RS485

Er der nogle der har erfaringer med rs485...

jeg sidder og er ved at designe en enhed der skal køre med 485, og så til et
andet print med 485, de 2 print er begge monteret på samme 24V dog med mange
meter kabel imellem.

jeg bruger en LT1785 / Max485 hvor jeg på det differentiele par har lagt en
kondensator til frame_gnd og så derfra helt ved kredsen en cap fra frame gnd
til min gnd i opstillingen.

Hvordan spiller de 2 forsyninger sammen med gnd loops ?
vil det være en fordel med en DCDC konverter ?
Vil det være bedre med en transformator på RS485 signalet, og i så fald i
begge ender ? hvilke tranformatore er at foretække, en til 10mbit netværk ?

Kasper

--
Mvh Kasper

Ingen Gebyr På DK-KORT
Re: RS485
RS485 er en god måde at lave simpel kommunikation over selv meget lange
afstande ( km ), enda oppe til Mbit hastigheder.
En udbredt svaghed ved systemet er dog, at stelsløjfer og
potentialeforskelle er ensbetydende med døden for udgangstransistorene i de
små chips.

En måde til dels at komme ud over dette på er ved lave galvanisk isolerede
RS484 tranceivere.

Maxim og Linear technology har chipset til dette.
Maxim benytter capacitiv transformering til at skille
forsyningen, og Linear benytter en lille trafo til det samme.

Eneste drawback er prisen og størrelsen på kredsløbene.
Prisen ligger omkring 100 kr + for chippene, exklusiv de nødvendige ekstra
komponenter.
Størrelsen ligger for det færdige kredsløb på omkring 10 cm2, da maxims
løsning er en leaded kreds, og linears transformer også fylder.

Du kan IKKE umiddelbart benytte en transformator til at skille selve
signal-linierne, da hele systemet kører på DC signaler, og kræver korrekt
imperdans i begge ender for at virke ordenligt ( i hver fald hvis man har
mange nodes og lange afstande ).

Jeg vil foreslå at du laver en galvanisk isoleret 5V forsyning til din
transceiver med en lille trafo af en art, og isolerer 5V signalerne mellem
din processor og transceiveren med et par optokoblere.
Pas på at der ikke er for meget capacitiv kobling mellem primær og sekundær
på trafoen, da det er ensbetydende med "ingen isolation" overfor HF strøm
spikes på kablerne = død for kredsen.

Alternativt kan du hvis der er tale om et kontrollerbart system, med relativ
kort sendeafstand, benytte fornuftig jording/ steludligning mellem de to
stationer ( hvis du da ikke har flere ).

Under alle omstændigheder vil jeg råde dig til at sikre dine
kommunikationslinier  mod overspædniger osv, i hoved og r..
Specielt hvis du skal arbejde i et industrielt støj miljø.
Her kan T-Filtre, tranzorbere og ikke mindst seriemodstande hjælpe dig.

Søg evt. applikation notes om emnet på nettet ved de store halvleder
producenter.
Der findes mange gode.
Her kan du læse om korrekt terminering, beskyttelse, isolering osv osv....

Lars M. Johansen
Odder

Re: RS485

Hvad er forskellen på mit netværk og alm LAN ?

Kasper

Re: RS485

LAN er oftest isoleret fra og de fleste enheder til et LAN er jordet
ens.

Re: RS485

jae fik vidst klippet for meget væk :(, mente hvorfor lan kan bruge
transormatore og min ikke kan, ved mit er dublex over samme sæt ledninger...

Kasper

Re: RS485

Du kan også bruge transformatorer i RS485, men vil du have bedst
udnyttelse af dem, så skal du bruge den på forsyningen og ikke på
signalet.

Re: RS485

Re: RS485

Avah ?

Er det ikke spændingspotentiale mellem de to ledere ?

Re: RS485

?

Jo ......hele tiden.
Som jeg skrev ligger den ene hele tiden på 0V og den anden på 5V, så
forskellen mellem dem er hele tiden 5V.

Når man sender skifter de to linier.

Der er henholdsvis 5V ( målt mellem de to linier ) når man ikke sender en
puls og minus 5V når pulsen er der.

Med venlig hilsen

Lars M. Johansen
Odder

Re: RS485

nåja, har jeg da vidst fået at vide engang, det er vidst noget med at de
også køre noget haming code, eller sørger for dc nivuerne kommer på plads
software mæssigt også

Kasper

Re: RS485

det er vidst noget med at de

Tja det ved jeg ikke rigtigt .... så meget ekspert er jeg altså heller ikke
lige på det med LAN.
Men det lyder sansynligt at man i hvert fald på hurtigere og mere moderne
LAN systemer benytter noget DSP.
Det skulle heller ikke undre mig om man også laver "echo canseling" for at
fjerne reflektioner osv.

Hvis man sætter et scope på LAN signalet er det i hvert fald noget underligt
mudder.
At få noget fornuftigt ud af DET vil jeg overlade til dem som  kan.

Lars M. Johansen

Re: RS485

Kodningen sørger i hvert fald for DC-niveauet.

GigE køre fuld duplex på 4 par. Det er sgu' da hårdt =)

Mvh.
 Anders

Re: RS485

Jooo, det kan man godt sige....

Definer "mange"

Er der kommunikationsground på kredsene skal de kobles sammen

Det er ikke så fedt...

JA !

Klaus (med 120 m kabel og et helvedes støjpotentiale på en 485 bus)
Re: RS485

har du en tegning over noget man må se ?
evt lave en skitse af gnd etc ?

jeg skal max i den sidste ende på en eller anden måde kunne have 3 mastere,
der er enabled hver for sig (i første omgang kun 1) og så op til 4 (8)
slaver

det er alt

spiller de 2 forsyninger sammen med gnd loops ?

nej, derfor jeg er ved at tænke mig om inden jeg laver printet

men kan ikke lige finde ud af hvor jeg får mest ud af den...

Kasper

Re: RS485

Kig på en stor vindmølle.
Dem der står NEG-Micon på og som er over 1500kW i effekt :-)

Vi brger isolerede enheder. ICP 7520AR i den ene ende, den har 3kV
isolation med DC/DC konverter.

Hvor mange meter kabel ?

Det gør du inde i din "dims". Lars gav dig svaret:
[...]

tager et kig

tjae lidt forskelligt, 20-50-100meter, max 100 tror jeg, dog i et hårdt
miljø

Jep læste det med velbehag ;)

når i skriver tranciever, mener i så i begge ender ?, for det er de jo begge

kasper

Re: RS485

Hårdt miljø ?

Svarer det til 3 x 1,5kA inden for 40 cm's afstand ?

Hvis du isolerer fra i begge ender, kan du koble stel fra RS485 driverne
sammen og så er du sikret.

Btw: Bo (Bjerre) svarer formodentligt også når han får tid - han har
svjh også gjort lidt i RS485.

Re: RS485

tjae, kunne det nu nok være, i al falf i de bundter ledningerne løber i :(

kunne være fint, er modtagelig for alt lige nu, vil helst kun lave det 1
gang

Kasper

Re: RS485
Til Klaus.

Jeg ved ikke om du kender CAN busser.

Det er faktisk nøjagtigt det samme, dog med en specifik protokol.
I øvrigt har jeg hørt at man generelt har problemer med feltbåren støj
specielt på CAN busser.
Formentlig fordi de konsekvent kører i Mbit området, og konstant banker
banker løs med budskaber ud på linen.
Det sidste ligger i CAN bussens natur ( protokollen ).

Jeg kunne forestille mig at PROFI-bus og de andre lignende standarder har
samme problemer.

Men dybest set er alle systemerne en RS485 med en specifik protokol bygget
oven på.

Selv kabling og terminering er det samme ( twisted pair med skærm og ca. 100
Ohm i hver ende ).

Lars M. Johansen
Re: RS485

Jo

Jep, eller modbus osv....

Vi kører 485 og CAN hen over samme ledere, dog "kun" ved 9600 baud.

I know.