RJ-45 <-> DB9

Hey

Jeg har fået nogle jumper boxe (han/hun) til rj45-db9.

Målet er at kunne anvende helt alm. netværkskabler som serielkabler.

Men der er jo kun otte ledere i et netværkskabel og der er ni i et seriel
stik?!?
Hvilket springer jeg over?

Og hvordan sætter jeg benene samemn i stikket?

Der er i stikket otte forskellige farver jeg har mappet til ben 1-8 i
stikket.

Jeg har så forsøgt at måle på et normalt seriel han-hun og skrevet ben
forbindelserne ned.

han-hun
1-5
2-4
3-3
osv

Men da jeg stoppede det i computeren kunne den slet slet ikke snakke med den
serielle enhed den kunne med et normalt serielkabel.

Er der nogen der har nogle tips til hvordan man forbinder dem?

Jeg mistænker mit problem opstår pga jeg kun har otte ledere?

Google har ikke lige kunnet hjælpe mig, ej heller har elektronik-lavpris.dk
hvor jeg har købt jumper boksene...

Re: RJ-45 <-> DB9
Morten P skreiv:

Forsøk:

"dsub9 to RS232D"

Du bør være klar over at der finnes flere "standarder". Noen har
"tullet" mednummereringen av RJ45. Kom igjen dersom du ikke finner noe.

HM

Re: RJ-45 <-> DB9

Aha!
http://www.nullmodem.com/NullModem.htm

Er det mon ikke denne jeg skal gå efter?

Re: RJ-45 <-> DB9
Morten P skreiv:

Det ser ut for meg at dette ikke stemmer. "Standeren" heiter RS232D. Når
eg forsøker ctrl F på sida, så kjem der ingenting fram.

HM

Re: RJ-45 <-> DB9

Det er lettest at tænke på serielle kabler som Lego klodser, de passer
sammen på den ene led, og ikke på den anden.

Her er det valget mellem han og hun stik jeg tænker på.

Hvis kablet er ens i begge ender, så skal de lave krydsning, et null-modem

Hvis forskellig, så er det jo bare lige igennem.

Så ved man senere, at hvis man kan få stikkene til at passe sammen, fx 3
null-modems, en forlænger, så kan 2 pc'er snakke samme gennem det.

Jeg har altid kaldt det for Lego princippet
Christen

Re: RJ-45 <-> DB9

Ja, hvis man ser på hvad jeg senest har gjort:

      Connector 1 Connector 2 Function
      2 3 Rx  Tx
      3 2 Tx  Rx
      4 6 DTR  DSR
      5 5 Signal ground
      6 4 DSR  DTR
      7 8 RTS  CTS
      8 7 CTS  RTS

_må_ det da fungere? :-)

Re: RJ-45 <-> DB9

9 Ring indicator

Re: RJ-45 <-> DB9

Nu er jeg nede på (utestet, men dog samlet) at bruge syv ledere :O

http://www.lammertbies.nl/comm/cable/RS-232.html

RS232 null modem with full handshaking

Den virker ret logik på mig... Men brænder jeg noget af når det sluttes til?
:)

Det er simple enheder jeg skal styre - Sende signal til en enhed med otte
relæer på som ikke kræver noget særligt andet end at skyde en binær blob
afsted, og en projektor, hvor jeg skal læse status bagefter.

Jeg har ikke indtryk af at der er noget særligt handshake eller noget.
Bare fyr komando af og læs output.

*burde* ovenstående så ikke være det jeg leder efter? :-)

Re: RJ-45 <-> DB9
Har du ikke handshake, så er 2+3 og 5 nok.

Og da du laver null-modem (ens i begge ender), så er det 5-5, 2-3 og 3-2

Det brænder ikke noget (serielt) af

Re: RJ-45 <-> DB9

Nej

Jeg ville føre lige igennem 1-1 2-2 osv.

Re: RJ-45 <-> DB9

Øj ja!

Det må sq da være det jeg skal!

Men hvorfor er det at det fungerer både hvis jeg tager stikket fra min
relæboks og stopper direkte ind i computeren (analogt med dit 1-1 mm) og når
jeg sætter et kabel imellem som ved gennemålng ikke var 1-1?

Re: RJ-45 <-> DB9

Der er 2 måder at forbinde RS232 forbindelser på, "lige igemmen" og
"null-modem (krydset)". Specielt "null-modem" udgaven findes der mange
varianter over alt efter hvad behov man har for signalering ud over
Rx/Tx.

Så du skal finde ud af hvad det er du skal bruge.
Et måleinstrument og lidt undersøgelse omkring ben 5 som stel/ground
og hhv 2 og 3, vil kunne give dig et hint om vejen (forvent en negativ
spænding på 7 til 25 Volt, hvilket betyder at benet er
High/høj/1/etc.).
Måler du det samme (logiske nivu på ben 2/3) på begge enheder skal du
nok bruge en null-modem kabel og er ben 2 og 3 byttet mellem enhederne
er det et lige-igemmen kabel du skal bruge.
Du vil i hviletilstand med initilaliserede porte kun kunne måle noget
af betydning på et af benene og mon det ikke er Tx.

/Hans

Re: RJ-45 <-> DB9 [ "Hvor svært kan det v ære" ;-) (ironisk) ]

Hej Morten

Selvfølgelig (Murphy klar til angreb...) kan du anvende RS-232 over
PDS-kabler ("RJ-45"). Bruger du 8P8C eller 10P10C?:

http://da.wikipedia.org/wiki/RS-232#Stik

Glenn

PS:

http://da.wikipedia.org/wiki/Murphys_love

Re: RJ-45 <-> DB9 [ "Hvor svært kan det v ære" ;-) (ironisk) ]
Glenn skreiv:

Denne artikkelen burde rettes opp. Den er lite anvendelig til praktisk
bruk, og den gir et for snevert bilde av hele temaet. Jeg føler meg ikke
tilstrekkelig kompetent.

HM

Re: RJ-45 <-> DB9 [ "Hvor svært kan det v ære" ;-) (ironisk) ]

Hej Harald

Har du set i kilderne?

Glenn

Re: RJ-45 <-> DB9 [ "Hvor svært kan det v ære" ;-) (ironisk), Jost ]

Kig f.eks. på:

Yost wiring standard:
http://www.lammertbies.nl/comm/cable/yost-serial-rj45.html

Glenn

Re: RJ-45 <-> DB9 [ "Hvor svært kan det v ære" ;-) (ironisk) ]
Glenn skreiv:

Nei. Selv om kildene er mange, gode, og korrekte, så er ikke artikkelen bra.

Ja, jeg har bakgrundskunnskap til å bedømme.

Re: RJ-45 <-> DB9 [ "Hvor svært kan det v ære" ;-) (ironisk) ]

Hej Harald

For at skære det ud i pap.

Læs dog i kilderne 6-10 !

Citat: "...Men RS-232 bliver også anvendt over 8P8C (forkert benævnt
RJ-45) i flere varianter. [6] [7] [8] [9] [10]..."

Glenn

Re: RJ-45 <-> DB9 [ "Hvor svært kan det v ære" ;-) (ironisk) ]
Glenn skreiv:

Jeg betviler ikke at noen kommer frem ved å følge henvisningene, -
skulle bare mangle!

Problemet er bare at et slikt oppslagsverk bør henvende seg til
menigmann også, og jeg synes at den ikke gjør det.

Temaet "RS232" er vanskelig og omfattende. Derfor stilles der store krav
  til en pedagogisk god artikkel om emnet. *Jeg* synes at artikkelen
burde vert bedre, men jeg respekterer det dersom *du* synes den er god.

HM

Re: RJ-45 <-> DB9 [ "Hvor svært kan det v ære" ;-) (ironisk) ]

Hej Harald

Jeg kan ikke være mere enig - RS-232 fra forrige årtusinde er kun for
hærdede hardware nørder, som har for meget tid til fejlfinding.

Alle andre skal holde sig til USB 1.1 eller nyere, der har sine
kontrolsignaler indlejret i datapakker. Eller måske anvende RS-485 eller
ethernet istedet?

RS-232 (i den "ægte" udgave) har mange separate out-of-band
kontrolsignallinjer, som slår alle andre grænseflader af banen.

-

RS-232 X-on og X-off er det første spæde forsøg på at indlejre RS-232
out-of-band asymmetrisk hardware-flow-control CTS, RTS kontrolsignaler i
de to half-duplex datalinjestrømmene.

Symmetrisk RS-232 software flow-control:
http://en.wikipedia.org/wiki/XON/XOFF

http://en.wikipedia.org/wiki/Out-of-band

http://en.wikipedia.org/wiki/In-band_signaling

-