Rorføler

Hej grupper (Xpostet i dk.fritid.sejlads og dk.teknik.elektronik)

Jeg er i forbindelse med at jeg har skiftet styring fra kabel til hydrualik
på min lille motorbåd stødt ind i et mindre problem med min Sportpilot
autostyrer. For at styre ordentligt kræver det nu en rorføler. Denne koster
3400 gode danske kroner hos importøren hvad jeg føler er lidt i overkanten
;-)

Rorføleren er i realiteten et vandtæt lineært potentiometer med en max
modstand på 5 Kohm og en lineær vandring på ca 180 mm. Hvis der er nogle der
har et godt tip til at konstruere en selv eller en forhandler af lignende
udstyr til en væsentlig billigere pris vil jeg meget gerne høre.

Thomas

PS. Jeg ved godt den er lidt billigere i Tyskland og MEGET billigere i USA

Re: Rorføler
Hej Thomas

Når man høre om den slags udstyr, ja så springer der et navn
frem i tankerne, nemlig Penny + Giles, kik lidt på denne side

http://www.pennyandgiles.com/index/index.asp

Mvh Max

Re: Rorføler

hvorfor køber du ikke 1 dreje potentiometer, en lille vandtæt kasse, lidt
O-rings tætning til akslen, og en ar til at montere på akslen, og bekser det
sammen, det skulle da kunne laves for under 200,-

--
 for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk
 erstat "(snabel-A)" med "@"

Re: Rorføler

I princippet enig, men køb nu et godt pot.meter.  Det er vigtigt at akslen
har et godt leje. Sinterbronze eller kugleleje.
-Ellers holder det ikke ret lang tid.
Et standard pot.meter står jo ikke og kører frem og tilbage hele tiden.
Kig efter et decideret servo pot.meter
/PKJ

Re: Rorføler

Selv servo potmetre har et problem med at stå stille og "nikke" på det samme
sted det meste af tiden, std. potm. dør _ret_ hurtigt, og så lige det med
saltvand, (næsten uanset hvor tæt du laver den kommer der vand ind), så det
er ikke nemt at realisere.

/carsten

Re: Rorføler

det
Det der med tætheden - pot'en behøver vel ikke side under vandet !
Det vil da gøre det hele lettere at placere den ved 'styremaskinen'.

Mvh KS

Re: Rorføler
Nu er (salt)vand  jo andet end det du sejler på - salttåge er lige så
koroderende og det kan du næppe undgå at det kommer ind - og hvis du så
samtideg er så uheldig at der er DC spænding på så skal du bare se - men
skynd dig for det er en kort fornøjelse ;-)

/carsten

Re: Rorføler

Ja, opgaven er ikke nem, men problemer er vel til for at løses !

Mvh KS

Re: Rorføler

Tætheden *ER* væsentlig. Havluft indeholder en del salt.  Tæthed medfører at
produktet ikke nedbrydes på de essentielle dele. At kontaktmodstanden ikke
ændrer sig for meget er vigtigt

Jeg selv har haft et *næsten* standard trådviklet pot..meter (COLVERN uden
lejer) siddende som rorføler direkte i coclpittet ovenover rorstammen
(Akslen pegende nedad) i 15 år blot anbragt i et vandtæt hus og med en
O-rings tætning på akslen.  - Det hører til solstrålehistorierne og var
naturligvis ikke forventet.

/PKJ

Site Timeline