RS485-forbindelse i Y?

Jeg vil koble to solcelle-inverteres RS485-udgange til en
RS485-USB-konverter over et 50m kabel.

De to invertere sidder med 1/2m afstand.

Inverterne har kun én RJ45-bøsning hver.

Definitions of RJ45 plug pins as follows:
Pin1-------TX_RS485A
Pin2-------TX_RS485B
Pin3-------RX_RS485A
Pin4-------GND
Pin5-------GND
Pin6-------RX_RS485B
Pin7-------+7V
Pin8-------+7V

Kan jeg klippe et RJ45-kabel over, og forbinde det i et Y til de to
invertere, med terminering i knudepunktet og det lange kabel "i bunden
af Y'et"
Eller skal jeg volde to ledere ind i hvert ben, og en terminering i
enden, således at det er terminator-inv1-inv2----konverter?

Eller, kan jeg finde min gamle dobbel-terminerede S-bus forlænger frem
fra ISDN-skuffen? (En 3-stiks ISDN-dåse).

Så kan jeg forbinde et almindeligt RJ45-kabel fra hver inverter til
S-bus forlængeren, og et andet ned ad gangen til Raspberry PI'en.

Dog skal den jo termineres anderledes,da S-bussen er termineret 4-5 og
3-6

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: RS485-forbindelse i Y?
Leif Neland skriver:

"Stub length" er kodeordet her:
http://www.nve.com/Downloads/ab6.pdf

Min anbefaling til dig vil være at tage et RJ 45 kabel og klippe det
over - ikke på midten, men så tæt på den ene konverter som muligt og så
lave en Y forbindelse (lodde og samle med krympleflex), hvor det ene ben
"opad" i Yet er så kort som du nu kan lave det. Herefter terminerer du
med passende modatand i det stykke udstyr der er "yderst" på kabelet
(den konverter der sidder på "det korte kabel" skal ikke termineres, men
den anden, samt din rasperry skal)

Du har ret i at den med ikek at have lys bagpå er en idiotisk
beslutning. Men det er altså ikke bilfabrikanterne der har taget den
besluting - det er en EU belutning

Re: RS485-forbindelse i Y?

   Klaus læser du aldrig dine egne indlæg? De er smækfuld af stavefejl, og
har altid været det.
   Ærgeligt når det ellers er læseværdige indlæg.

   MVH Lars Arup

Re: RS485-forbindelse i Y?
Hej Lars

Hvis de par stavefejl ødelægger noget for dig, ja så tror jeg
at du har væsentlig større problemer end Klaus.

Iøvrigt er det at topposte ikke velset på usenet.

Max

Re: RS485-forbindelse i Y?
Lars Arup skriver:

Jo, jeg læser dem, men idet jeg er "tastaturspasser" rammer jeg nogen
gange forkert. Til gengæld er det at læse korrektur på sig eget skrvne
ofte svært, idet mit hoved udemærket ved, hvad der skal stå og dermed
snyder min hjerne mig.

At jeg så ikke altid læser korrektur er noget helt andet. Folk forstår
det jo udemærket alligevel.

Re: RS485-forbindelse i Y?

Jeg forstår godt Klaus' indlæg, det er yderst sjældent at hans småfejl
giver anledning til forståelsesproblemer. Typisk "ikek" for "ikke" og
den slags.

Til gengæld er Lars Arup citatspasser af rang, så han kan ikke tillade
sig at kritisere.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Re: RS485-forbindelse i Y?

"Erik Olsen"  skrev i meddelelsen

Jeg forstår godt Klaus' indlæg, det er yderst sjældent at hans småfejl
giver anledning til forståelsesproblemer. Typisk "ikek" for "ikke" og
den slags.

He he >>
Iøfgle en uerndsøeglse på Cmabrigde Uinvertisy, bteyedr det ikke noegt
i hivklen rkækefløge bgotsavrene såtr i et ord, det esente vgitgie er at
det frøtse og sdiste bgosatv i odret er på de rtete padlser. Rseten kan
linge vloaypk, men du vil satdig vræe i snatd til at lsæe det. Det er frodi
den mnenesekilge hejrne ikke lesær hevrt bgotsav, men odret som en hleehd.

Se også her: http://elkan.dk/test_ftest.asp

Fortsat god weekend.

Leif

Re: RS485-forbindelse i Y?

Jeg skriver om stave(slå)fejl ikke om citeringsteknik !!

MVH Lars Arup

Re: RS485-forbindelse i Y?

Jeg skrev om din elendige citatteknik. Det gør dine indlæg langt mere
forvirrende og uforståelige end Klaus få slåfejl.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Re: RS485-forbindelse i Y?

Enig hørt hørt...

/Hauge

Re: RS485-forbindelse i Y?
Hejsa,

Du har mulighed for at lave daisy-chain med konfigurationen i RJ45-stikket.
Det vil jeg anbefale dig at gøre, og derefter terminere korrekt.

Nej.
De slukkede baglygter er en rigtig god idé.

/Claus

Re: RS485-forbindelse i Y?

Kan du forklare det nærmere?
Skal jeg have to ledere til hvert ben?

Hvis de slukker, når man parkerer bilen, ellers ikke.
Måske syspå, hvor de har korte skumringstider. Ikke her, hvor
skumringen kan vare det meste af dagen.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: RS485-forbindelse i Y?
Hej Leif

Biler burde have en form for lys på når de holder
parkerede, ligesom man har ankerlanterner til søs.

Max

Re: RS485-forbindelse i Y?

Det kommer vel an på hvor pågældende bil er parkeret. Det kan allerhøjst
være aktuelt uoplyste steder med anden trafik end biler.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Re: RS485-forbindelse i Y?

Hvilken anden trafik, udover gågængere, er uden lys foran når der er
lygtetændingstid?

Hvis cykler er uden belysningslys foran, er det også deres egen skyld at
det, desværre ikke tit nok, går galt.

Mvh Hauge

Re: RS485-forbindelse i Y?

Jeg har engang på cykel påkørt en bil der var parkeret et uoplyst sted
hvor jeg ikke forventede nogen parkeret bil (Bernstorffsgade i København
ud for DSB's godsbanegård).. Det var kraftigt regnvejr, og cyklens
forlygte - skønt fuldt lovlig - formåede ikke at oplyse kørebanen
tilstrækkeligt langt frem.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Re: RS485-forbindelse i Y?

At ting er lovlige, betyder vel ikke at det er sådan at man pr. minimum
gør, vel?

Det er også lovligt at nøjes med 1,6 mm dækmønster, men det kunne aldrig
falde mig ind at køre et dæk så langt ned, da det stadig er uforsvaligt,
på trods af lovligheden.

Dumhed kan man ikke lovgive sig fra, derfor er egen tankegang en ret god
ting.

Jeg har altid haft belysningslys på mine cykler, uanset om loven siger
at det er nok med et stearinglys, men jeg tænker måske mere på mig selv,
end på hvad loven siger som minimum.
Det er trods alt mig, når jeg er på cykel, der er den svage i trafikken.
Tænk at ligge under et lastbilhjul og råbe: "Jeg havde retten til at
køre der, mine lygter var lovlige"..

"Her er Kurt, han kører stærkt.. Dødstærkt"..
"Her er kurt, han kan li' rør.. Peddigrør".

Mvh Hauge

Re: RS485-forbindelse i Y?
Hejsa,

Jeg ser en RX/TX kanal A samt en RX/TX kanal B på hver inverter.

Så Raspberry tilsluttes på inverter1 kanal A. Sammenkoble inverter1 kanal B
og inverter2 kanal A. Terminere inverter2 kanal B med 120 Ohm?

/Claus

Re: RS485-forbindelse i Y?
Claus tastede følgende:
A+B er da +/- på et balanceret signal.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: RS485-forbindelse i Y?
Hejsa,

Kan du lokkes til offentliggørelse af fabrikat og typenummer på inverterne?

/Claus

Site Timeline