Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde

Nu er det ikke fordi jeg har fundet en smart fremgangsmåde, men nærmere
fordi jeg kunne tænke mig at få fremgangsmåden pudset lidt af.

Jeg gør normalt sådan her:(og det ender ikke altid godt i første hug)

Sortere alle tæt relaterede komponeter efter diagrammet.

Arrangere det på printet så det er til at se fornuft i senere(det er sgu
ikke nemt)

Route de signaler med høj frekvens/lav strøm først, feks PWM og CPU clock,
således de har kortest mulig vej.

Route de signaler der har høj strøm/høj frekvens efter kortest mulig bane.

Placere stelplan på loddesiden og forsyningsplan på komponentsiden, således
at der er max. kobber til strømkrævende komponenter.

Route langsomme signaler i vild forvirring uden om alt der ligger i vejen,
giver ofte en masse via´s.

Det er der garanteret en masse kommentarer til, og jeg lytter gerne, for det
her tager sgu altid sin tid....

Anyone?

Mvh
Henrik

Re: Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde
Hej Henrik

Altid en god ide (nødvendighed) for at undgå current loops m.v.

Jeg plejer at sige:  HF = første prioritet, LF anden prioritet, DC = tredje
prioritet

Jeg har godt nok stel plan på begge sider af printet og så forsynings baner
til alle ting
self. har strømkrævende komponenter større baner end andre...

Hold gerne HF separeret fra LF og især DC hvis det er muligt...

m.v.h.
Lasse M.

Re: Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde

Hvorfor ikke et stelplan og et forsyningsplan ?

Re: Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde
Hej Klaus

Det ved jeg såmænd ikke ... sådan har jeg bare altid gjort.... dog kræver
mange af de IC'er jeg har på mine print et stelplan direkte under sig og så
har jeg bare ført tanken videre til at have stelplanet på begge sider ...
jeg har somregl altid 3 eller 4 forsyninger hvor +3V/+3V3 dog bliver brugt
mest...

+1,8V (bruger jeg kun når jeg roder med ARM)
+3V eller +3,3V
+4,2V
Volt input

Men alle mine print er i SMD og de ic'er m.v. har altid flere stel ben end
forsyningsben dette var også en af grundene til ikke at bruge et
forsyningslag...

Jeg har en del HF på mit print jeg kan dog ikke overskue om de
mikrostripliner ville blive påvirket af et forsyningslag side om side !?

/Madsen

Re: Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde

Ak ja. Mange erkender IKKE at DC ikke findes. Det, som forsyner kredsene
SKAL være signal-koldt, og velafkoblet. Hvis ikke forsyningen til kredsene
(uanset hvilke) er i orcen hjælper det ikke meget at deres ind/udgange er
routed perfekt. Derfor: hvis ikke du bruger et lag til stel, så træk
forsyningerne i flader (ikke baner), og planlæg at de kritiske signaler
følger fladerne. Herefter kan du route resten efter behag. Alt, ver er DC
skal routes i flader FØRST, Herefter store strømmei flader og kritiske
forsyninger skal holdes signal-kolde. Det betyder at kredsenes + forsyning
skal afkobles til stel, der hvr forsyningen går ind til kredsene. Om +
forsyningen er et plan? -ja, hvis det er muligt, men ellers afkoblet TÆT på
hver kreds til et stel-plan.

Bo //

Re: Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde

beklager de mange slå fejl, men jeg er lige stået op...

Bo :-)))

Re: Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde

Hmm så skal min Orcad Autorouter sendes til omskoling - den tager ikke de
hensyn :( Konklusion: route de kritiske ting først og lad autorouteren om
resten.

Re: Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde
Hej Jan

Jeg er selv protel bruger og har indtil for tre år siden banlyst
autorouteren mest fordi mine print for 3 år siden ikke var så advancerede og
dels fordi jeg ikke vidste præcis hvordan man skulle
opsætte den for at få bedst muligt resultat...

Min "taktik" er som følger:

Route alt der har med HF først manuelt (ustrips, m.v.) derefter "vigtige"
baner så som ic clock signaler m.v. (pwm o.l. regner jeg ikke for specielt)
derefter alle forsynings baner
og til sidst lader jeg så autorouteren få hovedpinen med at få resten til at
passe ... der næst smækker jeg et polygon stel plan på top og bund side og
så må det være godt :o)

/madsen

Re: Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde
Ok....

Ud fra mit aktuelle problem(udfordring?) som består i at:

route et print med en mikroprocessor på, med diverse signalbehandling på
AD-convertere, med PWM drivere(store FETs) der max når ~5khz,
strømforsyningsdelen der leverer 5volt, heraf den digitale del, og den
analoge del med hvert sit LC filter, clock til processoren,RS232 del, og så
en stribe digitale ind/udgange med en transistor på hver pin.

Udfra disse glimrende råd, så vil jeg prøve dette:

Route clock, og komprimere disse komponenter lige omkring processoren.
tilføje stelplan omkring clockdelen, på begge sider.

Route strømforsyningen, med stelplan på begge sider, dog søge at få alle
forsyninger til at ligge i nederste lag, med stel primært i øverste lag.

"indhegne" 5voltanalog og 5volt digital hver for sig med mest muligt
stelplan omkring og imellem.

Route RS232 delen(nemt gjort, giver næsten sig selv)

Route PWM delen med de relativt store baner der kræves. Søge at holde disse
baner på nederste lag, så der kan ligge stelplan på øverste.

Placere et stort stelplan direkte under processoren, og minimere antallet af
baner i øverste lag lige under processoren.

Placere de digitale udgange med transistorer på hvor der er plads, og lade
autorouteren slås med dem. Frekvensen på disse er alle under 350hz.

Skulle der være plads i overskud bliver det til stelplan....

Nogen afsluttende kommentarer?

Mvh
Henrik

Re: Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde

Det er ikke autorouterens skyld, hvis ikke resultatet bliver brugbart. Det
er pilotens :-)

Læg evt power og kritiske net selv, og lås dem. Giv herefter en enkelt eller
flere grupper af net til autorouteren ad gangen. Du lægger naturligvis nogle
områder af typen keep-out/in så du ved, hvor routeren går hen. Du kan jo
også skifte strategi for routeren undervejs, så det f.x. vandret routing på
oversiden, der hvor det er praktisk, og lodret, der hvor det er godt.

Mange opfatter desværre en autorouter som en stor guldknap, man trykker på,
og så kommer der et perfekt resultat få sekunder senere. Men sådan er det
ikke. Er det standard routeren i Layout (den gamle Masstech) du bruger eller
er det Specctra ?

Bo //

Re: Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde

de
om
eller
nogle

på,
eller
Specctra :)

Men da jeg jo har modtaget undervisning i EMC forhold bruger jeg den kun
lidt :)

Re: Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde

nærmere
kredsene
er
DC
forsyning

Hej

Glem Orcads Autoruter. Den kan kun klare  de lette hobbyprint. Du skal bruge
den der bruges til Orcads overbygning Cadence. Kender en der brugte den.
Autoruteren kostede 150.000 alene for 3-4 år siden og kørte Unic på en Sparc
Workstation. Fås i handicappet udgave til windows nu (tror jeg).
Den virkede overraskende godt. Man kunne sætte både spænding, strøm,
frekvens og impedans på de enkelte net hvis nødvendigt. Den kunne selv
placere komponenterne rimeligt fornuftigt.

Benny

Re: Routing af baner på print. Smarteste fremgangsmåde

bruge
Sparc

Det er ikke ne handikappet version, der kører på Windos. Der er tale om
Specctra, og den kan samarbejde med enten OrCAD Layout eller Allegro.

Enhver autorouter er ikke bedre end de regler, der sættes op for den, og det
er reelt her den store opgave ligger.