RS422/RS485 over RJ45

Hej NG, efter lidt googling virker det som om at der er mange der bruget
cat5-kabel til RS422/485-signaler.

Men er der nogen standard (eller bare en "mest brugt måde") for hvilke
ben der bruges til hvad, eller skal jeg bare opfinde min egen måde? Er
interesseret i 2/4-wire RS422 og RS485 (går ud fra at kablingen er det
samme som for 2-wire RS422).

Med venlig hilsen Preben

Re: RS422/RS485 over RJ45

Jeg kender ikke nogen standard, men sørg for at bruge ledningerne parvis,
ellers får du ikke fuldt udbytte af balanceringen.

Dvs. hvis du bruger de samme par som netværk, så har du ikke problemer.

Re: RS422/RS485 over RJ45
Hejsa ...

Lige et indskudt spørgsmål ...

Lige et spørgsmål .... når man siger par vis ... tænker du så på at tvinde A
& B sammen som et par eller A og Stel
eller måske bare have 2 ledere med A par tvunden ?

 - blev lige lidt i tvivl...

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: RS422/RS485 over RJ45

Når man køre balanceret har man ikke stel på den ene ledning, lige nøjagtig
det der er forskellen fra balanceret contra ubalanceret....

så man tager UD1 og UD2 og forbinder til et par....

Kasper

Re: RS422/RS485 over RJ45

nøjagtig

Og bruger en tredie ledning til at overføre stel på, ved RS485 bør stel være
koblet sammen, eller også skal der laves et specielt kredsløb ved hver
sender/modtager.

Re: RS422/RS485 over RJ45
Så konklutionen bliver at jeg tvinder A & B sammen som par i netværkskablet
og bruger en tredje ledning til stel ?

m.v.h.
lasse madsen

være

Re: RS422/RS485 over RJ45

netværkskablet

Jeps.

Re: RS422/RS485 over RJ45

tvinde
nøjagtig

Hov, hov,

Hvis ikke du bærer en potentialeudligning gemmen kablet får du alle mulige
problemer med commonmode overstyring og EMC problemer. Balanceret signal
betyder ikke at man kan undvære en fælles reference...

Bo //

Re: RS422/RS485 over RJ45

Ikke, hvis transcieveren er isoleret fra forsyningsdelene. Se evt lidt
på icp-das moduler.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: RS422/RS485 over RJ45

-så har du jo et apparat 'A' med jord og et apparat 'B', med noget andet
jord og et galvanisk adskilt transmission system 'C' mellem. Men eet eller
andet sted skal du sikre at 'C' ikke er perfekt isoleret, for så vil du
kunne opbygge store spændinger (statisk el), og eet eller andet sted skal
det ledes væk, ellers finder det selv en vej, gennem en trashformer eller en
optokobler. Derfor sidder der ofte en afleder (MOV eller gnistgab, som evt
kan være laver i printbanerne) mellem apparatstel og den isolerede del. Har
du kigget inde i de små lyseblå moduler ?

Bo //

Re: RS422/RS485 over RJ45

Jep, har dog ikke lige en på mig lige nu. De har typisk 3kV isolering.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: RS422/RS485 over RJ45

og har men en vejrstation, der ved en fejl ikke er jordet, er 3kV ikke
meget, når det er tør frostklar vinterluft og det blæser lidt. Men en
megaohm eller lignende kan aflede det, inden det springer over eet eller
andet sted..

Bo //

Re: RS422/RS485 over RJ45

Okay, der hvor vi bruger dem, er alt jordet sammen med et stort stålrør
:-)

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: RS422/RS485 over RJ45

Jeg gjorde erfaringen på en tør nordsvensk trægavl, hvor jeg havde sat en
vindmåler op på et 2 meter langt jernrør, der ikke var jordet. Flere
optokoblere omkom den vinter..

Bo //

Re: RS422/RS485 over RJ45

 Hey Bo

hmm... og grunden til at netværkskabler ikke har det er de er transformator
koblet i ind og udgange ??

nu undre jeg mig lidt, og er er ikke så god til det der emc noget.. men har
da læst lidt i en bog om det...

hvis man ikke gør det og føre gnd potentielet med, så må man vel ikke jorde
begge apparater ? andet end hvis de har 100 % samme potentiele, ellers får
går der vel en jordstrøm i potentiel lednignen, hvilket kan støje en del..
eller har jeg misforstået det ??

En anden ting der lige slog mig, de netværkskabler der har skærket stik og
kabel STP, når man putter dem imellem 2 pc'er der er jordet, så udligner man
også over skærmen ? eller er der noget jeg har overset  ???

Re: RS422/RS485 over RJ45

transformator

-ja

jorde

Hvis apparaterne begge er jordet vil jeg jo nok udelade omtalte forbindelse.
RS422/485 kan leve med en commonmode forskel mellem sender og modtager på
7V. Dette interval kan du bruge til at udligne potenpialeforskelle eller til
brum eller andre støjkilder.

man

Ja, det gør man jo, men de er stadig transformerkoblede. Derfor har alle den
slags enheder en MOV, et gnistgab eller andet, der hindrer at der opbygges
elektrostatiske ladninger, med en spænding, der er højere end transformerens
gennemslagsspænding.

Jeg har engang overset denne overspændingsbeskyttelse, med det resultat at
et galvanisk adskilt målekredsløb ofte satte en optokobler af...

Bo //

Re: RS422/RS485 over RJ45
og
den
transformerens

Men den skærm stikket har, er vel direkte til comuterens stel i begge ender
??

Kasper

Re: RS422/RS485 over RJ45

stik
udligner

ender

Nej, den sidder til det lokale stel, der sidder på den isolerede side. Der
sidder en kondensator mellem computerens "rigtige" stel og det stel, som
skærmen er forbundet til. Derfor virker skærmen ved høje frekvenser, men
giver ikke en jordsløjfe.

prøv at se efter på et netkort, eller i application notes, der viser hvordan
man gør det.

Bo 77

Re: RS422/RS485 over RJ45
hvordan