RS232

 Comporten, dsub-kontakten, hann, bak op PC-en er betegnet Data Terminal
 Equipment. Jeg har alltid reinet med at PC-en er Data Computer Equipment?

 Er forståelsen min egentelig feil, at kontakten egentelig heter: "Kontakt
 for tilkopling av DTR-utstyr."?

 Når tilkoplingskabelen går videre fram til serieporten på printeren /
 utviklingskittet, til en kontakt, dsub hun, heter den da DCE: " kontakt for
 tilkopling til Data Computer Equipment."?

 Grunnen til at jeg spør er:

 Jeg har kablet huset med cat5 kabel + RJ45 patchpanel. Jeg har RJ45
 kontakter for printmontering, og jeg forsyner alt utstyret jeg "syr
isammen"
 plir bestykket med slike, RS232D, derfor er det bra å oppdatere EAGLE med
 RJ45DTE og RJ45DCE, slik at jeg slipper å tenke igjennom den rette
koplingen
 hver gang.

 HM

Re: RS232
Hei på dere :-)

Din PC har en DTE (Data Terminal Equipment) port dvs. hanstik.

Et modem eller hvad det måtte være som du tilslutter direkte  uden
krydsning af kabler har en DCE (Data Communication Equipment) port dvs.
hunstik.

Det er praktisk at bruge cat5 kabel til serielle forbindelser, men vær
opmærksom på, at de er støjfølsomme og at du derfor ikke kan køre
hurtigt over længer afstande. cat5 er jo parsnoet og det er specifikt
beregnet på balancerede signaler, mens signaler med fast stelpunkt skal
have et skærmet kabel (med skærmen forbundet til DSUB metalkanten i den
ene ende).

KJ

http://www.cetus.dk
http://www.cetusgps.dk

Re: RS232

Equipment?

Jeg skjønner, jeg har tatt feil av benevnelsen DCE.

Det betyr at jeg med fordel kan bygge alt mitt utstyr slik at det opptres
som DCE, alle lederer igjennom er 1 - 1, og så får jeg heller bruke
overganger når signalene skal krysses.

Nå får jeg et arbeide med å måle igjennom alle ferdige kabler og se om
kryssing av lederene er foretatt i henhild til standard.
med

Jeg er klar over de problemene. Imidlertid, jeg har inrettet meg slik at max
lengde ikke blir over 8m, og jeg regner med at det skal holde til alle de
praktiske forhold jeg får.