Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave. - Page 3

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
Den 06.04.2011 21:32, skreiv Allan S. Olsen:

Jeg påstår at du her blir forblindet av "gratis". Selv "gratis" koster
det å ta i bruk.

Hva koster en sporskifter ny fra butikk? hva er prisen blitt når den er
ferdigmontert? Og så prisen når den er tilkoplet "systemet"? Hva koster
medlemmenes arbeidstid?

Sett dere ned og tenk over tingene, finn reelle priser og ta en
hardtrening på kalkulatoren.

"Gratis" er ikke gratis.

Ta vare på de tingene som kan brukes.

Jeg skjøbber, men der finnes så store mengder av nye og billige til
bortimot gratis komponenter ute på nettet at du skall bli forundret når
du begynner å lete.

Det er rett grundholdning, men dere må ikke glemme at teknologien er
endret de siste årene. Ting *er* blitt billigere.

Eksperimenter trenger tid og tenking, men koster lite, og så koster det
mindre å sette "i produksjon".

Mangel på kunnskap blir ofte kompensert med pengebruk, det er sikkert.

Viten er som regel fratis, og den kan alltid gjenbrukes.

Man velger sine venner!

Etter det jeg husker, så har du et PC-program som omgjør PC-en til en
PLC. Det er en "gullgruve" som du ikke aner verdien av!

Forslaget er forsåvidt gratis, og jeg har en ferdig USB-node med
fungerende program. Jeg vet hva jeg snakker om sår jeg forteller at
løsningen er megetprisgunstig.

Det er bare snakk om manglende viten.
----------------
Og så håper jeg at flueknepperene er passe provosert ;-)

HM

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Der er ikke lagt nye sporskifter. Det er kun en elektrisk opgradering af
styreformen vi har som et nyt projekt.
Igen her, så er det genbrug af sporskiftemotorer. Ikke noget nykøb.

Ja men det man ikke skal hen og købe fordi man allerede har det, det er
gratis.
Jeg tror der er et gammelt dansk mundheld der hedder: Det forhåndsværende
søms princip.
Som kort går ud på: Ikke købe, hvis man kan lave det selv.
Og i vores tilfælde (klubben altså), der har denne regel været efterlevet i
mange år (siden 1946, hvor klubben opstod).

Men det kræver man ved, hvad man skal lede efter og ikke mindst ud for at
købe og også hvor henne man kan købe!

Eller også fravælger venner bare denne hobby      ;-)

Ah, jeg har fået ret meget ud af det som allerede er opbygget.
Og jeg vil endda påstå, at det er tidligere erfaringer der ligger til grund
for (det fortsatte) valg af PC-hardware til udvidelser (vi har det i
forvejen).

Præcis, havde jeg haft den fornødne viden, så var jeg ikke startet med at
spørge her i dette forum.
Så havde jeg som vanligt klaret mig selv.
Og bare lavet det jeg mangler.
Men i dette tilfælde, løb jeg lidt sur i TTL termer som Sink, Source, Open
Collector etc.
Og for ikke at ødelægge noget, tænkte jeg det var smart at stille spørgsmål
her.
Men istedet fik jeg en masse idéer til andre løsningsmodeller.
Som jeg desværre sikkert vælger at se bort fra.
Og sidst men ikke mindst, så må jeg som jeg plejer, selv finde ud af at løse
mine opgaver.
Ærgeligt egentligt, havde troet, at der blandt denne gruppes brugere, var en
stor ekspertise inden for TTL som kunne rådgive og vejlede ud i
koblingsmetoder for TTL.
Men det er der åbenbart ikke.

Men dette skal ikke afholde mig fra at komme med en rigtig stor tak til alle
bidragsydere.
I har sat idéer og tanker i gang.
Men som jeg ser det for en CPU's belastning i dette projekt, så vil min
metode være langt míndre belastende, end diverse serielle konstruktioner,
som kræver stor CPU belastning for alene at styre taktstyringen.

Med venlig hilsen og tak for hjælpen

Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
Den 06.04.2011 23:12, skreiv Allan S. Olsen:

Jeg missliker måten  du ignorerer spørsmålet på. Problemstillingen
eksisterer, uansett om du ønsker å lukke øynene for den.

Det er ikke snakk om å "kjøpe nye", det handler om å sette verdi på
tingene. (Brannforsikring?)

Dette skjønner jeg meget godt.

Forholdsvis gratis, ja.

Jeg kjenner tankegangen, men tidene har endret seg: Før var
arbeidskraften gratis, men materiellet kostet mange penger, penger som
ikke forefantes.

Nå err arveidet fortsatt billigt, men det befinner seg blant annet i
Kina!. Nå er materiellet blitt så rimelig at det svært ofte er meget
dyrere å bruke gammelt en det er å sette inn nytt.

Nei ikke det en gang. Man går til "nettet" med en åpen innstilling!

Det tviler jeg ikke på. Man skal som regel ikke reparere det som fungerer.

Jeg har et tilbud til deg:

Deffiner, og jeg skall levere en mulig løsning:

Betrakt en sporskifter som en enhet med signal, sys og helefaderullan.
Hvor mange innganger og hvor mange utganger trenger hver "sporskifter"?

Joda, det er helt grett. Problemet er bare at  om du dersom du
analyserer problemet du bringer, så er den enkle løsningen; En
mikrokontroller! Joda, det kan løses med TTL også, men det krever også
et nytt print og  - - .

Det er ditt valg, men du burde være åpen for muligheten, at andre kan ha
meget godt gjennomtenkte løsninger som det kan være bra å vurdere.

Joda, der finnes det, men ikke glem at "ekspertisen" har gitt svar i
henhold til - , ekspertisen.

Tro mmeg. Jeg har arbeidet i noen år med den distribuerte logikken, og
det avlaster hovedCPU-en.

Når du gir sporskifteren beskjeden"Skift til venstre, så vet resten av
logikken at sysene skal fubngere slik eller slik, og så skal alle
verifiseringer foretas. Bare kviteringen skall tilbake til den gamle XT-en.

HM

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Du har sikkert ret, men jeg er ikke ene om beslutninger, derfor.

Der findes flere årsager til at anvende PC end blot til styring af signal.
Skulle vi alene styrer signaler, kunne det sikkert med fordel laves som du
forslog.

Men stadig kræver det at man har en idé om hvad der skal ledes efter.

Se andet sted i denne tråd.

Sporskifterene er ikke problemet. Men de kræver 3 udgange og 3 indgange.
Udgang for: Motorstyr (relæ der trækker og motor kører) + 2 udgange for
lampe i pult til visning af sporskiftes aktuelle stilling.
Indgang for: Knap for aktivering af omstilling + 2 indgange for hver af
sporskiftes stilling.

Nu er TTL ikke selve løsningen, de er bare interface mellem min
mikrokontroller, som her er en PC og så min "24V verden", som benyttes på
modeljernbane anlægget.

Vær evig forvisset om, at jeg har, med mine forholdsvis få kundskaber,
forsøgt at se anvendelses muligheder for de forslag der er kommet.

Nu er det ikke alene bare at sætte noget elektronik i gang.
PC'en SKAL hele tiden vide hvad der sker og hvilke tilstande, bl.a
eventuelle sporskifter har.
Hvis eks. et sporskifte taber kontrol (der er ej længere kontakt i enten
venstre eller højre stilling), så skal dette meldes til PC, som reagerer på
dette ved at gøre noget.
Og hvis eks. et sporskifte er for længe om at stille om, lad os sige mere
end 20 sekunder, da skal PC stoppe omstilling og en form for fejlmarkering
laves.

Dette er bare nogle af problemstillingerne. Jamen helt klart, det kan løses
på andre måder, men set med mine øjne, så opvejes fordelene ved den nære
kontakt med alle enheder tilsluttet direkte til PC, da denne kan gøre/styre
disse uden anden indblanding.

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
Den 11.04.2011 00:47, skreiv Allan S. Olsen:

Du skall ikke ta besluttningene alene. Du skall samle opplysninger, og
så skall besluttningene treffes, med mest mulig kunnskap som bakgrund.

Jeg forutsetter også PC brukt som PLC.

Ikke bare det, man skall være åpen for å vurdere de svarene man får.

Jeg har ikke deffinert noe som "problem". Jeg ønsker bare en opptelling.

Og så kommer signallysene i tillegg?

Hvor mange innganger og utganger er det snakk om? (Jeg vill ikke telle
opp selv; feilene kan du selv utføre ;-)

TTL og 24V snakker dårlig sammen.

Ja, men det er bare ren PLS-programmering, siden PLS-emulatoren er klar.

Helst skall programmet i selve sporskifteren ta affere, men også
raportere styrepult og videre ril "sentral ledelse.

---------
Det gjør ingenting om du bruke noen dager på å definere resurskravene
til en sporskifter. Jeg har fått noe viktig arbeide ;-)

HM

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
---------Prøver igen - Tror der er fejl på TDC Usenet.----------

[...]

undskyld at jeg blander mig ,men hvis gruppen skal videre og lF8%se
problemet i samarbejde med spF8%rgeren
sE5% mE5% vi se at komme vE6%k fra alle de lange unF8%dvendige tekster her =
til
sidst.. vi glemmer jo mE5%let.

sE5% efter der er kommet tanker pE5% bordet om hvordan man ogsE5% kan og de=
er svaret fra ledelsen at
der ikke kan rokkes ved de fF8%rste krav til materiel ,mE5% vi videre med
at lF8%se problemet
ud fra dette.
hvis ledelsen ville resumere problemet nu da der er lidt mere konkret
fremlagt
sE5% kunne vi koncentrere os om den fF8%rste delopgave ,som ledelsen vel
godt mE5% skitsere for os.
alex.

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
undskyld at jeg blander mig ,men hvis gruppen skal videre og løse
problemet i samarbejde med spørgeren
så må vi se at komme væk fra alle de lange unødvendige tekster her til
sidst.. vi glemmer jo målet.

så efter der er kommet tanker på bordet om hvordan man også kan og der
er svaret fra ledelsen at
der ikke kan rokkes ved de første krav til materiel ,må vi videre med
at løse problemet
ud fra dette.
hvis ledelsen ville resumere problemet nu da der er lidt mere konkret
fremlagt
så kunne vi koncentrere os om den første delopgave ,som ledelsen vel
godt må skitsere for os.
alex.

Se det lyder for mig fornuftigt.

Altså, her en skitsering af problemstilling.

Jeg har følgende lamper, som vi kan kalde A, B, C, D, E og F og nogle slave
lamper vi kan kalde for G, H, J og K.
Disse er samordnet under een under betegnelsen: Signal.
Flere signaler vil forekomme.

Når A og B lyser, skal G lyse konstant.
Når A og C lyser, skal H lyse konstant.
Når A og D lyser, skal H blinke, styret fra en ekstern taktstyring.
Når B og C lyser er alle lamper slukket i segment G, H, J og K.

Når E lyser med konstant lys, skal J ligeledes  lyse konstant.
Men når så E skifter til at blinke, styret fra ekstern styret taktstyring,
skal J fortsætte med at lyse konstant.

Når F lyser med konstant lys, skal K ligeledes lyse konstant.
Og når så F skifter til at blinke, styret fra ekstern styret taktstyring,
skal K ligeledes blinke i samme takt (dette er nyt ifht første oplæg - nye
oplysninger er modtaget).

Bagrund:

Haves 8 bit udgang fra Intel 8255 chip styret fra en PC.
Ligeledes haves x antal udgange pr. signal.

Oplæg:

Alle lamper forsynes fra 24V forsyning.
Alle TTL spændinger er selvklart 5V.
Overgang fra TTL til 24V påtænkes lavet vha. optokoblere, bl.a. Sharp PC
817(847) og CNY17 eller lignende.

8 databit fra Intel 8255 parallelkobles på en eller anden måde, så man kan
benytte enten TTL 74XX373 eller CMOS 40373 (eller et søster produkt).
De 8 databit går til de 8 indgange på '373'eren på en måde, så 8255 kan tåle
at trække mange '373'ere.
Måske en eller flere TTL 74XX244 eller ligende type kunne bruges.

De x antal udgange fra 8255 er latchbenet på hver '373'er (der er ligeså
mange ekstra 8255 x udgange som der er '373'erer).

De første fire bit styrer lampe A, B, C og D.
Og disse fire lamper styrer på en eller anden måde lamperne G og H (måske en
TTL AND kreds ?)

Bit 5 styrer konstant lys på lampe E og J.
Bit 6 styrer konstant lys på lampe F og K.
Bit 7 styrer omkobling fra konstant lys til taktstyret blink for lampe E.
Men der skal stadig være konstant lys i J.
Bit 8 styrer omkobling fra konstant lys til taktstyret blink for lampe F og
K.

Bit 5 slukkes hvis bit 7 tændes, ligeledes slukkes bit 6, hvis bit 8 tændes
(og vice versa for hhv bit 5/7 og 6/8).

Som udgangsdriver kunne med fordel benyttes ULN 200(X) til at drive lamper.
Omkobling til blink, kunne med fordel laves ved at pålægge taktblink på base
af en CNY17.
Selve styringen af blink, kunne laves vha et minirelæ trak an, når bit 6
eller 8 var tændt.

Mit ønske: Hvordan kan jeg koble dette så komponenter ikke overbelastes og
hvilke komponenter kan bruges udover de omtalte.

Mvh. Allan

[...]

til det sidste
du spF8%rger om belastning af komponenter /databladet.
I databladet for TTL benyttes udtrykket FAN OUT for hvor mange
indgange
en udgang kan trE6%kke.. af samme logik famile .
for en open collector mE5% der opgivet en max spE6%nding pE5% collector og
max strF8%m i udgangs transistoren.
du kan sandsynligvis bruge 5 volt logik og benytte kredse med open
collector til at kF8%re 12 volt ,men optokobleren virker for mig mere
sikker ,da en kortslutning pE5% 12 volt siden ikke F8%delE6%gger alle ttl
kredse.
alex

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
Den 27.03.2011 16:06, skreiv Allan S. Olsen:

Hei igjen. Denne gang er jeg bare ute for å iritere deg, men det er ikke
bare tøys det jeg skriver alike vell.

------------

Det stemmer. Der finnes masser av 8 bits driverkretser  "der oppe".
Noen kan drive meget strøm. Men "spesialisten" på området er "ULNxxx"

Selv har jeg lagret "resirkulerte slike kretser i melkekartonger,

Det gjør det, men det trenges noe logik for å styre kretsene. ( +
ledninger, print og connectorer.)

Det fungerer bra.

Hvor stort er gratislageret av optokoplerene?

Jeg ser at printstørrelsen vokser.

Selvsakt virker det, dersom du gjør det riktig. Glemm ikke at alle
lysdioder skal ha sin strømbegrensingsmotstand.

Alt dette vill fungere, dersom du gjør det rett, - helst første gang.

Neida. Gammeldags elektronikk og TTL er resurskrevende. Og så hører jeg
at dansker synes at strømmen er dyr. Vi her oppe kan kalkulere det som
oppvarming.

Det er bare å lære seg hva begrepens betyr.

Oppgaven er så absolutt for stor til at du har lov til å vente en
komplett løsning fra andre.

Ja. Distrubuert logikk. ModBus på RS485 kabler.

HM

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Det er også een af dem jeg vil benytte.

Ja præcis og her ønsker jeg så at benytte PC + 8255 som ydre enhed mod
logik.

Hehe, bisse - har selv familie i Norge!

Jeg regner slet ikke med en ud-af-pakken-løsning.
Bare jeg kan få nogle hint hedad vejen især med de enkelte TTL kredse.
Hvordan kan jeg bruge den og den kreds og hvordan skal den og den kreds
tilsluttes.
Mit store problem, er at jeg IKKE har forstand på at læse et datablad
ordentligt for de forskellige kredse.
Og for ikke at ødelægge noget, gik jeg på Usenet for at spørge Jer til råds!

Ikke forstået - kan ikke se en helhedsløsning på denne måde!

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Det er også een af dem jeg vil benytte.

Ja præcis og her ønsker jeg så at benytte PC + 8255 som ydre enhed mod
logik.

Hehe - har selv familie i Norge!

[...]

Site Timeline