RS232, 8051 og windows 2000

Hejsa, jeg har tænkt mig at gå igang med at lave noget styring med en
89C4051, (8051) og det er ikke det store problem, det er mere computeren jeg
er bange for ikke at få helt styr på :)

Er det besværligt at få adgang til COM-porten i windows 2000, jeg ved man
skal have en speciel driver for at få adgang til printerporten... Evt. hvis
der er en der har en url til noget source-kode, helst visual basic eller
delphi... Eller evt. bare en guide for hvordan man kan sende enkelte bytes
afsted fra PCen :)

Brian

Re: RS232, 8051 og windows 2000
Hej Brian
En COM port et seriel.
Du burde kunne finde noget om det på http://www.epanorama.net/index.php

Jeg bruger selv "hyper terminal" i windows til kommunikation med en
AT89S8252. Hyper terminal er som regel installeret med windows, ellers kan
du bare installere det, det er på din windows cdrom.

Mvh
Toke

jeg
hvis

Re: RS232, 8051 og windows 2000

Så lang tid du bruger windows COM-port driver, så er der ingen problemer:

Brug "CreateFile" til at åbne porten med.
Brug "GetCommState" og "SetCommState" til at sætte baudrate osv.
Brug "SetCommTimeouts" til at sætte timeout værdier
Brug "ReadFile" og "WriteFile" til læsning og skriving
Brug "CloseHandle" når du er færdig.

Der er selvfølgelig også kald til at styre handshake ledningerne, eller de
kan styres automatisk. Delphi har dokumentation på alle funktionerne.

Re: RS232, 8051 og windows 2000
Hey

Brug MScomm i VB, i værkstøjs linien med kanpper o.s.v, der højreklikker du
og vælger noget med indsæt objekct eller noget... det er en af de 2 øverste,
derefter finder du mscomm og krydser den af.. så ligger den på
værkstøjsboxen og du kan tilføje et lille icon på din form... dernæst er det
bare sætte koden ind i evt en trykknap

If MSComm1.PortOpen = False Then
               MSComm1.CommPort = 1
               Baud = "9600"
               Parity = "N"
               Data = "8"
               Stopbit = "1"

               MSComm1.Settings = Baud & "," & Parity & "," & Data & "," &
Stopbit
               MSComm1.PortOpen = True
End If

Ellers fut i VB kanalen og spørg ((: