RS232/(eller anden seriel?) interfacing til PIC16F877A og PIC16F84A

Jeg er lidt tabt bag en vogn. Jeg har kun arbejdet med et par enkelte
færdige "kits" til udvikling og det var med en Motorola chip. Jeg har
ikke prøvet at opbygge mit "eget" kit før og det er nok næppe noget der
bliver nemt. Men nu skulle jeg jo til at have lavet en omdrejningstæller
som i jo nok husker jeg havde et spørgsmål om. Og så ville jeg da også
godt have opbygget et andet "vildere" kit.

Nå, men det første jeg har tænkt mig at tage hul på er den serielle
interfacing. Når CPU'eren startes i "bootstrap" mode (hedder det også
det på en PIC) startes der vel en lille predefineret monitor som starter
en protokol til seriel overførsel. Sådan husker jeg i hvert fald
motorola'en virkede - eller rettere det blev vist overført direkte ved
hjælp af software på computeren HVER gang den startede i "bootstrap"
mode. Herefter kunne man lægge en monitor ind eller lave sit eget lille
program som var sat til at starte HVER gang man trykkede "reset".

Mit spørgsmål er helt konkret hvordan jeg interfacer de to MCU'er med et
par serielle kredse.

Jeg vil gerne arbejde med en kreds som kan forsynes med 3-5 V forsyning,
da jeg så kun skal sætte mig ind i forhåbentlig én enkelt kreds hvis jeg
nu skulle begynde at lege både med 3 og 5 V om noget tid.

Jeg har haft kig på MAX3222E/MAXMAX3232E
(http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk17%80&ln =) som begge har
indbygget charge pump. Men hvad vil det sige at MAX3222E har "Low-Power
Shutdown with Receivers Active".

En anden kreds kunne være DS276
(http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk29%30&ln =) også fra Maxim.
Hvad vil det sige at den har en "No of ext. caps = 0" - De andre to
kredse har 4 ligesom en standard MAX232 kreds har.

"Nom Cap. Value (µF)" - Hvad har det at sige og er det noget jeg skal
bekymre mig om? Jeg har læst noget om kabeltyper/længder kan have en vis
capacitans.

Hjææælp? Er helt på skideren her.

Er der andre gode forslag til en seriel overførsel som f.eks. USB (på en
NEM måde) så er jeg da åben, men jeg må nok ærligt indrømme at jeg tror
det er et sværere område da jeg INTET aner om USB udover småting.
Desuden har jeg hørt at det i hvert fald engang var svært at interface
og at det nok slet ikke er muligt at lave til dette formål?

Tak på forhånd - det er et guld-usenet dette her!!!

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Re: RS232/(eller anden seriel?) interfacing til PIC16F877A og PIC16F84A

Det var noget af en indrømmelse :-)

Til hinanden, eller til programmering ?

At den kan være i shutdown mode og vågne, når der kommer signal til den
??

I hvilken forbindelse ? "Nom cap value" ville jeg tro at være
kondensatorstørrelser til at boost'e spændingen med.

Ellers, læs på maxim-ic.com, der er _masser_ af hints, typical
application osv...

Kabeltype/længde: hold dig under 1-2 meter og du kan bruge, næsten, hvad
kabel du har lyst til.

USB er nemt, rent hardvare mæssigt. Softwaren derimod er noget crap.

Klaus (hardwaremand)
det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: RS232/(eller anden seriel?) interfacing til PIC16F877A og PIC16F84A

Sådan er livet jo..

Til programmering og udvikling :)

Sådan ligesom de her evaluationboards man kan købe rundt omkring til
overpriser *gg*

Hvilke ben på microprocessoren skal jeg tage et nærmere kig på, for der
er det der hedder ICSP - In circuit serial programming? Er det der jeg
skal bekymre mig om noget eller hvad med portb? Bruges den ikke til
Incircuit programmeringen?

Ok. vælger nok en uden, for at simplificere det hele :)

Ja, det tror jeg også :) efter at have læst mere på databladet, men tak
for hintet.. Det giver mening nu!

Jep, så derfor holder jeg mig fra det.

If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Re: RS232/(eller anden seriel?) interfacing til PIC16F877A og PIC16F84A
Hej Preben,

Præcis det der står ;)
Senderne lukkes helt ned, men modtagerne lytter stadig på snoren.

"Antal eksterne kondensatorer = 0", altså ingen eksterne kondensatorer.
(De nødvendige kapaciteter er indenbords).

Står det ikke i forbindelse med charge pump kondensatorerne ?

Så er design af et processor-kit måske lige ambitiøst nok ;)

Prøv at kigge lidt på Jespers YAMPP-sider <URL:http://www.YAMPP.com/

Ellere gå direkte til det USB-modul du nok kan få glæde af på:
<URL:http://www.myplace.nu/mp3/usb_module.htm

Velbekomme - er der mere end et ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvad med afkobling? Er det heller ikke nødvendigt eller stadig en
nødvendighed?

Nah, men det er vist bare en kondensator til charge pump og så afkobling
så vidt jeg kan se, men se lige
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX3222E-MAX3246E.pdf hvis nogen
skulle få lyst.. Det er side 17 der er et "Typical Operating Circuits"
og dvs. en MAX3232E vil nok være lettest at arbejde med :) Eller det
kommer jo an på hvordan jeg kobler den til PIC'en?

Ok, jeg ved bare ikke hvordan, men jeg har da haft TEORI om timing osv.
Men da der er intern hukommelse i disse MCU'er så er der jo ikke
ligefrem meget timing at skulle lave. Jeg mangler bare en masse af det
praktiske arbejde :) Uddannelse sutter numse - man vil gerne så meget
men man lærer ikke nok og har alt for travlt til at lære mere :(

USB er droppet.. Som også skrevet er software'n svær :(

Ja, mit eget *gg*. Ej, usenet er bare guld :)

--
[...]

Hvis du ser i databladet kalder de dem bypass, dem bør du have med.

Ak ja, det tager tid at lære, men tålmodighed er jo en dyd :)

Kig nu lige _grundigt_ på Jespers USB-side før du fremsætter den påstand ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ok, men det må jeg så overveje til næste projekt. Jeg tror ikke rigtig
det vil være smart at bruge her af andre grunde - selvfølgelig lige
noget der SKAL overvejes, men nu ser jeg..

Hvad er så smart ved Jesper's USB-ting?
"If contains a FT8U245BM USB chip from FTDI. This chip is a complete USB
interface, including the USB protocol stack.
It connects to your project through an 8-bit databus, a RD and WR line
and 2 status pins. It doesn't get simpler than this.
There's no need to add a lot of code to handle the USB stack, all this
is handles inside the FTDI chip. You just read from and write to the
chip, by using the RD and WR lines, and monitoring the status flags that
indicates if a character is ready, or the transmitter buffer is empty."

Skal det forstås på den måde at det faktisk stort set virker ligesom en
almindelig RS232 blot med et navn liggende i en EEPROM og et
parallel-interface - Det lyder jo ganske simpelt!!!

Mvh / Preben

--
[...]

Du har 8 bit data og lidt handshake ud mod dit eget kredsløb (og en USB-
ledning ud mod PC'en).

Det virker som et bidirektionelt USB-device ;) nærmest som fx. en USB-
printer.

Ja :)

--
Venlig hilsen,
Søren

PIC'erne har ikke noget monitorptogram - de skal programmeres via en ekstern
brænder eller In-Circuit. Der er en del info om begge dele på microchips
sider og på nettet.

hvis du vil have en monitor/downloader indbygget, så kig på DS89C420 eller
Analog's microconverters f.eks ADuC0831.

de minder nok mere om det du kender.

???

kig på en MAX233 - det bliver nok ikke mere simpelt.

usb er ikke så nemt - det kræver en masse protokol SW.

 - patrick

Re: RS232/(eller anden seriel?) interfacing til PIC16F877A og PIC16F84A

Dog bedre end at være tabt foran vognen.

Re: RS232/(eller anden seriel?) interfacing til PIC16F877A og PIC16F84A

Jep - det er nu også meget godt, at det ikke er der jeg er tabt.. Ej,
jeg har løbet lidt og hænger vist nu på ladet *gg*

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Re: RS232/(eller anden seriel?) interfacing til PIC16F877A og PIC16F84A

Da jeg i brugsen sagde til kassedamen/pigen at jeg skam ikke var tabt etc.
svarede hun:
"Næ - du er squ smidt af !"

;-)
Tom

P.S. Jo -jeg handler der stadig.

Re: RS232/(eller anden seriel?) interfacing til PIC16F877A og PIC16F84A

Og du er heller ikke blevet gift med hende - vel? *gg*

/ Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Site Timeline