RS485 -> RS232

Hej,

Der skulle vel ikke være en der ligger inde med et diagram/eksempel over en
MAX485 koverter (rs485/rs232)

Jeg har selvfølgeligt hentet datablad men jeg kan dældytme ikke få det til
at virke.

Målet er at få rs485 enheden til at kommunikere med en AVR, pt gøres det ved
at køre rs485 ind i en ADAM 5020 konverter og derfra gennem en max232 over i
AVR'en.

Hedder det egentligt rs232 når der er på TTL niveau ?

Pft.
Anders

Re: RS485 -> RS232

485/422 mener du vel ???

Har du målt på signalerne ???
485 er så fedt at du bare kan smide din 485/232 konverter på og over til
en PC, så kan du se lidt om, hvad der foregår. Prøvede du at sætte et
par convertere i røven af hinanden ??

Hvordan styrer du benene DE og RE ?

Nej, datakommunikation

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: RS485 -> RS232

Nej, så mener jeg rs485/datakommunikation.

Ja, jeg har, vha ADAM konverteren, fået masser af data at arbejde med på PC.

DriverEnable og ReceiverEnable skal styres af AVR'en.
Protokollen er bygget forholsvis enkelt og AVR'en skal hele tiden stå i
receiver mode.

Hvert telegram startes altid med modtager, passer det med min node skal
avr'en skifte til DE og sende data tilbage.

Mvh
Anders

Tak, så må jeg til at bide mig selv i tungen hver gang jeg kommer til at
sige RS232 om det.

Anders

Re: RS485 -> RS232

Okay TTL signaler.

Okay, har du et scope så du kan se om data kommer frem til bagsiden af
MAX485 ???

Men ser AVR'en noget ???

Ser den det inverteret ?

Serielle TTL signaler..... :-)

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: RS485 -> RS232

Nej desværre. Men jeg har et lille print med en max232 ( forbundet til
comport på pc) på som jeg bruger til at teste serielle TTL signaler. Den
registrerer ingenting.

Harald Mosinge har andetsteds i tråden skrevet at både pin2 og 3 skal styres
high/low af avr. Ser lige om det er der hunden hænger.

Tak for hjælpen, vender tilbage når jeg har testet.

Mvh
Anders

Re: RS485 -> RS232

en
ved

Nei. det heter ikke RS232. Da forutsetter jeg at oppgaven er slik:

AVR  <--> RS485

Jeg forutsetter at MAX485 = DS3695

AVR, TxD  -> DS3695,p1
AVR, RxD  <- DS3695,p4

Du trenger en ekstra utgang på AVR, send. Det er en utgang som skal styre
retningen. I irq-rutinen for UART_TxC skal du sette "send" = 0 for å gå i
Rx-mode. Signalet går til DS3695, p2+3.

Før du går til Tx-mode må du løfte "send"

HM

Re: RS485 -> RS232

Aha, jeg har kun brugt pin 3 og lagt pin 2 til gnd.... Må lige læse på
datablad igen.

Tak.

Mvh
Anders

Re: RS485 -> RS232

Hej,

Så fik jeg det endeligt til at køre.
Efter at have bøvæet i 6 timer med en kommunikation der virkede, ikke
virkede, virkede sært, ikek virkede, virkede pefekt, ikke virkede osv var
jeg ved at få grå hår... fejlen her lå i at de 2 strømforsyninger ikke havde
grounds hægtet sammen... DOOH.

Jeg fik det ikke til at virke med en bit til at bestemme retning, jeg valgte
(midlertidigt) at sætte 2 Max485'ere ind en til transmit og en til receive.

Kan det passe at trasmitteren bliver lidt lun ? Ca 25° C hvor receiver er på
rumtem( 20°C)

Mvh
Anders

Site Timeline