Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Hej alle.

Jeg tror at der blandt denne gruppes brugere måske gemmer sig nogen der kan
bistå med idéer til løsning af en opgave.

Opgaven lyder på at bygge noget elektronik til styring af en modeljernbanes
kan styres 192 kanaler pr. kort.

Min idé går på at afsætte 8 kanaler til fælles styring af alle signaler.
Hvert signal får så tildelt een yderligere kanal til at vælge
"programmering" af signalets visning.

Lidt info om signalerne:
(dværge).
Fælles for begge er at de er opbygget med 4 hvide lanterner.
Udover dette så kan PU'er også have en rød og en grøn lanterne.

Signalet ser sådan her ud:

o o
o o

De fire øverste er de hvide lamper, de 2 nederste er fra venstre til højre
grøn og rød lampe.

Virkemåden for signalet er at når de 2 nederste hvide lyser, betyder
forbikørsel forbudt (FF).
Hvis nederste venstre hvid og øverste højre hvid lyser, betyder det
forsigtig forbikørsel tilladt (45 gr).
Når nederste venstre hvid og øverste venstre hvid lyser, betyder det
forbikørsel tilladt (90 gr).
Signalet kan også vise lys i nederste højre hvid og øverste venstre hvid,
som betyder signal annulleret (ANN).

De farvede kan lyse med enten konstant rødt eller grønt lys eller med
blinkende rødt eller grønt lys.
Når en af de farvede lyser, er alle de hvide slukket.
Fast grøn fortæller, at næste signal muligvis er rød.
Blinkende grønt fortæller at næste signal er grønt.
Fast rød betyder stop.
Blinkende rød betyder stop-og-ryk-frem (SORF).

Men nu kommer det besværlige. Ovenstående gælder kun for signaler ude på
banen.
I styrepulte (centralapparattet), er virkemåden noget anderledes.

Her findes een vandret hvid, een 45 gr hvid lampe og stadig de 2 farvede
lamper.
Når signalet viser FF, lyser ligeledes den vandrette hvide i pult.
Når signalet viser 45 gr lyser også ligeledes den 45 gr hvide.
Men når signal viser 90 gr, blinker den 45 gr hvide i pulten.
Ved signal annulleret, er lamper slukket i pult.

I pult vises ikke blinkende farvede lamper. De lyser altid konstant er jeg
blevet fortalt.

Nå, tilbage til opgaven.

Jeg fik for år tilbage fortalt, at det er en god idé at på de 8 bit/kanaler
til datasætning, at indskyde en 74244 som buffer lige efter intel 8255
kredsen, hvilket skulle kunne betyde at jeg kan drive en del efterfølgende
chip på denne måde.
Herefter ville jeg benytte en 74373 pr signal koblet til 74244 bufferen.
74373 er en latch kreds med 8 bit bredde.
Har leget lidt med en 40373 CMOS og lavet en manuel opstilling og set at det
kan virke som jeg har tiltænkt med de fire hvide lamper.

For at komme fra 5V i PC til 24V som signalerne skulle styres med, har jeg
tænkt på at bruge optokoblere.
Både type PC817(847) og CNY17 og lignende.
CNY17 tænkes brugt i forbindelse med de lamper der kan blinke, da
blinkstyring kommer fra et eksternt taktkort og jeg tænker at signalet kan
lægges på CNY17'erens Base.

Min tanke var at bruge de sidste 4 databit til hhv. fast grøn, blink grøn,
fast rød, blink rød.
Når så bit'en sættes, der skal få blink i lamperne, ville jeg benytte små 5
volt relæeer (har masser af dem), til at koble 24V blinksignal, ind på basen
på CNY17'eren.
Dvs. een CNY17 styrer den grønne, som ved bit 5 sat, vil lyse fast grønt.
Ved at ændre til bit 6, skulle et relæ trække på 5 volt siden og pålægge 24V
blink ind på basen af denne CNY17.
Og i teorien skulle jeg mene det ville virke. Og vice versa med den røde
lampe, bare det er bit 7 og 8.

For at løse problemet med de 2 hvide lamper i pult, har jeg teoretisk
forsøgt mig med en 7408 AND kreds, hvor første del af kredsen kobles med de
2 databen til nederste vandrette hvide lamper. Næste del af 7408 kobles med
den nederste venstre hvide og øverste højre hvides databen. Tredje del
kobles med de 2 venstre hvides databen. De to første dele af 7408'eren går
på udgang mod en optokobler.

Igen her vil jeg benytte CNY17 for den 45 gr hvide i pulten, så denne kan få
blink ved PU signalets 90 gr stilling.
Helt på samme måde som med styring af de farvede i PU'en.

Til at drive lysdioderne/lamperne havde jeg tænkt at benytte ULN200(X).

Som i kan læse af ovenstående, så er det ikke sådan lige at løse med få
komponenter, når man vil have at det skal fungerer realistisk.

Og jeg må sige at jeg er blevet en del forvirret af at læse om TTL, hvor der
ofte tales om sink, source, open collector etc.
Jeg er ren novice ind i elektronik, som i sikkert har set i nogle af mine
forrige indlæg her i gruppen.

Så ærligtalt, så kunne jeg godt trænge til et par gode råd til løsning af
ovenstående opgave.
Har i et seriøst bud på en både simpel men samtidig korrekt virkende løsning
?

Kan lige nævne, at oprindelig havde jeg tænkt mig selv at forestå
printfremstillingen, men med så mange komponenter er jeg kommet til den
overbevisning, at gå i byen og få fremstillet printene. Jeg kan alligevel
ikke lave fleresidet print.

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
Hej Allan

Jeg tror faktisk der sidder flere i dk.fritid.jernbaner.model

Max

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Det tror jeg ikke.
Det jeg søger er elektronik kyndige.
Det med jernbane har jeg sådan nogenlunde styr på.

I jernbanegruppen vil de helt sikkert alligevel henvise til
elektronikgruppen for opbygning af elektronik.

Men tak alligevel for du gad komme med et bud.

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Hør nu efter hvad Max siger.
Du får det aldrig løst hvis du ikke vil lytte.
Der sidder meget kompetente elektronikfolk
i modeljernbanegruppen.
Modelbane Europa - Hadsten Centeret
 En af Europas største computerstyrede modeljernebaner er
Modelbane Europa og den har til huse i Hadsten Centeret

Deres side er vist nede i øjeblikket men ellers....

MVH Finni

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/ opgave.
Allan S. Olsen kom med følgende:

Tror måske et diagram, evt. blot som blokke vil gøre tingene lidt mere
overskuelige.

TTL kredse kører *kun* på 5V.
Åben collector på TTL kan trække strøm (sink'e), men ikke levere
(source) noget - principielt være lav eller tri-state.
Sink er strøm ind i udgangen - altså hvor meget den kan trække, Source
er det modsatte - hvor meget den kan levere, og åben collector, er en
transistor uden pull-up. (Ved ikke om der findes PNP udgange i TTL, har
aldrig mødt dem. Hvis er det så omvendt...)
TTL kræver væsentligt mere strøm end andre, og kræver mere indgngsstrøm
(TTL = Transistor to Transitor Logic), men er så til gengæld hurtigere,
og kan sink/soruce mere. Vil dog mene at det til dit formål er
unødvendigt, og almindelige er CMOS rigeligt gode - vi snakker
størrelsesorden nanosekunder.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave .
Hej Allan

Bruger du DCC til styring?:

http://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control

Der kan ogsE5% bygges/kF8%bes dekodere til sporskifter og signaler.

"Glenn"  skrev i meddelelsen

Hej Allan

Bruger du DCC til styring?:

http://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control

Der kan også bygges/købes dekodere til sporskifter og signaler.

====================================

Prøv evt. også at se på

www.sporskiftet.dk

Der er masser af folk til den slags.

Mvh
KSor

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Hej Finni og Ksor.

Hm, ja undskyld jeg er tilbageholdende, men jeg inderligt ikke inde på at
træde nogen over tæerne i den gruppe.
Hvorfor jeg skriver dette, er fordi jeg selv (selvfølgelig) læser med i
modeljernbanegruppen.

Og når jeg nu alligevel er kommet i gang med at forklare, så må jeg vel
komme med mine argumenter for ikke at henvende mig der.

Fordi, af alle mennesker på usenet, så er modeljernbanefolk, nok den "race"
der har det med at gå mest i selvsving over debatindlæg.
Sagt på en anden måde. Man kan understå sig i at forsøge at skrive om emner
der ikke er dækket af gruppens formål.

Og hvis man endelig får lavet et indlæg der dækker gruppens formål, så et
det næsten sikkert, at inden for ganske få dage, der er selve spørgsmålet
blevet af flere omgange, ændret til noget helt andet end det der spørges om
(hvem sagde selvsving ...?!?).

Så for at skåne både mig selv, men også gruppens aktive skribenter, vil jeg
helst undlade at bringe mit spørgsmål på bane dér.
Den der lever stille, lever godt ...

Og dybest set, så hører mit spørgsmål hjemme her.
Forsøg at se bort fra alt vedrørende jernbane og se på opgaven som nogle
lamper der skal styres på en special måde.

"Allan S. Olsen"  skrev i meddelelsen

[...]

.
.
.
[...]

Jeg forstår udmærket dit problem og dine iagttagelser fra usenet gruppen
vedr. modeltog. En snæver gruppe, som jeg i sin tid døbte "Vogternes Råd"
troede de ejede gruppen og svinede som oftest, specielt nye, personer til,
når disse tillod sig at spørge om et eller andet i gruppen - senere er jeg
kommet til at tænke på mester/lærlinge forholdet som det var i meget gamle
dage - det afspejler fint situationen, som den var blevet i gruppen - et
andet
eksempel kunne være den værst tænkelige situation befalingsmand og menig
imellem - det passede også fint på situationen i gruppen - meget skidt og
frastødende - isør for nye !

Baladen resulterede i, at en venlig person startede Sporskiftet.DK, og DET
er nu blevet "stedet" for modeljernbanefolkene og jeg synes der er en HELT
anden stemning - især over for nye personer.

Det rigtigt sjove er, er de fleste af idioterne fra Vogternes Råd OGSÅ har
registreret sig på Sporskiftet.DK, MEN de har en HELT anden attitude der
end i den "gamle" usenet gruppe. Tilbage i den "gamle" gruppe er efterhånden
kun de rigtigt "visne", som i bar stædighed vil forsøge at fortsætte et
forum,
som reelt ER helt dødt !

Du har måske lidt ret i, at der af og til stadig kan have en lidt bøs
attitude
fra nogle af "overløberne" på Skiftesporet.DK, men der bliver holdt skarp
øje med dem, og de trækker da også hurtigt piben ind igen - det er rigtigt
sjovt at iagttage, når man nu har set dem folde sig ud i usenet gruppen
også.

Jeg vil igen anbefale Sporskiftet.DK - der er masser af hjælp at hente, også
fra overløberne fra Vogternes Råd - de styrer sig meget pænt (end-)nu, så
spørg du bare løs !

Mvh
KSor

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Hej KSor.

Hm, jeg vil overveje dit råd.
Er ikke selv tilmeldt på sporskiftet.dk, så der er så lige een opgave at få
klaret.

En anden er, at jeg lige vil afvente og se præcis hvad der sker her.
Et interessant svar er der kommet fra Allan Sørensen omkring noget Maxims
udstyr.
Det skal jeg lige have dyrket nærmere.

Men endnu engang tak for dine råd.

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Du kan begynde med at læse lidt på sporskiftet.dk. Niveauet er ikke
imponerende.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Nej, faktisk er selve banestyringen gammeldags analog.
Det er kun stationsbetjeningen der er computerstyret.

Dette fordi vi fra gammel tid og stadig i nutid, ønsker at eftergøre
statsbanernes sikringsanlæg.
Tidligere blev de opbygget vha, relæer.
Men da opbygning og ikke mindst vedligehold er forholdsvist krævende,
begyndte vi for ca. 10 år siden at se på andre muligheder.
Og da vi blev tilbudt PC + udstyr der kunne bruges til formålet, fik vi
opbygget en styring af dette til det der svarer til en lille landstation.

Her er der ikke de store elektroniske udfordringer, da signaler kun kan vise
stop (rød) eller kør (grøn).
Derfor er disse direkte styret ved en PC relæudgang.
Faktisk er alt på stationen styret via PC, det være sig sporskifter,
strømsektioner, isolationer (detektering af spor besat) mm.

Men ved udbygning af anlægget til større stationer med mange daglyssignaler,
er der opstået nye, ja man kan vel kalde det udfordringer, frem for
problemer.
I sagens natur var det simpleste at koble samtlige LED/pærer direkte til en
relæudgang, men dette ville betyde at vi ville løbe tør fra disponible
udgange meget hurtigt.
Og dette er så årsagen til mit oprindelige spørgsmål.

Nu vil jeg denne gang begrænse mig og ikke skrive mere.

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Prøv at kik Maxim´s DS2413. Det er en lille PIO for OneWire-bus.
Du kan sætte næste uendelig mange af dem på den samme lille samme bus, og
den kan styre og drive 2 lysdioder direkte.
OneWire-bussen kan tilsluttes jeres PC via RS232 eller USB.
Med den løsning løber I aldrig tør for udgange og slipper for en masse
ledninger.

Kik evt. også på DS2408 som har 8 udgange.

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Hej navnebror.

Det vil jeg da helt klart kikke på.
Lyder da interessant.

Tak for rådet.

Mvh. Allan

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

bistå med idéer til

Efterlys Klaus D. Mikkelsen fra Hadsund Modeljernbane.
Jeg tror, han er manden, du mangler...........

Mvh, Leif

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

Ja, men den hedder "Modelbane Europa" og ligger i Hadsten...
Deres hjemmeside er nede af een eller anden grund, men på denne side,
kan du finde hans mailadresse: http://www.dmju.dk/klubber/hamjk.htm

Bo //

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

finde hans

Jeg havde for travlt til lige at lede efter ham,
men du har så ganske ret!

Mvh, Leif

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
Hej Bo

Klaus har jo sin egen hjemmeside http://www.moppe.dk /

Max

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.

*Gisp* et langt spørgsmål, over 120 linier i min news reader. Du må
undskylde at jeg gik "død" efter de første 15-20 linier.
Jeg vil anbefale dig at prøve at begrænse spørgsmålet MEGET, hvis du vil
have svar fra de elektronik folk, der ikke interessere sig for alle de små
detaljer i tog og modelbaner.

Re: Søger: Ekspertviden til løsning af idé/opgave.
Hej Allan

Og du skulle citere det hele, bare for at fortælle at du ikke gider læse det
?

Max

Site Timeline