RJ45, 10 Mbit ethernet-stik

Hejsa

Jeg sidder og roder lidt med at finde ud af hvordan noget 10 MBit ethernet
er sat sammen. Kan det virkelig passe at der kun bliver brugt 2 sæt twisted
pair når det er 10 Mbit? 100 Mbit bruger da alle fure par, eller tager jeg
helt fejl?
Det er en CD-ROM server til ethernet jeg er ved at finde ud af hvordan
stikket skal sættes til da jeg mangler bagpladen med stikkene til den.

--
Hilsen Lars Hjortø

Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Re: RJ45, 10 Mbit ethernet-stik
Hejsa

Både 10 og 100 bruger kun 2 par.
http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html

/Hauge

Re: RJ45, 10 Mbit ethernet-stik

... og Gigabit bruger alle fire par samtidigt, i begge retninger.

Kai

Re: RJ45, 10 Mbit ethernet-stik

ikke 1000 base-TX bruger også 2 par... 1000 base-t bruger 4

der har også været 100mbit der brugte 4 par... 100 base4 eller noget i den
stil, kan ikke huske det.

Re: RJ45, 10 Mbit ethernet-stik

Jeg kender ikke noget der hedder 1000BASE-TX. Kun -SX, -LX, og CX.
For en sikkerheds skyld, checkede jeg lige på Std802.3-2002 standarden
samt http://www.ieee802.org/3/ for at se om der skulle være noget der
havde sneget sig forbi min næste.  Det er der ikke.

1000BASE-CX kører ikke over Categori 5(e) UTP kabel, men balanceret
75Ohm Kobber.

De standarder som vi kender og bruger med UTP kabel er hhv 10BASE-T,
100BASE-TX, og 1000BASE-T.

Tro mig, jeg udvikler Ethernet switch chips til daglig :-)

Kai

Re: RJ45, 10 Mbit ethernet-stik

http://www.duxcw.com/faq/network/gigstand.htm

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk /

Re: RJ45, 10 Mbit ethernet-stik

Ja forskellen skulle være at 1000Tx giver billigere hardware, men kræver så
minimum cat6. Men er nu alligevel i tvivl med de 2 par, når jeg ser
http://www.wsuper.com/Tech/LAN/1000b/1000tx2.htm

Men mener jeg har hørt den kun brugte 2 par...

Re: RJ45, 10 Mbit ethernet-stik

OK, så lærte jeg sgu også noget nyt idag.  Jeg har skis'me aldrig hørt
om 1000BASE-TX før.

Hmmm. Efter at have googlet lidt efter 1000BASE-TX, så ser det ud til
at være en standard som er udviklet i samarbejde mellem IEEE802.3 og
ATM Forum. Det er derfor -TX er en ANSI standard og ikke en IEEE
standard.

Det er dog ikke en særlig god byttehandel man har lavet (PHY pris vs
kabelpris), eftersom prisen for at installere 1000BASE-TX hurtigt
bliver domineret af prisen for det manuelle arbejde i at trække de nye
kabler istedet for de eksisterende Cat 5 kabler.

OK, så de bruger 2 x 2 par.  Ideen har sikkert været at komme hurtigt
til markedet med et "gigabit-over-kobber" produkt, selvom at det så
ikke var på de eksisterende cabler (Cat 5).  Det lugter dog ret meget
af "død sild" på mig, må jeg sige.

Kan man iøvrigt overhoved købe sådanne -TX kort idag?  (Nu søgte jeg
lige på "1000BASE-TX" på google, og fik en hel masse svar hvor -T
omtales som -TX [inklusive på cisco's hjemmeside])

Kai

Re: RJ45, 10 Mbit ethernet-stik
Hej Kai,

Rodalon !  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&q=ethernet+rj45+pinout&btnG=Google+Search

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: RJ45, 10 Mbit ethernet-stik
Hejsa
http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&q=ethernet+rj45+pinout&btnG=Google+Search

Eller bruge det svar der allerede er givet, omkring 2 timer før dit svar ;o)
Men ok, det er jo selvfølgelig et hint for at få folk til at bruge google.
hehe

/Hauge

Re: RJ45, 10 Mbit ethernet-stik
Hejsa....

Jamen så blev jeg da så meget klogere. Tak for svarene til jer alle. Så kan
jeg komme videre med min "reverse engenering"...

Hilsen Lars Hjortø

Site Timeline