Søger forslag til elektronisk switch løsning

Jeg har 8 RJ45 "porte" som bruges til at forbinde nogle simple load
enheder op til 25meter væk fra hovedkortet.

Jeg har kun brug for at have 1 enhed tændt af gangen.
Hver RJ45 port består af 3pins sat sammen og 5 signaler (som vil blive
belastet med op til 500mA@12V i 10sekunder af gangen).

Problemet/udfordringen består i at styre dette med færre end 5*8pins.

Jeg har lavet en optegning af portene her
http://jkn.nirc.dk/stuff/pics/SNAG-0042.png

Jeg vil helst at de 3 pins(6,7,8) bærer GND/0V og at signalerne er 12V,
istedet for at have 12V på de 3 pins.

Jeg regner med at koble de resterende pins sammen parvis, altså pin5 på
alle 8 porte samles, pin4 samles, osv.

Således at der vil være 5pins der skal forsynes med +12V og 8 pins der
skal forsynes med 0V en af gangen.

Og problemet er så stortset reduceret til at vælge mellem 8 porte, dog
med den detalje at der bil blive trukket en del strøm på porten, så en
standard 4051 multiplexor ikke kan klare det.

Det nemmeste jeg lige kan komme på er 8 PNP transistorer til at styre
hvilken port der er aktiv, og så et transistor array til at styre de
5pins (eks. ULN2803).

Men jeg har ikke kunnet finde en chip der har 8PNP samlet, og de 8
transistorer + 8-16modstande(/netværk) bliver noget værre rod.

Hovedkortet er forvejen meget befolket, og endnu en stor chip vil være
ret skidt :)

Hvad siger i? er der mon en løsning jeg har overset.

/Jan

Re: Søger forslag til elektronisk switch løsning
Jeg ville foreslå nogle dejlige kredse istedetfor pnp, fx BSP75G, der
(næsten) ikke kan brændes af, og kan styres af logik signaler.
http://www.zetex.com/3.0/pdf/BSP75G.pdf

Styring skal vel så være noget 3 til 8 dekoder, altså 3 ben der
aktiverer en enkelt ud af 8 mulige.
Styringen af dem er lovlig meget med 12 Volt, kan du ikke nøjes med
mindre, fx ca 5 eller hvad CMOS kredse max kan klare.

Så skulle der ikke bruges meget mere end 1 CMOS kreds og 5 stk BSP75G

Der findes også en "trækker mod plus" version, der hedder BSP752, men
styres med samme logik.

Christen Fihl

Christen Fihl skrev:
 > Jeg ville foreslå nogle dejlige kredse istedetfor pnp, fx BSP75G, der
 > (næsten) ikke kan brændes af, og kan styres af logik signaler.
 > http://www.zetex.com/3.0/pdf/BSP75G.pdf
Du skriver du vil bruge 5 af disse (til de 5 enheder på hver port), men
hvad skal så slutte GND signalet som kun må være aktivt på en port af
gangen, en decoder kan vel ikke klare det alene ?

Min beskrivelse var vist lidt forvirrende, signalerne og det meste af
kredsløbet er 5V (fra en 7805), men det er 12V der sendes ud på de 8 porte.

Jeg har ikke brugt decoders før, men brugt multiplexor mange gange før,
problemet med den multiplexor jeg har brugt før er dens max rating er
1mA, og altså kun beregnet til at skifte mellem signaler.

Har du et forslag til en decoder der vil kunne styre de 8xGND pins der
skal skiftes imellem ?

Re: Søger forslag til elektronisk switch løsning
Dette er en 4 til 16 dekoder: cmos CD4514
http://www.jaycar.com.au/images_uploaded/CD4514BC.PDF
Der findes også 3 til 8, har ikke lige navnet.

Jeg har ikke nærstuderet første forklaring mere end at jeg forstår det
som du har 0 og 12V tilstede i den anden ende, og nogle styre ledninger,
5?.

Vil du styre 40 "lamper", en enkelt af gangen? Så kræver det i
princippet kun 8 ben (0 og 12V og 6 signaler). De 6 signaler kan dekodes
til 1 ud af 64 (2 i 6th) (og så måske lige lidt flere (en hel RJ ekstra)
for at kunne trække strømmen)
Korrekt? Eller kan de 8 kabler gå til forskellige steder, uafhængig af
hinanden.

Min første ide er at du bringer 0 og 12V gennem kraftige tråde (som fx
6+7+8). Opgaven er så at lave styre strømmen om til noget kraftigere,
hvor kraften er i 0 og 12V ledningerne.

1: Fra kablet fører du 0 og 12V og 4 styre ledninger ind i en dekoder.

2: BSP75G skal have 0 og en dekoderudgang (vælg udgang nummer
0,1,2,...15), og så 12V gennem belastningen (de 500 mA)

En dekoder har alle udgange lave, bortset fra lige den man ønsker (og
CD4515 har det lige omvendt, hvis nødvendig)

Ind     Ud (nummer 15,14..0)
0000 0000000000000001 (00)
0001 0000000000000010 (01)
0010 0000000000000100 (02)
0011 0000000000001000 (03)
0100 0000000000010000 (04)
1000 0000000100000000 (08)

1110 0100000000000000 (14)
1101 0010000000000000 (13)
1011 0000100000000000 (11)
0111 0000000001000000 (07)
De sidste 4 er de kombinationer, du kan lave med dine normal høje

Ellers prøv at forklare igen hvad der skal drives, og andet relevant

Christen

Re: Søger forslag til elektronisk switc h løsning
Jeg har 8porte hvor der kun er "simpelt" udstyr for enden, både strøm og

Ja, de går til 8 forskellige steder, og jeg kan ikke rigtig ændre på
hvor mange der er, da det skal passe til et eksisterende setup.

Som jeg forstår det vil du bruge FETs istedet for transistorer, da de er
volt baseret istedet for spænning?
-Og jeg så kan bruge en decoder til at styre den aktive port ?

Jeg har prøvet at lave et diagram over 2 porte, uden decoder så i denne
opstilning vil det kræve 8+5pins at styre, jeg vil så bruge en
decoder/multiplex(har ikke fanget forskellen) til de 8 af dem, og køre
de sidste 5 direkte fra cpuen da de skal kunne styres rimelig præcist.

http://jkn.nirc.dk/stuff/pics/SNAG-0044.png

Re: Søger forslag til elektronisk switch løsning
Tror jeg er ved at se din opstilling for mig :-)

Du vil aktivere en enkelt enhed på sin egen RJ45 af gangen, hver med 5
"signal" ledere.
Altså trække 6+7+8 mod 0, og en af 1,2,3,4 eller 5 mod plus, og så
"lyser der en lampe" i en af de andre ender.

Det kan vel ikke gøres med meget mindre kabelværk, 1 rj45 per enhed.

Decoder/multiplexer er det samme.

BSP75G er ikke en FET alene, men en idiot sikret IC med kun 3 ben.
Som jeg forstår det nu, så er BSP75G meget god til netop dette (dine
første 2 tegnede FET's), da en kortslutning ikke vil brænde denne
omskifter af.
Og en BSP752 kan så passende trække en af de 5 mod plus (din sidst
tegnede FET), også idiot sikret.
Alt sammen styret af TTL logik, gerne gennem en multiplexer for at spare
cpu udgange, men ellers direkte på cpu output.
Og det helt smarte er at de er så lette at benytte, selv der hvor du
tegner en +12V afbryder til Q? linierne.

PS 1:
Strømmæsigt er der vel ikke noget vundet i at bruge 6+7+8 i parallel,
når plussen føres i en enkelt tråd.
Hvad med 7+8=0, 1+2=+12V, 3+4+5=kodet signal, og så lave 3+4+5 om til
max 8 "lamper" i den fjerne ende (via multiplex). Så kan du stadig have
2 tråde til den kraftige strøm, både frem og tilbage

PS 2:
Eller hvad med alle RJ45 stik i 100% parallel, med 1+2+3=+12V, 6+7+8=0,
4+5=signal med i2c signalering (eller mere korrekt med i2c parsnoet med
hver sin 0 leder).
I den fjerne ende skal du så have en PCF8574A, der kan adresseres på 8
forskellige adresser (3 bens dilomskifter), en inverter 74HCT540 (for at
reset giver alt slukket), og en håndfuld BSP75, giver max 8 outputs.
Så er der intet i centralenden end en masse parallel forbundne stik, og
de enkelte enheder er forskellige baseret på deres adresse kodning.

i2c: Her behøver du ikke at læse inputs, så programmering er blot at
sende ca 16-20 bits ud på linie1, og klokke dem med linie2 (først
adressen, så databyte). Derfor blot 2 outputs, og ej heller nødvendig
med modstands pullup som normalt.
http://www.nxp.com/acrobat_download/literature/9398/39340011.pdf

Jeg kan sende dig et par BSP'er hvis du bliver hooket på princippet

Christen Fihl

Re: Søger forslag til elektronisk switc h løsning
Tak for hjælpen :)

Der går nogle måneder inden det er klart, men nu har jeg da nogle ideer
at gå videre med.

Godt nytår !

/Jan

Site Timeline