RS485 - Page 2

Re: RS485

Ja hver "dims" kan både transmitte (sende) og receive ( modtage ).
Deraf navnet transceiver.

Med venlig hilsen

Lars M. Johansen
Odder

Re: RS485
Jep

Vil i mene de små NME0505 convertere er ok, de har 1kV adskillelse, men
intet om adskillelsen ved høje frekvenser

Kasper

Re: RS485

Jeg vil umiddelbart mene at du bør kunne bruge din 24V stel hvis der ikke er
for vilde spændingsdrop på den og den er trukket sammen med RS485'eren. Men
det afhænger naturligvis også af hvor hårdt miljøet er...

De bør være gode nok. (HF adskillelsen bør kun være overfor alm EMI - og det
klarer resten nok)

Hvis du skal bruge mange har jeg iøvrigt nogle rør DC-DC'er liggende (selvom
du vel kun skal bruge 1/3 af effekten):
      100  PowerBox MAB06 006H Apollo6 5V-5V DC-DC 3W  5 DIL

/anders

Re: RS485

Mail prisen.. er de stadig til at få ?

har dog nogle NME0505 på hånden til billige penge

Kasper

Re: RS485

De er så garanteret billigere - det er jo 1/3 effekt =)
Hvor mange skal du bruge? Aner ikke hvad mine reelt koster - men der er en
tilpas bunke til at jeg kunne finde på at designe dem ind i et eller andet.

/a

Re: RS485
i første omgang max en 3 stykker, men tror bare nyprisen bliver for dyr at
designe mit kredsløb efter, de andre ved jeg koster omkring en 50kr+moms

Men tak for tilbuddet

Kasper

Re: RS485

tjae tror 9600, måske 4800.. tjae 4800 burde kunne gøre det... skal kun i
første omgang have 4*16bytes + checksum over 10 gange i sekundet, det er 640
bit/s, og så skal der være plads til checksum etc og udvidelser og lidt data
den anden vej engang... så det er der vi snakker... ikke noget vildt
overhovedet

kunne da forstille mig at bruge nogle optoer jeg har, har dog ikke dataene
på dem her.. men det må jeg lige se

Kasper

Re: RS485

Hvis det er så lave hastigheder, er der ikke grund til '485. Så kan du bruge
optoer i en current loop. Det giver glavanisk adskillelse, er let og
billigt.

-jeg har ikke lige opfattet noget om afstanden?

Bo //

Re: RS485

Tja, det ser rigtigt nok ud. Jeg mener dog at huske at RS485 driverne ifgl.
spec'en kun skal kunne levere 60mA....

Jeg _ville_ nu bruge MAX1490 eller lignende...

Mvh.
 Anders (der kører i fladkabel incl. forsyning - pt. kun ca 20m men snart
(forhåbentligt) flere 100 meter ;-)

Re: RS485

SKRIG !!!

De små djævle har kostet mig problemers.

Hvis de ikke er belastet stiger udgangsspændingen til 8-9Volt. Derfor SKAL
du sætte en 150Ohms modstand over dem, inden du bruger dem til noget som
helst. Når din RS485 driver kablet er der ikke noget problem, men når du
skifter til modtagning, futter kredsen af p.g.a. overspænding. De moderne
CMOS kredse bruger for lidt strøm. Husk osse en fornuftig afkobling på
spændingen. Det er ikke pænt, det der kommer ud af den.

Bo //

Re: RS485

Jep...

jeg har derfor også lavet det lidt om i dag, jeg har valgt at bruge en 9V
version, og så en 7805, til dels kommer jeg af med dit beskrevne problem, og
desuden har jeg en lidt større margin til at kunne ligge over kablet til den
anden ende...

og jeg har en del 485 tranciever liggende ;)

så der er til de første 20-30 print...

Jeg tror måske jeg vil poste mit diagram op på min hjemmeside, når det er
lidt mere klart, så kan jeg høre jeres mening

Kasper

Re: RS485

Kunne man ikke have en dcdc til at sidde på masteren og så bruge et kabel
med 2 par i og trække +5V og gnd med ?

eller hvordan vil det vær emed gnd loops ?

Kasper
(det bliver jo en del penge i DCDC convertere)

Re: RS485

Jo - men check lige spændingsfaldet! (Har lige brokket mig til Maxim over at
de ikke har en 3-5.5V tranceiver ;-)

Ingen problemer - de ser jo ikke hinanden andet end i forsyningsenden.

/Anders

Re: RS485

"Anders F>> Kunne man ikke have en dcdc til at sidde på masteren og så bruge
et kabel

Jae, men har tænkt kablet skulle være et 2x2x0.5mm2

så det er jo noget bedre end standard utp kabel

Kasper

Re: RS485

Det skal nok gå så! Ellers bliver du jo ikke ruineret af en lille LDO...

Mvh.
 Anders

Re: RS485
Du kan for resten få tranceivere der er kortslutnings sikrede, på den måde
at driveren lukker ned hvis den bliver overbelastet.
Det kan være en fordel.

Har også hørt om andre der designer små PTC modstande ind med samme formål.

Lars M. Johansen
Re: RS485

Tjae, lige nu sidder jeg og er træt og kan ikke forstå det skal være
besværligt :)

Men jeg sætter pris på jeres viden !!

nu er det jo ikke den vilde mængde data og sådan...

hvad vil i mene om denne løsning:

På master boardet sidder der den nme0505, og den køre ud til alle slaverne
max 4 PT, men kun 1 der kan sende af gangen..

jeg bruger det 2x2x0.5 kabel
skærmen på kablet puttes til frame GND og evt sammen med gnd på sec side af
den NME0505.. måske med caps imellem...

på alle RS485 ledningerne kommer der en transorb og et T-filter ved hver
tranciever kreds vel til frame gnd...

Kasper

optocouplere mellem alle ttl signalerne

Re: RS485

Tja ..... jeg ved ikke rigtigt.

Jeg lavede en gang en konstruktion hvor jeg lavede en separat galvaniseret
5V forsyning til samme formål.
I det tilfælde fik jeg lavet net trafoen med en separat vinding til
formålet.
Her er isolationen formentlig også omkring 1kV, men rent kapacitivt er
koblingen til resten af apparatet ved HF nok en del større.
RS485 linierne blev her forsynet med T-filter, tranzorbere og nogle
seriemodstande så vidt jeg husker.

Seriemodstandene betyder ganske vist, at impedansen ikke bliver 100 Ohm, men
det gør ikke nødvendigvis noget hvis det er det samme i begge ender af
kablet.

Man har så ikke nødvendigvis 5V nede i den anden ende af kablet, men
tranceiverne fungere i reglen alligevel.

Giraf elektronik til husbehov.

Jeg har været med til, at sætte op til 100 Ohm i hver leder i en RS485.
Det var det eneste der kunne afholde transmitterne fra ustandseligt at himle
pga. transienter.
Her var der dog kun to tranceivere på samme kabel, som for øvrigt kun var 3
meter.
Problemet var at signalet gik i samme kabel hvor der også løb 3 faser 400V
mm.
Der var tale om temmelig grumset industri strøm.
Det det slog tranceiverne ud var udelukkende inducerede transienter opsamlet
på 3 meter kabel .
Ta den ..............

Man skal også lige huske en pull up og en pull down til at holde linierne,
når ingen sender.

Lars M. Johansen
Odder
Re: RS485
galvaniseret

Der er i hvert fald ingen udstrålingsproblemer ;-P

/Anders

Re: RS485

Ja der er ikke noget værre end en rusten forsyning.
Men jeg går ud fra at man forstod hvad jeg egentlig mente.

Lars M. Johansen