RS-232 kabel

Hej gutter

Hvad er det nu lige et alm. RS-232 kabel er ift. et nul-modem do.?

I mit hoved er et alm. RS-232 kabel sådan et hvor man forbinder tx-rx
og rx-tx og selvfølgelig ground.

Skal bruges til fw-update af en Harman Kardon AVR255 forstærker, og de
vil ikke have man forsøger med et nulmodem kabel.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: RS-232 kabel

"Modemkabel" er lige igennem, hvorimod "nulmodem" er krydset (2 og 3)

Hvis du forsøger med et forkert sker det intet.

Re: RS-232 kabel
Hej!

Ok, så jeg skal faktisk forbinde 2-2 og 3-3 for at det spiller i dette
tilfælde?

 > Hvis du forsøger med et forkert sker det intet.

I know :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: RS-232 kabel
$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk:

Til reference senere:

http://www.hardwarebook.info/Category:Serial

Mvh. NKJensen

Re: RS-232 kabel
Hej!

Det var faktisk dér jeg blev forvirret :)

Nå, men kablet skulle være straight, så virkede det. Nu har min
surroundforstærker nyeste FW :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: RS-232 kabel

Hvad er alternativet til et "straight" kabel?

Homokabel?

Re: RS-232 kabel
Klaus D. Mikkelsen skreiv:

Eller lespekabel?

En flatkabelstump med to hanner og en hun, kalte jeg en "trekantkabel".

Re: RS-232 kabel

kommer vel an på om det er hunstik :-)

Bo //

Re: RS-232 kabel

Bare lige til en anden gang.
Jeg kan ikke lige huske pin-numrene på de 9 polede sub d stik, men på de
25-polede var _stel_ på pin 1 og _nullen_ på pin 7.

Så et almindelig RS 232 minimul var en 3 leder med skærm, hvor skærm på pin
1 - men kun i den ene ende (typisk DCE enden)

De 3 ledere forbindes så til 2,3 og 7.

Disse ting var kritisk mht. følsomhed/indstråling i 80'erne, så det betyder
måske ikke så meget i dag.

Stig Johansen

Re: RS-232 kabel

Hvad så med stel på ben 5?

Re: RS-232 kabel

Hvordan skal det forstås ??

Bo //

Re: RS-232 kabel

9 polet = stel på hus, pin 2 og 3 er dataoverfrøsel og 5 er GND

Øøøøh, hvorfor?

Hvad er da lavet om siden 80'erne?

Re: RS-232 kabel

Ved større EDB systemer foreskrev man separat, og fælles, jord for hele
installationen - SPU, printere og terminaler m.m.

Hvis man alligevel ikke havde fælles jord over det hele, var det en god idé
ikke at forbinde skærmen i begge ender.

Følsomheden - i dag kan man opnå rimelig stabilitet med parsnoede kabler,
men det kunne man ikke med datidens udstyr.

Stig Johansen

Re: RS-232 kabel

Det gør man såmænd stadigvæk i dag.

Korrekt, men hvad forbandt man da med RS232 ?

Følsomheden er nogenlunde den samme, parsnoede kabler hjæper ikke en dyt
på RS232.

Re: RS-232 kabel

Uanset hvor mange gange jeg læser det, forstår jeg ikke hvad du mener.

Men hvis du mener hvilket udstyr, så har jeg arbejdet med større HP grej
siden '80, hvor terminaler og printere (kun) kørte RS232.
De lidt større printere var dog koblet på 'bussen' (HP-IB)

Erfaringsmæssigt kunne det lade sig gøre at køre RS232 over almindelige
parsnoede kabler.

Stig Johansen

Re: RS-232 kabel

Da RS232 kun er specificeret til 10 meter, var alt vel forsynet fra
samme sted?

Ja, men det er langt fra det bedste.

Re: RS-232 kabel

Jeg tror nu nok det var 15 feet, den var 'specificeret' til, men det er ikke
det samme som maksimum brugeligt.

Og jo, alle kabler udgik fra samme sted på SPU'en. Heler den ene side kunne
fyldes op med 25-polede sub D, og en side var vel omkring 60x100 cm.
Man kunne købe et ekstra modul, så den anden side også kunne udfyldes med
komminikationsenheder.

Den type maskine vi brugte havde et maks brugerantal på 400+, men de
25-polede sub-d stik udgjorde en fysisk begrænsning på 196 SVJH, altså 98
på hver 'plade'.

Senere fik vi nogle (HP specifikke) 3 polede stik, så de ikke fyldte så
meget.

Men alt var med 3-ledere med skærm, dog 8 + skærm til Modemer x.25 udstyr
m.m. så der var eddermanemig mange ledninger ;)

Men det med længden, det er lykkedes at køre fra kælder(Serverrum) til 3.
sal(kontor) + lidt rundt - det var simpelthen et behov.

Men en ting vi lige skal have in mente er, at max baud var 9.600 for nogle
typer, og hele 19.200 for andre typer.

Jo, men der var tale om brug af eksisterende netværkskabler i en periode.

Stig Johansen

Re: RS-232 kabel

Hvad vil du sno om hvad ?
Hvis du twister TX og RX har du et godt oplæg til problemer...

Bo //

Re: RS-232 kabel

Som sagt er det brugt i det virkelige liv - i en kontorbygning.
Så vidt jeg husker lavede jeg[1] det med
par 1 : 0 og Rx
Par 2 : Stel og Tx

Jeg kalder det 0 og stel, da jeg er lidt i tvivl om hvad 'Ground' egentlig
betyder.

Baggrunder var, at man var begyndt at gå over til Etherthist, og benyttede
derfor disse til RS 232, indtil man fik konverteret teerminaler/RS232 til
PC/TCP/IP.

[1] Skal forstås som: anvisning til elektrikeren.

Stig Johansen

Re: RS-232 kabel

-hvilket det ikke bliver mere rigtigt af. Muligt det virker i et kontor,
men prøv det i en industribygning. Så vil du se problemer.

Parsnoede kabler bruges til ballancerede signaler, som ethernet, RS485
RS422 etc. Hvis du snor et andet signal sammen med et af signelerne i en
RS232, har du mulighed for at introducere støj. Derfor bruger man ofte
skærmede kabler til den slags signaler. RS 232 har en nulleder, der er
returvej for signaler (signal ground), og en leder (protective ground),
der ikke skal løbe signaler i. Hvis kablet er skærmet forbindes skærmen
til protective ground.

Skal du have rs-232 over parsnoede kabler, bør det være signal ground,
der snos med hvert signal og ikke protective ground.