rs232 termometer - ingen værdi ?

Hvad er det lige der sker ???
Jeg har bygget sådan et termometer som skulle kunne kobles på com
porten hvorved man så bare kunne aflæse temperaturen via a lidt
software men det eneste jeg får som temperatur er 0 grader ¿?

Er der nogen som lige har et umiddelbart bud på hvad der kan være galt
?

Jeg har prøvet at skifte spændingsregulatoren, samt prøvet adskillige
DS1631 temp. Har jeg vendt noget forkert (f.eks. zenerdioderne eller
DS1631'eren) ??

Håber på et svar

Links til opbygning af termometer:
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Launchpad/3632/pc_therm.htm
http://hjemmesider.eucsyd.dk/ejl/webservertemp/defaulttemp.htm

Mvh
Johnny

Re: rs232 termometer - ingen værdi ?

Det er jo rimelig svært.. kan du tage billeder af dit hjemme byg ?

har du målt om der er forsyning de de kredse ??

Kasper

Re: rs232 termometer - ingen værdi ?

Kan du måle noget på datalinjen ?

Re: rs232 termometer - ingen værdi ?

Hvis der er forsyningsspændinger de steder, der skal være, skal du først
finde ud af om det er hardware eller software, der indeholder løsningen på
problemet. Er der trafik på data linjerne?

Bo //

Re: rs232 termometer - ingen værdi ?

Af hvilken årsag tror du at en RS-232 kan drives af et TTL niveau?

Kigger du på tegningen af spændingsniveauer på
http://www.interfacebus.com/Design_Connector_RS232.html#a kan du se at du,
som transmitter SKAL levere mindst +/-5V, og det kan du ikke med en kreds,
der er forsynet fra +5V.

Ser du på den anden ende, så KAN din PC nøjes med at levere et sving på
+/-5V, og så er der jo ikke nok til at spændingsregulatoren kan levere 5V
ud.

Konstruktionen er dødfødt, men vil muligvis virke i visse heldige tilfælde.

Bo //

Re: rs232 termometer - ingen værdi ?

Som tilføjelse kan jeg oplyse at mange bærbare PC'er ikke bruger RS232, men
den mere moderne RS562, der ligner '232 men med den tilføjelse, at den kan
drives ved kun 3.7V ud på linjen, og så er du sikker på at det ikke virker.

Bo //

Re: rs232 termometer - ingen værdi ?
Den Tue, 04 Jan 2005 09:57:29 +0100. skrev Bo Bjerre:

<snip>

smart!! Dette var ny viden for mig.

Og man kan vel være sikker på, at reklameafdelingen stadigvæk ukritisk
kalder det rs232 ikke?

Christian Treldal

Re: rs232 termometer - ingen værdi ?

Naturligvis, ellers tør folk ikke købe det !

Bo //

Re: rs232 termometer - ingen værdi ?

Hey

Det skal lige siges jeg har næsten aldrig haft problemer med at køre et TTL
signal på en RS232 port...

Vi brugte det meget ombord på både, hvor GPS'er / Radare / Ekkolod etc ofte
gav deres NMEA signal ud i TTL...

Jeg tror jeg har forbundet langt over 50 på den måde hvor det bare har
virket, både på bærbare mend hovedsageligt på alm computere, både på
bundkortets egen porte og indstikskort, ofte LAVE 550 tror jeg det hed...

De gange hvor det ikke har virket har det ofte været pga de nye com porte
belsaster mindre, og en modstand fra signalet til gnd for at hive signalet
helt til stel plejede at virke.

MEn det mest rigtige var jo at få en tranciever, eller rettere en opto
coupler på, men hvis der var 4 porte på en pc røg der jo nemt 2k til de
interface som det kunne køre uden, derfor blev de ofte kun brugt i tilfælde
af der var problemer, eller RS422 signal etc..

Kasper

Re: rs232 termometer - ingen værdi ?

-jeg ser tydeligt ordet "næsten"

Jeg håber ikke det er noget der bruges i sikkerhedskritiske installationer

Re: rs232 termometer - ingen værdi ?

Jep havde skrevet det først uden.. meen...

Næe.. de bruger det vel kun til at sejle efter / få båden til at sejle efter
etc...

Men jeg vil give dig ret i det ikke er korrect, men efter mine erfaringer
virker det i over 90% af tilfældene uden bøvl ... det er også kun 4800...

Kasper

Re: rs232 termometer - ingen værdi ?
Hej

Jeg tror måske problemet kunne ligge i hvilken windows version softwaren er
udviklet til.
(kan ikke umidelbart se hvad progammet bør kunne køre på)

I gamle dage (før win98se og xp) kunne man skrive direkte til portene det
kan man ikke mere og derfor er der en masse software der ikke virker uden de
bliver tilpasset til at snakke over selve windows kerne.

Et andet problem kunne være hastighed.
Da ds1821 læst som clok / data direkte på porten og ikke som er normalt
rs232 signal kan det være din pc er alt for hurtig (hvis softwaren er
udviklet for nogle år siden )

Hilsen Wiljan

Site Timeline