Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave. - Page 2

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

For det første var det et godt råd til Allan S. Olsen om at begrænse sig og
være mere præcis, ikke for at fortælle at jeg ikke gad at læse så meget

Jeg valgte undtagelsesvis at citere det hele for at vise hvor meget der
reelt var tale om.
Har du et stort problem med det, eller hvad er det lige du vil?

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
Hej Allan

Alle har jo set original oplæget og ved da udmærket hvor stort det var.

At du er asocial er dit problem ikke mit.

Max

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Dine oftest uforskammede kommentarer er en af årsagerne til at jeg
efterhånden sjældent deltager i denne gruppe, selv om dens emne har været
min levevej de sidste 25 år *PLUNK*

FUT: dk.snak.mudderkastning

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Jeg beklager.

Har lært at man skal give rigelig information, for at man kan forvente at få
et brugbart svar.
Ellers ender det alligevel med at der komme en hulens masse efterfølgende
spørgsmål.

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave .

faktisk er sE5%dan et problem jo lige noget der kunne fE5% gang i sE5%dan e=
slF8%v gruppe som den jo er..
hvad om vi begyndte at lF8%se problemet.. jeg tE6%nker at virkelig udvikle
en lF8%sning trin for trin
Man kan foreslE5% en dellF8%sning ,som gruppen diskuterer og vedtager
eller ikke. og forsE6%tter til nE6%ste del
FF8%rst opstiller gruppen en disposition  som sE5% fF8%lges gennem
projektet.
vi kan mE5%ske lE6%re en masse af andres lF8%sninger , og mE5%ske selv se
nogle bedre muligheder
sE5% mon ikke vi alle kunne have godt af en online projekt
deltagelse ???
alex

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
hvad om vi begyndte at løse problemet.. jeg tænker at virkelig udvikle
en løsning trin for trin
Man kan foreslå en delløsning ,som gruppen diskuterer og vedtager
eller ikke. og forsætter til næste del
Først opstiller gruppen en disposition  som så følges gennem
projektet.

Idéen er helt ok med mig.
Jeg er ren novice, så jeg kan sikkert lære et og andet ved dette.

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Hej.
Tag et kig på MAX7219.
Den kan styre op til 64 lysdioder.

--
Hilsen
Michael Olsen

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Hej Michael.

Jeg har været væk hele weekenden, men vil først i den uge vi går ind i,
prøve at google lidt om dit forslag.
Mange tak for dit bidrag.

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Skal det være 8255 ?
Hvordan har du tænkt dig at kommunikerer med denne ?

Hvor mange ind- og ud-gange har du brug for ?

Er det rigtig forstået at du ønsker en(eller flere)
styre/kontrol-pulte, og en stor stak lamper/signaler (og evt. input),
hele "hjernen"/"relæskabet" skal så være PCen ?
Styrepulten skal så aflæses af PCen og evt. lamper i styrepulten skal
styres fra PCen ?

Har du lagt dig fast på hvorledes du vil programmerer dette setup på
PCen ?

Et eller andet sted ligner det at det du har brug for er en PLC, det
kan også gøres med en PC.

/Hans

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Hej Hans.

Valget på Intel 8255, skyldes at det er kort med denne chip på, vi allerede
har til rådighed (PC indstikskort DIO192).
Kommunikationen foregår derfor via PC.

Antallet af kanaler, afhænger meget af hver station.
På de 2 stationer vi allerede har fået lavet, bruger vi (ca.) 192 udgange og
192 indgange, som styres fra en og samme PC.
I alt er der brugt 2 kort til dette.
Nu er det så heller ikke særligt store stationer og de har meget simpel
Men de mange bække små, bliver som sagt hurtigt til en stor å.

Så selv om der er ledige kanaler på denne første opbygning, så er det ikke
mange.
Alene til sporskiftestyring, går der en kanal pr. sporskifte for
betjeningsknap (input).
En for motorbetjening (output), 2 for stillingsdetektering (input) og 2 for
lampeindikering for stilling (output).
Dvs. 3 input og 3 output for hvert sporskifte.
På ovenstående setup, er der 8 sporskifter på den ene station og 3 på den
anden.
Derud over har station 2 en smalsporsbane (industribane) den også kan
betjene.
Her er der 11 sporskifter.
Så kan man jo lægge antallet sammen og se at det bliver til nogle stykker
kanaler både ud og ind.

Vort næste stationsprojekt har alene 29 stk. sporskifter.
I projekteringen har jeg allerede brugt 360 udgange og 330 indgange.
Der er maks. plads til 384 indgange og 384 udgange, da der i PC kun kan
adresseres 4 iokort (kortets opbygning).
Men det burde nu også være nok.

Men det er derfor jeg ønsker at få udviklet styringen til signaler som
tidligere beskrevet.

Det er korrekt, at PC skal aggere relæskab og at alle knapper i styrepulte
går til PC.
Ligeledes på samme måde med alle ydre signaler som sporskiftestilling,
isoleringer (togdetektering), mm.
Og det samme gælder for output, hvor alle former for styring går ud fra PC.
Det være sig sporskiftemotorer, kørestrømssektioner, signaler,
isolationsvisning (lamper til togdetektering i styrepult),
togvejsfastlægning (lampevisning i styrepult for aflåst togvej) etc.

Mht. programmering, så er ikke alle opgaver løst, men vi har dog fået første
PC til at køre fornuftigt.
Der er ting der skal ændres, men det virker som det er nu.
Men ny software skal udvikles til de større stationer, men jeg har nogle
idéer jeg tror på.
Så jeg er ikke så nervøs for den opgave, også fordi jeg henad vejen har
fundet nye metoder at gribe det an på.

Ja det kunne sikkert være lavet med PLC, men det er en dyr løsning og vi har
slet ikke økonomi til dette.

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Derfor bemærkningen om at en PC kan bruges som PLC, med rette sw
forstås.

Den vej ville jeg anbefale, det vil alt andet lige være meget nemmere
for jer at programmere systemet op for ikke at nævne senere rettelser.

Så jagt noget softPLC sw og få skruet noget driver sammen der kan
aggerer interface mellem jeres IO-kort, men hav også OneWire systemet
i mente, det skulle også være forholdsvis nemt at få sat på en softPLC
som IO.

/Hans

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Hej Hans.

Du mener noget software der laver Pc om til en PLC ?
Kan man da det ?

Nå jeg vil da lige google dette.

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Ja.

Ja.

/Hans

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Var det ikke en mulighed at daisychaine en håndfuld 74HC595'ere til udgange
og 165'ere til indgange? Og så placere dem fysisk hvor signalerne skal
bruges, og trække en serielbus rundt. Jeg har brugt den metode til at styre
segmenter på displays og tastaturindputs. Så lader jeg en interruptrutine
sende løbende, så man bare skal skrive i den ram buffer der bliver sendt,
for at flytte en udgang.

Man burde endda kunne genbruge clock og latch til både ind og ud, og kun
have en data ind og en data ud seperat, så det bliver lidt SPI-agtigt.

--
Ulrik Smed

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Hej Ulrik.

Det er da en idé der skal tænkes igennem.
Og måske endda bygges et par til forsøg.

Tak for input.

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Cut -----

Jeg læste lidt om disse i dag. Mit første spørgsmål er hvordan jeg laver
mulighed for at blinke med tilsluttet lysdioder.
Umiddelbart ser jeg løsningen som at tænde og slukke for hver blinkfase.
Altså, det skal styres fra Pc'en blinkeriet, ved at tænde on/off.

Et sted fandt jeg nogle eksempler
http://www.kronosrobotics.com/an137/DAN137.shtml

I dette eksempel, ser det for mig ud til, at hver ekstra chip, er født fra
en forgående.
Vil det så sige, at for hver gang jeg skal ændre data i eks. 13'ende chip af
15 i alt, så skal der sendes data for alle 15 chip ?

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
Ja - men det betyder under data transmissionen ikke noget for output,
(alle tilsluttede signallys mm.) idet 'storage registret' ikke klokker
det ud på udgangene før der kommer en ændring på latch(12)

Program designmæssigt isolere man det i hensigtsmæssigt parameteriserede
funktioner der beregner ud udsender det nye bitmønster som funktion af
eksisterende og parameter om at tænde eller slukke bestemt udgang.

En interessant tanke er om det kan gå så hurtigt og stabilt at man kunne
have et større antal signallys i en matrix forbindelse - men det kræver
at computeren ikke bliver afbrudt at 'tunge interrupt rutiner'

kredse ~ 'matrix kryds'
1 ~ 16
2 ~ 64

Men .. ideen med 74HC595' ere i serie er jo netop at have en 'lille
bus', så det er nok ligemeget med matrix forbindelse.

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Jeg bruger 595'ere til LCD segmenter uden multiplexning. Og har indbygget
segment-toggle funktionen i transmitter rutinen, så den sørger for at vende
fasen hver anden gang. Backplanet er også sat til en bit og toggler også
hver anden gang. En interrupt sender 100 gange i sekundet, så man sætter
bare en bit i ram for at tænde et segment. Andre bits i samme kæde bruges
til LED's som ikke skal toggle, så jeg har en tabel til at fortælle hvilke
bits der skal toggles. Det burde man kunne bruge til at få signaler til at
blinke også.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
Den 27.03.2011 16:06, skreiv Allan S. Olsen:

Jeg har fulgt tråden, og jeg tror bestemt at du henger deg farlig opp i
den metusalems gamle hardwarwn du har. Jeg foreslår at du tenker nytt;
serieoverføring av data, og mange små mikrokontrollerer ute i
geografien. Tenk deg en kontroller ved hver sporskifter, dem kan styre
sporskifting og alle lys, samt tilbakemeldinger.

Du får oppgaven med å deffinere hva disse enkeltkortene skall utføre.
(Et diskusjonsemne i modellgruppen).

Der skal designes et lite print, og du trenger ørten stykk. Disse
printene kan være standerd for store deler av modellgruppen, og printene
kan bestilles i hundretall, ferdog montert fra en fabrikk som får
tusentallsrabatt på komponentene. Det kan bli *billig* det.

Jeg anbefaler ModBus og RS485 som komunikasjonsmetode, siden protokollen
er meget bra beskrevet.

Gi meg beskjed om der oppstår diskusjon om emnet i en annen gruppe.

HM

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Jeg skylder nok gruppens læsere en forklaring på valg af hardware.
Årsagen er kort sagt 2 ting.

1. Den ene er penge. Klubben har ikke midler til at indkøbe dyrt elektronik
i større antal.
2. Vi fik en større mængde industri PC'er + IO-kort foræret, sammen med
komponenter til input/output.

Så dette ligger til grund for valget af hardware.
Man kan sige, at vi har forsøgt at udnytte de muligheder vi har til
rådighed.

Javel, vi har da måtte købe nogle fotoprint og lavet forskellige typer af
kort.
Men dette har været til fornuftige priser.

Men skal vi til at lave/bruge helt ny teknologi, så taler vi også om en
større udskrivning.
Dette har vi slet ikke midler til.
Og jeg har vist heller ikke den fornødne viden dertil.
Og jeg er vist den der ved mest om dette i klubben - skræmmende!

Det vi pusler med på PC, det kan jeg godt finde ud af.
Men det er sort snak, meget af det jeg har læst om her i denne tråd.

Så det ville hjælpe meget, hvis jeg bare kunne få noget hjælp til at gå fra
TTL 5V på PC siden og til at ende med at drive nogle lysdioder på 24V i den
anden ende af det ønskede kredsløb, efter tidligere beskrevet opskrift.

Men du skal da have tak for dit forslag.
Hvis ikke penge og viden havde været et problem, så tror jeg helt klart dine
idéer ville blive gjort brug af.

Mvh. Allan

Site Timeline