Rygende B&O Beocord 5000

Hej

Skal altså lige bruge de gamle rotters hjerner lidt ;) Jeg har en Beocord 5000 stående, som jeg kan få til at ryge. Det er modstand R20 (10ohm) som sidder i kollektoren på TR1 i strømforsyningen der er symptomet. Det sker når man forsøger at få den til at afspille så vidt jeg kan finde ud af. Capstanmotoren begynder dog aldrig at køre, men det klikker når man betjener knapperne.

Synes ikke rigtig jeg kan finde noget defekt nemlig. Gode idéer modtages!

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Kim Voss Schrader skreiv:

Legg et nikotinplaster på motstanden?

Reply to
Harald Mossige

Citat fra dig selv: __ Jeg har andre gjøremål en .... barneprat. __

/Hauge

Reply to
Hauge

Hej Hauge

:)

Jeg vil sige typisk en kondensator der har tabt pusten. Capstan-motoren kører så vidt jeg husker på 110v vekselstrøm (med fasekondensator) der bliver pulsbredde-moduleret.

Jeg fik på et tidspunkt et sæt diagrammer som jeg kan fotografere og maile til dig hvis du ikke selv komemr i nærheden af en servicemanual. Desuden har jeg vist et eller andet sted en motorstyring liggende som reserve til min egen Beocord 5000 hvis det er modellen fra 1974 - 1975. Hvis det er nettrafoen der er problemet har jeg muligvis også en liggende.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Har en fjern erindring om en mekanisk fejl. Noget der hænger et sted, men det er MANGE år siden, så helt præcist kan jeg ikke sige det.

Reply to
Ole Geisler

Korrektion: Den kører på 27Vac efter jeg har konsulteret diagrammet. Modellen hedder 4705 for at se om vi snakker om den damme maskine.

Eneste 10 Ohm modstand i strømforsyning og Capstan-servo sidder til basis på den BD138 (TR2) der regulerer strømmen igennem Capstan-motoren. Kig efter en kortsluttet elektrolyt(C10) ved den modstand (R18) og check så transistoren. Strømmen igennem motoren bliver bro-ensrettet til en negativ spænding som transistoren regulerer på.

Jeg kunne få den tanke at det er et andet print eller en anden model du har.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Capstanmotoren kører konstant og trækker kun de to capstanaksler med svinghjulene, så det skal køre helt frit. Men det kan være at drivremmen ligefrem er groet fast eller der ikke kommer noget feedback fra tachoen på capstanhjulet til servoen. Eller noget klemmer imod hjulene.

(Jeg kunne forresten godt bruge et sæt nye remme til min egen Beocord

5000 de gamle er ødelagt af ælde)

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Jeg tror det er en BEOCORD 5000 fra et BEOSYSTEM 5000 - altså den med frontskuffen der kører ud

Reply to
Ole Geisler

Det lyder sandsynligt - og det kender jeg ikke. Jeg ved bare at Beocord

5000 findes i to udgaver og det er den "gamle" af dem jeg har. Den har jeg til gengæld repareret flere gange.

Lad os nu høre hvad Kim siger til det.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Hej!

Lars Peter Larsen wrote: ...

Det er den som Ole nævner, den med skuffen der kører ud. Jeg vil kigge videre på den imorgen, og melder ud. Vil ihvertfald få undersøgt om mekanikken hænger.

Jeg vender tilbage!

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Kim Voss Schrader skriver:

R20 er faldmodstand til 14 volts reguleringen. 10 Ohm 1/4W.

14 volt bruges både til tape deck in/out og (tadaaa) capstan motoren.

I første ombæring ville jeg løfte R22 på det store printkort, så afbryder du forbindelsen til capstan motoren.

Tror nok det er tonehovedbroen der ikke går helt ind, noget med en switch der ikke bliver aktiveret. Men det er kun noget jeg TROR - det er eddermaeme mange år siden den var ny :-)

Reply to
Ole Geisler

Hej!

Ole Geisler wrote: ...

Ok Ole, det vil jeg undersøge nærmere i aften. Der var også påfaldende mange klik uden synderlig "mekanisk respons".

Den har nok stået stille i nogle år efterhånden, så det er jo hvad der kan ske.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej

Klaus D. Mikkelsen wrote: >

Så var jeg jo ikke helt galt afmacheret ;)

Skrevet på listen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Kim Voss Schrader skriver:

Det næste på listen er en tur forbi tsinding.dk, for at hente manualen...

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Så smid lortet ud og køb noget ordentligt anlæg

Reply to
Benny Nissen

Hej

Nu har jeg en statusupdate. Løsningen er ret low-tech, så alle kan være med :)

Alle tre remme var gået i opløsning, så der bestilles nye. Der var ydermere en kraftig gummi/tjæreagtig substans nedenunder capstanmotorens pulley, så den ikke kunne dreje rundt. Aner ikke hvor det kommer fra, det skal vel ikke sidde der? :) Kunne evt. være resterne af remmen(?).

Nuvel, bestiller nogle nye remme til den og ser hvad der sker. Tak til jer :) Melder ud når de er skiftet.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Jeg har rigeligt, tak.