Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Jeg har læst mig til at det analoge output fra min Squeezebox
musikafspiller får et væsentligt løft, ved at udskifte den medfølgende
switchmode PSU med en stabiliseret og lineær PSU, ved samme spænding og
strømstyrke (5Volt og 2 ampere)

Jeg forsøgte mig først at tage en gammel Amiga 500 PSU (indeholder en
stor klods af en trafo) som jeg fandt i kælderen og montere et DC stik
på 5 volt udgangen. Dette forbedrede dog ikke lyden, tværtimod lød det
ringere end den medflg. PSU.

Jeg har så kigget lidt rundt og synes det er svært at finde en 5V PSU
som kan levere de 2A og som er stabiliseret, lineær osv.

Derfor vil jeg nu sammensætte min egen, som et lille hobbyprojekt. Jeg
efterlyser et diagram eller link til et lign projekt, hvor jeg kan se
andre som har lavet noget lign.

Jeg kan forestille mig at jeg skal bruge en trafo på en 7-9 volt, 4
dioder til ensretning, en regulator-IC såsom 7805 eller hvad de hedder,
og så nogle kondensatorer til udglatning af spændingen

Men jeg har ingen ide om værdierne for de enkelte dele, og er lidt i
tvivl om hvor jeg skal lede efter diagrammer til den slags, men tænker
at nogen her må have noget liggende.

Alternativt, hvis nogen kan henvise til et byggesæt som overholder de
ovenstående krav vil det også være fint.

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Foreløbig:  7805 kan ikke bære 2 amp. men kun ca. 1 amp.

Erling

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Med mindre at man finder den rigtige udgave....

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Øøøh ?

Erling

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
Hej Erling

78S05

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Der var vist også en, der hed K.

Erling

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
De kan iøvrigt og fint parallelkobles. Har selv en hjemmebyget PSU til 13,5V
30A, med 30! parallelkoblede 7815 med 2stk 1N4001 i serie efter hver, som
bringer spændingen ned på ca. 13,5V.

Ole

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

I gamle dage var der noget der hed 78H05, der kunne lidt mere.

Bo //

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Nåh æ ja.

Erling

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Det kan 78S05

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
Hej Erling

Så brug 2 :)

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Jo, men man sætter da vist ikke bare to i parallel.
Der mangler en hammelstok imellem.

Erling

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
Hej Erling

Jo da, da de jo begge indeholder en strømbegrænser
sker der jo intet ved at paralelkoble dem.

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU ti l 2A

Eller lad den styre en 2N3055.

Karsten H. (7870)
Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Eller lav en low-drop regulator med en PNP powertransistor og et par små
NPN'er.
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/lowdrop-reg.bmp
Brug en LED som reference, og juster R3 til 5V på udgangen. Alle modstandene
skal være noget lavere, til 2A drift. Den opstilling her støjer en del
mindre end de lownoise regulatorer jeg har sammenlignet med, og har faktisk
også en udmærket load og line regulering. Og dropoutspændingen kan komme
pænt langt ned, under 100mV, så bare din spænding på ladelytten ikke kommer
under 5.1V, er den brumfri på udgangen. Der skal muligvis en lille
kondensator over Q2's basis-kollektor til at stabiliserer.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

og måske liiiige en anden transistor istedet for BC557... :-)

Rasmus
Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Arhh, ja måske den får det lidt varmt hvis den skal smide 2 ampere...  ;-)
En BD244 eller noget lignende skal der nok til.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
tror du... hehe... :-)

den skal da køles godt så vil jeg mene... - naturligvis afhængig af
spændingsfaldet over den...

Rasmus
Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A

Den kan jeg bedre lide.

Erling

Re: Søger diagram til 5V stabiliseret, lineær PSU til 2A
Hej Erling

Det er vidst nemmere med en 2N2955 eller TIP34.