RS485

Hej

Er der nogle der har erfaringer med rs485...

jeg sidder og er ved at designe en enhed der skal køre med 485, og så til et andet print med 485, de 2 print er begge monteret på samme 24V dog med mange meter kabel imellem.

jeg bruger en LT1785 / Max485 hvor jeg på det differentiele par har lagt en kondensator til frame_gnd og så derfra helt ved kredsen en cap fra frame gnd til min gnd i opstillingen.

Hvordan spiller de 2 forsyninger sammen med gnd loops ? vil det være en fordel med en DCDC konverter ? Vil det være bedre med en transformator på RS485 signalet, og i så fald i begge ender ? hvilke tranformatore er at foretække, en til 10mbit netværk ?

Kasper

--
Mvh Kasper

Ingen Gebyr På DK-KORT
Repzak

RS485 er en god måde at lave simpel kommunikation over selv meget lange afstande ( km ), enda oppe til Mbit hastigheder. En udbredt svaghed ved systemet er dog, at stelsløjfer og potentialeforskelle er ensbetydende med døden for udgangstransistorene i de små chips.

En måde til dels at komme ud over dette på er ved lave galvanisk isolerede RS484 tranceivere.

Maxim og Linear technology har chipset til dette. Maxim benytter capacitiv transformering til at skille forsyningen, og Linear benytter en lille trafo til det samme.

Eneste drawback er prisen og størrelsen på kredsløbene. Prisen ligger omkring 100 kr + for chippene, exklusiv de nødvendige ekstra komponenter. Størrelsen ligger for det færdige kredsløb på omkring 10 cm2, da maxims løsning er en leaded kreds, og linears transformer også fylder.

Du kan IKKE umiddelbart benytte en transformator til at skille selve signal-linierne, da hele systemet kører på DC signaler, og kræver korrekt imperdans i begge ender for at virke ordenligt ( i hver fald hvis man har mange nodes og lange afstande ).

Jeg vil foreslå at du laver en galvanisk isoleret 5V forsyning til din transceiver med en lille trafo af en art, og isolerer 5V signalerne mellem din processor og transceiveren med et par optokoblere. Pas på at der ikke er for meget capacitiv kobling mellem primær og sekundær på trafoen, da det er ensbetydende med "ingen isolation" overfor HF strøm spikes på kablerne = død for kredsen.

Alternativt kan du hvis der er tale om et kontrollerbart system, med relativ kort sendeafstand, benytte fornuftig jording/ steludligning mellem de to stationer ( hvis du da ikke har flere ).

Under alle omstændigheder vil jeg råde dig til at sikre dine kommunikationslinier mod overspædniger osv, i hoved og r.. Specielt hvis du skal arbejde i et industrielt støj miljø. Her kan T-Filtre, tranzorbere og ikke mindst seriemodstande hjælpe dig.

Søg evt. applikation notes om emnet på nettet ved de store halvleder producenter. Der findes mange gode. Her kan du læse om korrekt terminering, beskyttelse, isolering osv osv....

--
Med venlig hilsen

Lars M. Johansen
Lars Johansen

Hvad er forskellen på mit netværk og alm LAN ?

Kasper

Reply to
Repzak

Repzak skriver:

LAN er oftest isoleret fra og de fleste enheder til et LAN er jordet ens.

Repzak skriver:

Jooo, det kan man godt sige....

Definer "mange"

Er der kommunikationsground på kredsene skal de kobles sammen

Det er ikke så fedt...

JA !

Klaus (med 120 m kabel og et helvedes støjpotentiale på en 485 bus)

jae fik vidst klippet for meget væk :(, mente hvorfor lan kan bruge transormatore og min ikke kan, ved mit er dublex over samme sæt ledninger...

Kasper

Reply to
Repzak

har du en tegning over noget man må se ? evt lave en skitse af gnd etc ?

jeg skal max i den sidste ende på en eller anden måde kunne have 3 mastere, der er enabled hver for sig (i første omgang kun 1) og så op til 4 (8) slaver

det er alt

spiller de 2 forsyninger sammen med gnd loops ?

nej, derfor jeg er ved at tænke mig om inden jeg laver printet

men kan ikke lige finde ud af hvor jeg får mest ud af den...

Kasper

Reply to
Repzak

Repzak skriver:

Du kan også bruge transformatorer i RS485, men vil du have bedst udnyttelse af dem, så skal du bruge den på forsyningen og ikke på signalet.

Repzak skriver:

Kig på en stor vindmølle. Dem der står NEG-Micon på og som er over 1500kW i effekt :-)

Vi brger isolerede enheder. ICP 7520AR i den ene ende, den har 3kV isolation med DC/DC konverter.

Hvor mange meter kabel ?

Det gør du inde i din "dims". Lars gav dig svaret: Jeg vil foreslå at du laver en galvanisk isoleret 5V forsyning til din transceiver med en lille trafo af en art, og isolerer 5V signalerne mellem din processor og transceiveren med et par optokoblere. Pas på at der ikke er for meget capacitiv kobling mellem primær og sekundær på trafoen, da det er ensbetydende med "ingen isolation" overfor HF strøm spikes på kablerne = død for kredsen.

tager et kig

tjae lidt forskelligt, 20-50-100meter, max 100 tror jeg, dog i et hårdt miljø

Jep læste det med velbehag ;)

når i skriver tranciever, mener i så i begge ender ?, for det er de jo begge

kasper

Reply to
Repzak

Repzak skriver:

Hårdt miljø ?

Svarer det til 3 x 1,5kA inden for 40 cm's afstand ?

Hvis du isolerer fra i begge ender, kan du koble stel fra RS485 driverne sammen og så er du sikret.

Btw: Bo (Bjerre) svarer formodentligt også når han får tid - han har svjh også gjort lidt i RS485.

> Hvad er forskellen på mit netværk og alm LAN ?

Lars Johansen

Lars Johansen skriver:

Avah ?

Er det ikke spændingspotentiale mellem de to ledere ?

?

Jo ......hele tiden. Som jeg skrev ligger den ene hele tiden på 0V og den anden på 5V, så forskellen mellem dem er hele tiden 5V.

Når man sender skifter de to linier.

Der er henholdsvis 5V ( målt mellem de to linier ) når man ikke sender en puls og minus 5V når pulsen er der.

Med venlig hilsen

Lars M. Johansen Odder

Reply to
Lars Johansen

Ja hver "dims" kan både transmitte (sende) og receive ( modtage ). Deraf navnet transceiver.

Med venlig hilsen

Lars M. Johansen Odder

Reply to
Lars Johansen

nåja, har jeg da vidst fået at vide engang, det er vidst noget med at de også køre noget haming code, eller sørger for dc nivuerne kommer på plads software mæssigt også

Kasper

Reply to
Repzak

tjae, kunne det nu nok være, i al falf i de bundter ledningerne løber i :(

kunne være fint, er modtagelig for alt lige nu, vil helst kun lave det 1 gang

Kasper

Reply to
Repzak

Til Klaus.

Jeg ved ikke om du kender CAN busser.

Det er faktisk nøjagtigt det samme, dog med en specifik protokol. I øvrigt har jeg hørt at man generelt har problemer med feltbåren støj specielt på CAN busser. Formentlig fordi de konsekvent kører i Mbit området, og konstant banker banker løs med budskaber ud på linen. Det sidste ligger i CAN bussens natur ( protokollen ).

Jeg kunne forestille mig at PROFI-bus og de andre lignende standarder har samme problemer.

Men dybest set er alle systemerne en RS485 med en specifik protokol bygget oven på.

Selv kabling og terminering er det samme ( twisted pair med skærm og ca. 100 Ohm i hver ende ).

--
Med venlig hilsen

Lars M. Johansen
Lars Johansen

Jep

Vil i mene de små NME0505 convertere er ok, de har 1kV adskillelse, men intet om adskillelsen ved høje frekvenser

Kasper

Reply to
Repzak

Lars Johansen skriver:

Jo

Jep, eller modbus osv....

Vi kører 485 og CAN hen over samme ledere, dog "kun" ved 9600 baud.

I know.