RS232 styring af relæ

Mangler et diagram til at lave en enhed, som tilsluttes en rs232 port på en
pc, der kan styre et eller flere relæer.

Jens

Re: RS232 styring af relæ

Hvad software har du tænkt dig at styre det med ?

Har du overvejet at bruge parallelporten i stedet ?

Hvor mange relæer ?

Re: RS232 styring af relæ

Softwaren laver jeg selv.
Jeg har ikke en parallelport, der kan bruges. Den bruges til min printer.
Jeg skal bruge 2-3 stk relæer.

Jens

Re: RS232 styring af relæ

Okay, skal det være simpelt, bruger man bare de kontrolsignaler der
findes på serielporten (TX, DTR og RTS). Kan du styre disse, kan du gøre
det simpelt vha lidt modstande og trasistorer. Skal du bruge flere
relæ'er skal du ud i noget protokol/processorstyret, elelr en seriel til
paralleladaptor og et kredsløb til parallelporten

Kig evt på epanorama.net under "PC circiuts"

Re: RS232 styring af relæ

Har du et lille eksempel på det simpel med modstande og transistorer?

Jens

Re: RS232 styring af relæ

Kan du bruge dette ?

http://groups.google.dk/groups?q=RS232+to+relay+dtr+schematic&hl=da&lr=&selm=VA.000001c1.00030a48%40karlq.globalserve.net&rnum=1

\Lars G

Re: RS232 styring af relæ

Hvis det er på en windows maskine ?

Så pas på da den checker om der sidder noget nyt på porten!

Må relæerne tænde/slukke af sig selv under opstart ?

Hvis ikke så må du igang med at lave lille PIC / eller lignende.

\Lars G

Re: RS232 styring af relæ
Jeg er igang med at lave et kredsløb som har 8 opto indgange & 8 relæ
udgange.
Det kan udvides til ialt 128 I/O
Det kan styres fra en seriel RS 232 eller 485 (hvis flere skal kobles
sammen)
Den styres af meget simple acsii komandoer.
Jeg har lavet en prototype, men er ikke helt færdig med at teste det.
Prisen bliver ca. 3000,- for kortet med 8 I / 8 U
Der er også 5 / 12 V strømforsyning på.
Forsynes med 12 - 48 V

John

Re: RS232 styring af relæ

Hvordan kan det koste 3000?

Print+Max232+MPU+8 stk relæer+8 stk opto+7805+lidt transistorer og
modstande.

Jeg vil tro det kan laves for nærmere 1000 kr med Brinck priser (Indrømmet,
jeg har sprunget et par spec's over, men de koster ikke 2000 ekstra)

Re: RS232 styring af relæ
Der sidder 2 komplette switch mode strømforsyninger på kortet.
Der er brugt switch mode da de skal kunne forsyne følere samt flere
udvidelses kort.
Analog indgange vil også kunne tilsluttes. (ikke lavet endnu)
Med stik og printfremstilling løber det altså op i pris.
Desuden vil jeg da også have lidt for at bruge tiden på at sidde og samle
dem. (Halvdelen er smd)
Hvis man selv vil montere kortet er jeg villig til at sælge det lidt
billigere.

John

Re: RS232 styring af relæ

Sådan en kan sagtens laves for 200kr (SMP-chip+spole+kondensatorer)

Et europakort koster 300 kr i dobbeltsidet, gennempleteret udførsel for
enkeltstyk.

Det er så helt forståeligt.

Re: RS232 styring af relæ

Har du lavet en kopi af

http://www.danbit.dk/produkter/0706.phtml
M485-CNV232 til 729kr+M (Optoisolerede RS232 til RS422/485 konvertere)
http://www.danbit.dk/produkter/0716.phtml
M485-REL7-I til 729kr+M  (Med 7 relæer og 4 digitale indgange)

?

Så ville jeg nok vælge danbit :-)

\Lars

Re: RS232 styring af relæ
Det er ikke en kopi af noget som helst.
Det er lavet efter en bestilling / spec. fra et Brasiliansk firma.
Men da jeg selv har udviklet det / lavet software, står det mig frit for at
sælge det her i DK.

John

Re: RS232 styring af relæ

Da du beskrev dit produkt.... kunne jeg lige se "danbit´s" produkt foran
mig :-) Det var det jeg mente med 'kopi'.

At du vil have 3000kr for dit print kan jeg måske godt forstå.

Hvis det er et "special" produkt. Altså lav styk tal og lavet manuelt i DK.

Så hvis Jens kan nøjes med et "standart" produkt vil hans pris også
blive lidt lavere.

\Lars G

Site Timeline