RTC - hvad med backupstrøm?

Hej,

jeg skal lave en konstruktion hvor jeg har brug for noget RTC. Havde
tænkt mig at bruge DS2417 eller DS2415, da de har 1-wire.
Men hvad med backupstrøm? Skal jeg bare finde en kondensator af passende
størrelse?
Jeg begyndte at spekulere på hvor lang tid jeg egentlig ønsker at
"gemme" tiden. Jo længere tid - jo bedre, men er det nødvendigt?

Hvordan gør "man"?

Jonas Jalling

Re: RTC - hvad med backupstrøm?
Jeg glemte at nævne at de ovennævnte RTC'er har et forbrug på ~200nA.

Jonas Jalling

Re: RTC - hvad med backupstrøm?
Jeg har nu fået en ny ide. Jeg sad og læste i databladet til den uc jeg
bruger (pic18f8722) er der er en timer der kan bruges til rtc. Den
skulle, så vidt jeg kan læse, kun bruge 2.4uA @ 25grader C, så det er jo
fint. Men er jeg helt på vildspor?

Jonas Jalling

Re: RTC - hvad med backupstrøm?

    Yeps, det kan bruges... man bruger en 32.768kHz crystal eksternt til at
drive den, så den kan køre i sleepmode... eller har de nye PIC24
indbygget RTC ;)

    Jeg selv bruger en DS1305 fra Dallas, da denne har egen batteri backup
kredsløb :)

--
VH
Lars Molnit

Tager en kondensator f.x. Der findes nogle forskellige typer på
1-10Farad (2.8V), og så går der lang tid med at aflade dem.

Bo //

[...]

Du kan fE5% gratis samples af nogle af Dallas RTC ure, som har
batterihat pE5%.
--20%
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spF8%rg...

Re: RTC - hvad med backupstrøm?

Og de fE5%es tilmed med NV ram, en 4kbyte eller 8kbyte.

--20%
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spF8%rg...