Rygende B&O Beocord 5000

Skal altså lige bruge de gamle rotters hjerner lidt ;) Jeg har en
Beocord 5000 stående, som jeg kan få til at ryge. Det er modstand R20
(10ohm) som sidder i kollektoren på TR1 i strømforsyningen der er
symptomet. Det sker når man forsøger at få den til at afspille så vidt
jeg kan finde ud af. Capstanmotoren begynder dog aldrig at køre, men det
klikker når man betjener knapperne.

Synes ikke rigtig jeg kan finde noget defekt nemlig. Gode idéer modtages!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Rygende B&O Beocord 5000
Kim Voss Schrader skreiv:

Legg et nikotinplaster på motstanden?

Re: Rygende B&O Beocord 5000

Citat fra dig selv:
__
Jeg har andre gjøremål en .... barneprat.
__

/Hauge

Re: Rygende B&O Beocord 5000
Hej Hauge

:)

Re: Rygende B&O Beocord 5000

Så smid lortet ud og køb noget ordentligt anlæg

Re: Rygende B&O Beocord 5000

Jeg har rigeligt, tak.

/Hauge

Re: Rygende B&O Beocord 5000

Jeg vil sige typisk en kondensator der har tabt pusten.
Capstan-motoren kører så vidt jeg husker på 110v vekselstrøm (med
fasekondensator) der bliver pulsbredde-moduleret.

Jeg fik på et tidspunkt et sæt diagrammer som jeg kan fotografere og
maile til dig hvis du ikke selv komemr i nærheden af en servicemanual.
Desuden har jeg vist et eller andet sted en motorstyring liggende som
reserve til min egen Beocord 5000 hvis det er modellen fra 1974 - 1975.
Hvis det er nettrafoen der er problemet har jeg muligvis også en liggende.

/Lars

Re: Rygende B&O Beocord 5000

Korrektion: Den kører på 27Vac efter jeg har konsulteret diagrammet.
Modellen hedder 4705 for at se om vi snakker om den damme maskine.

Eneste 10 Ohm modstand i strømforsyning og Capstan-servo sidder til
basis på den BD138 (TR2) der regulerer strømmen igennem Capstan-motoren.
Kig efter en kortsluttet elektrolyt(C10) ved den modstand (R18) og check
så transistoren. Strømmen igennem motoren bliver bro-ensrettet til en
negativ spænding som transistoren regulerer på.

Jeg kunne få den tanke at det er et andet print eller en anden model du har.

/Lars

Re: Rygende B&O Beocord 5000
On Mon, 29 Jun 2009 20:49:43 +0200, Kim Voss Schrader

Har en fjern erindring om en mekanisk fejl. Noget der hænger et sted,
men det er MANGE år siden, så helt præcist kan jeg ikke sige det.

Re: Rygende B&O Beocord 5000

Capstanmotoren kører konstant og trækker kun de to capstanaksler med
svinghjulene, så det skal køre helt frit.  Men det kan være at
drivremmen ligefrem er groet fast eller der ikke kommer noget feedback
fra tachoen på capstanhjulet til servoen. Eller noget klemmer imod hjulene.

(Jeg kunne forresten godt bruge et sæt nye remme til min egen Beocord
5000 de gamle er ødelagt af ælde)

/Lars

Re: Rygende B&O Beocord 5000
On Mon, 29 Jun 2009 22:22:01 +0200, Lars Peter Larsen

Jeg tror det er en BEOCORD 5000 fra et BEOSYSTEM 5000 - altså den med
frontskuffen der kører ud

Re: Rygende B&O Beocord 5000

Det lyder sandsynligt - og det kender jeg ikke. Jeg ved bare at Beocord
5000 findes i to udgaver og det er den "gamle" af dem jeg har. Den har
jeg til gengæld repareret flere gange.

Lad os nu høre hvad Kim siger til det.

/Lars

Re: Rygende B&O Beocord 5000
Hej!

Det er den som Ole nævner, den med skuffen der kører ud. Jeg vil kigge
videre på den imorgen, og melder ud. Vil ihvertfald få undersøgt om
mekanikken hænger.

Jeg vender tilbage!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Rygende B&O Beocord 5000
On Mon, 29 Jun 2009 22:48:58 +0200, Kim Voss Schrader

Tror nok det er tonehovedbroen der ikke går helt ind, noget med en
switch der ikke bliver aktiveret. Men det er kun noget jeg TROR - det
er eddermaeme mange år siden den var ny :-)

Re: Rygende B&O Beocord 5000
Hej!

Ok Ole, det vil jeg undersøge nærmere i aften. Der var også påfaldende
mange klik uden synderlig "mekanisk respons".

Den har nok stået stille i nogle år efterhånden, så det er jo hvad der
kan ske.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Rygende B&O Beocord 5000

R20 er faldmodstand til 14 volts reguleringen. 10 Ohm 1/4W.

14 volt bruges både til tape deck in/out og (tadaaa) capstan motoren.

I første ombæring ville jeg løfte R22 på det store printkort, så
afbryder du forbindelsen til capstan motoren.

Re: Rygende B&O Beocord 5000

Så var jeg jo ikke helt galt afmacheret ;)

Skrevet på listen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Rygende B&O Beocord 5000

Det næste på listen er en tur forbi tsinding.dk, for at hente
manualen...

Re: Rygende B&O Beocord 5000
Hej

Nu har jeg en statusupdate. Løsningen er ret low-tech, så alle kan være
med :)

Alle tre remme var gået i opløsning, så der bestilles nye. Der var
ydermere en kraftig gummi/tjæreagtig substans nedenunder capstanmotorens
  pulley, så den ikke kunne dreje rundt. Aner ikke hvor det kommer fra,
det skal vel ikke sidde der? :) Kunne evt. være resterne af remmen(?).

Nuvel, bestiller nogle nye remme til den og ser hvad der sker. Tak til
jer :) Melder ud når de er skiftet.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline