidig lære lidt ;-O

Så, er der nogen der kan give et par hints til hvordan opgaven kan
løses, så råb gerne op.

// Per.

Re: Søger hjælp til forståelse og modifikation af analogkredsløb fra analog-guru ;-)

Jeg ville nok have ladet U56 i horisontal-delen og tilsvarende U55 i
vertikal-delen sidde, og så sendt mit hjemmelavede signal ind på disse.

Det burde virke(tm)

Med udgangspunkt i horisontal-delen:
Signal ind på ben 11 +Vin.
Ben 9 -signal skal have en DC spænding for at placere afbøjningens start
helt ude til venstre, prøv dig frem med en lav spænding. evt. skal den
være negativ, da kredsen selv køre med +/- forsyning.
Hvis gnd på ben 9 får strålen til at starte i center, skal den være
negativ :)

Ben 7 H-gain. en DC-spænding mellem 0 og 5 V, (diagram 22), prøv dig
frem og se hvad der skal til for fuldt udslag med det signal du vil
sende ind på ben 9.

Ben 2 og 3 G0 og G1. Disse kommer efter en del buffer og multiplexer fra
uC'eren. så der er jo kun 4 kombinationer de kan stilles i, hvad de gør
kan jeg ikke lige gennemskue.

Ben 19 POS, jeg kan ikke finde H4[18] på diagram 22.. men igen må der
være tale om en lille DC-spænding.

Hvis du vil undgå at bruge U56 / U55, skal den opamp du spænder på hvor
de 2 kredses udgang var, være en med balanceret udgang der kan
strøm-modkobles.

Jeg kan ikke efter 5 min Google-Fu finde et passende diagram, men
selvfølgelig findes det, det sidder jo inden i U56 :-)

/Jan

Site Timeline