Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A - Page 2

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07306771.pdf

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Det lyder "alternativt".

Overvej at beholde nuværende forsynig, men suppler med en spole i serie
med forsyningne og en kondansator hen over (på den anden side af
spolen).

Har du set lidt på diverse "wallplugs" ?

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
<KLIP>

Hvad skulle det give?

Der sidder en rimelig kapacitet inde i din Squeezebox, hvor der herefter
sidder en 3.3 eller 2.5 Volt Switchmode converter der forsyner dit Codec
(vel en Wolfson-ting e.l.)

Så jeg har lidt svært ved at se, at det skulle give nogen forskel.

Prøv at forsyne den med batterier, og vend så tilbage med resultatet.

Husk at en 7805 også støjer, hvis man spørger audiofile mennesker ;-)

// Per.

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Det lyder som noget pladder.

... men hvis strømforsyningen laver støj nok til at du kan høre det på
udgangen så er det nemmste at gøre at putte et filter på, noget med en
spole i serie med + og en kondensator til stel, det kan gentages et
antal gange, afhængig af hvor meget støj der slipper igennem.

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
husk også at udskifte 230 V ledningen fra stikkontaken med en der er snoet
og isolering af avispapir og linolievædet bomuld...
optimalt bør der som leder benyttes sølv 99,987345923793274 % rent... :o)

som sagt... hvis den SMPS er så ringe så _kan_ det sikkert hjælpe ved at
smide et eller flere par LC led på forsyningen, men i en blindtest vil jeg
stærkt tvivle på at du kan høre forskel...

der er også nogen kabel-producenter der sætter pile på kablerne for at vise
i hvilken retning de skal forbindes... og sørme om ikke folk tror det gør en
forskel... LOL...

Rasmus
Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Ja, det er godt... Jeg bruger altid en ledning med rød isolering til
plus og en med sort til minus :-)

Bo //

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Når man nu er så godt i gang, hvad så med en blå minus ?
Altså, - rød og blå står da godt!

Erling

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Ja, bød: plus, sort nul, blå minus

Bo //

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Du mener rød, men ellers ser det meget rigtigt ud.

Erling

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
Hej Bo

Hvad bruger man så til AC ?

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Det afhænger af antallet af faser.

Jesper Poulsen

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Det virker pænt irrelevant at blande en bunke overtro ind i mit reelle
spørgsmål om konstruktion af en strømforsyning.

Hvad har det med noget at gøre? Der kan måles forskel på
strømforsyninger og deres støj osv. i modsætning til mangle kabler

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Ja, men du har jo en fin strømforsyning, så prøv at smide et par LC
filtre på og se om ikke det løser dit problem, det er meget billigere og
nemmere end at skifte til en helt ny PSU.

... specielt hvis det viser sig at det ikke var løsningen på problemet.

Der er ikke noget magisk ved støj fra en switchmode PSU der kan komme
igennem et ordentligt filter.

Jeg tror dog stadig ikke det vil hjælpe på lyden, hvad er det for et
problem du prøver at løse?

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
Hej Esben

Hi-Fidelity havde en byggebeskrivelse om en støjsvag
strømforsyning, find den frem og brug den. Hvis du ikke
har den kan du få artiklen af mig. Ligeledes tror jeg også
at jeg har en trafo og lidt komponenter du kan få til opgaven.

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

:) Jamen i første omgang må du da gerne poste et link til artiklen (går
ud fra den skal scannes?)

Så ser jeg om det er noget der kan bruges.

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
Hej Esben

Kik på den her:

http://www.sandcastle.dk/Artikler/Low%20Noise%20PWR.pdf

Og så tager vi snakken derfra.

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
som sagt.. jeg tvivler på du overhovedet vil kunne høre nogen forskel i en
blindtest...
men bygger du din egen lyder den naturligvis bedre når du ved det er den der
forsyner squeezeboksen...

http://rmjelektronik.dk/psu.pdf
her er lidt du måske kan bruge... zenerdioden vælges som en 12 V og en alm.
1N4148 indskydes i serie med zenerdioden ellers vælges en 12,6 V zener...
dette er for at ophæve spændingsfaldet på ~0,6 V på transistorens
basis-emitter strækning...

Rasmus