RS232 styring af relæ

Hej

Mangler et diagram til at lave en enhed, som tilsluttes en rs232 port på en pc, der kan styre et eller flere relæer.

Jens

Reply to
Jens

Jens skriver:

Hvad software har du tænkt dig at styre det med ?

Har du overvejet at bruge parallelporten i stedet ?

Hvor mange relæer ?

Softwaren laver jeg selv. Jeg har ikke en parallelport, der kan bruges. Den bruges til min printer. Jeg skal bruge 2-3 stk relæer.

Jens

Reply to
Jens

Jens skriver:

Okay, skal det være simpelt, bruger man bare de kontrolsignaler der findes på serielporten (TX, DTR og RTS). Kan du styre disse, kan du gøre det simpelt vha lidt modstande og trasistorer. Skal du bruge flere relæ'er skal du ud i noget protokol/processorstyret, elelr en seriel til paralleladaptor og et kredsløb til parallelporten

Kig evt på epanorama.net under "PC circiuts"

Har du et lille eksempel på det simpel med modstande og transistorer?

Jens

Reply to
Jens

Hvis det er på en windows maskine ?

Så pas på da den checker om der sidder noget nyt på porten!

Må relæerne tænde/slukke af sig selv under opstart ?

Hvis ikke så må du igang med at lave lille PIC / eller lignende.

\Lars G

Reply to
Lars G

Kan du bruge dette ?

\Lars G

Reply to
Lars G

Jeg er igang med at lave et kredsløb som har 8 opto indgange & 8 relæ udgange. Det kan udvides til ialt 128 I/O Det kan styres fra en seriel RS 232 eller 485 (hvis flere skal kobles sammen) Den styres af meget simple acsii komandoer. Jeg har lavet en prototype, men er ikke helt færdig med at teste det. Prisen bliver ca. 3000,- for kortet med 8 I / 8 U Der er også 5 / 12 V strømforsyning på. Forsynes med 12 - 48 V

John

"Jens" skrev i en meddelelse news:41d69772$0$33624$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Reply to
John jensen

Hvordan kan det koste 3000?

Print+Max232+MPU+8 stk relæer+8 stk opto+7805+lidt transistorer og modstande.

Jeg vil tro det kan laves for nærmere 1000 kr med Brinck priser (Indrømmet, jeg har sprunget et par spec's over, men de koster ikke 2000 ekstra)

Reply to
HKJ

Har du lavet en kopi af

M485-CNV232 til 729kr+M (Optoisolerede RS232 til RS422/485 konvertere)
M485-REL7-I til 729kr+M (Med 7 relæer og 4 digitale indgange)

?

Så ville jeg nok vælge danbit :-)

\Lars

Reply to
Lars G

Der sidder 2 komplette switch mode strømforsyninger på kortet. Der er brugt switch mode da de skal kunne forsyne følere samt flere udvidelses kort. Analog indgange vil også kunne tilsluttes. (ikke lavet endnu) Med stik og printfremstilling løber det altså op i pris. Desuden vil jeg da også have lidt for at bruge tiden på at sidde og samle dem. (Halvdelen er smd) Hvis man selv vil montere kortet er jeg villig til at sælge det lidt billigere.

John

"HKJ" skrev i en meddelelse news:cr6fk8$2rom$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Reply to
John jensen

Det er ikke en kopi af noget som helst. Det er lavet efter en bestilling / spec. fra et Brasiliansk firma. Men da jeg selv har udviklet det / lavet software, står det mig frit for at sælge det her i DK.

John

"Lars G" skrev i en meddelelse news:41d6c37a$0$166$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
John jensen

Sådan en kan sagtens laves for 200kr (SMP-chip+spole+kondensatorer)

Et europakort koster 300 kr i dobbeltsidet, gennempleteret udførsel for enkeltstyk.

Det er så helt forståeligt.

Reply to
HKJ

Da du beskrev dit produkt.... kunne jeg lige se "danbit´s" produkt foran mig :-) Det var det jeg mente med 'kopi'.

At du vil have 3000kr for dit print kan jeg måske godt forstå.

Hvis det er et "special" produkt. Altså lav styk tal og lavet manuelt i DK.

Så hvis Jens kan nøjes med et "standart" produkt vil hans pris også blive lidt lavere.

\Lars G

Reply to
Lars G