Roterende nummerplade

Vi skal lave en bil over et james bond tema. Vi skal lave en
nummerplade som den her 2:55sek inde:
http://www.youtube.com/watch?v3D%8qcM
=
Q7Db5ag

Kan man fE5% en lille motor der drejer 120 grader til 3 nummerplader
eller 180 grader til 2 nummerplader? eller hvordan laver man det
bedst?

Re: Roterende nummerplade

En grillmotor til havegrillen.

Mvh Hauge

Re: Roterende nummerplade
Det er jeg ikke sikker pE5% fordi at der drejer langsomt og den stopper
ikke automatisk.

Hvis man kan lave noget relE6%g der stopper motoren er en motor fra en
fjernstyrret bil god men
hvordan programere man den sE5% eller hvordan laver et relE6%g sE5% den
stopper prE6%sis ved 120 eller 180 graders rotering?

Re: Roterende nummerplade

Så var det mere nærliggende at bruge en servo fra en fjernstyret bil. Den
har netop et system der kører moteren til en bestemt position og stopper
den. De styres med en lav frekvens af pulser med variabel bredde, det er ret
let at lave uden processorer eller lignende, bare brug en 555'er eller anden
simpel timer.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Roterende nummerplade
Jeg ved ikke hvad en 555'er er :) Det skal kunne betjenes med en
kontakt fra inde i bilen.

Jeg vil prF8%ve at undersF8%ge om det er lF8%sningen.

Hvis nogle syntes at de har bedre bud er i velkommen til at tilfF8%je i
denne trE5%d..

Tak..

Re: Roterende nummerplade

<snip>

Hvad med at klunse en step motor fra en gammel printer der alligevel
jammer?

--
Troels

Re: Roterende nummerplade

det simple... en trE6%kspole med en krog  og et hjul som har tre hakker
ind.
lidt fingersnilde ,fjedre og sE5%en ..sE5% et tryk pE5% strF8%m knap trE6%k=
ker
ankeret med krogen , som trE6%kker hjulet med ned
og slip ,sE5% gE5%r ankeret op i nE6%ste hak og er klar til nE6%ste skift.
alex

Re: Roterende nummerplade

EN stepmotor kører ikke bare lige rundt, når den får 13V fra bilen. Der
skal laves en styring

Bo //

Re: Roterende nummerplade

Argh, pokkers, kom til at sende forslag til Bo-Bjerre... ME5%ske han
gider reposte det for mig sE5% jeg ikke skal skrive det igen??

Re: Roterende nummerplade

Prøv at se under 'sendt post' i dit mailprogram.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Jeg bruger groups.google.dk, og kan ikke lige finde et sendt med det
jeg har sendt... :(

Re: Roterende nummerplade

Jeg har ikke kigget så meget på det, men her er måske et eller andet
der kan bruges:
Stepmotorstyring (RS varenummmer: 443-0102)
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R44%30102&cm_vc=av_dk
Datablad:
http://docs-europe.origin.electrocomponents.com/webdocs/023c/0900766b8023c46e.pdf

Forsyningsspænding 10-24V
Og så skal der en step motor til.

Jeg forestiller mig det kan bruges sammen med f.eks. en induktiv
føler, der taster på nummerpladerne.

Re: Roterende nummerplade

Så har du fanme også selv bedt om det.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Haha.. Det gE5%r godt for mig. NE5%ede lige at smide lidt ind igen, for s=
E5%
bagefter at kunne se at Bo havde postet det for mig igen..hehe...
Men ja du har helt ret, det er bare sE5% dejligt nemt her...

Re: Roterende nummerplade

NE5%, det bliver bare lige kort.
Jeg har ikke kigget sE5% meget pE5% fF8%lgende, men det kunne se ud til at
vE6%re noget der kan bruges.

Stepmotorstyring: (RS varenummer: 443-0102)
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method3D%getProd =
uct&R3D%4430102&cm_vc3D%av_dk
http://docs-europe.origin.electrocomponents.com/webdocs/023c/0900766b8023c4 =
6e.pdf

Forsyning ser ud til at vE6%re 10-24V

Forestiller mig det kan bruges sammen med f.eks. en induktiv fF8%ler,
der taster pE5% nummerpladerne.
Husk det er kun styrekortet, der skal findes en stepmotor til ogsE5%.

Re: Roterende nummerplade

I min ungdom var der megen reklame for "selvparkerende vinduesviskere",
og det princip kan vel osse bruges til at dreje reklameskiltet.
(Det var også dengang der var 4 gear i bilerne. 3 fremad og et bakgear)

Du laver en rund plastskive, der kører rundt sammen med skiltet, og på
kanten klæber du kobberfolie. Så laver du to slæbebørster, ligesom
kommutatoren i en DC motor. Er børsterne på kobberringen, kører motoren
rundt. Lav nu en opskæring af kobberet, der hvor motoren skal standse,
og bred nok til at motoren når at gå i stå.
For at komme igang igen, sætter du en lille kontakt, så du kan
kortslutte de afbrudte børster, og så kører den ud på kobberringen,
indtil den møder næste opskæring. Brug så en gammel viskermotor til at
dreje det. Den har gearingen, kører på 12V og koster ikke meget.

Desværre er det meget enkelt. Ingen induktive følere, stepmotorer med
styringer, mikroprocessorer eller C++ programmering. Det kan røres
sammen i værkstedet på et par timer, og det virker med det samme. Prisen
er vel også OK ?

Bo //

Re: Roterende nummerplade

jeg synes at Bo har den simpleste lF8%sning, og dermed den bedste, den
billigste og den med fE6%rrest fejl i drift.
jeg kan sku ikke selv finde sE5%danne elegante lF8%sninger .
alex

Re: Roterende nummerplade

Er det til brug, nE5%r du tanker benzin? :-))
-- =

mvh/Preben

Re: Roterende nummerplade
Ja det ville vE6%re smart :)

Men nej desvE6%rre. Jeg har et firma der hedder Street Concepts. Vi
laver speciel biler til DHB blandt andet.

Re: Roterende nummerplade

Handikapbiler ;-) http://www.handicap.dk/brugerservice

-skal den bare køre rundt, eller skal den kunne standse for hver 1/3
omdrejning ?

En langsomt gearet motor kan f.x. købes hos RS (skriv DC motor i søgefeltet,